Jak uprawiać pigwę?

Amarant - specjalista Tipy.pl
Pigwa bardzo często mylona jest z pigwowcem. Są to jednak dwie różne rośliny - pigwa ma większe owoce o bardziej uniwersalnym smaku i przybiera formę drzewka, zaś pigwowiec to krzew z owocami mniejszymi i bardziej kwaśnymi. Owoce pigwy są nieco podobne do gruszek i są wspaniałe na przetwory i domowej roboty nalewki. Pigwa jest drzewem owocowym dość wymagającym w uprawie i dla dobrych plonów wymaga idealnych warunków.
1
Stanowisko

Pigwę należy zasadzić w miejscu słonecznym, ciepłym i osłoniętym od wiatrów, w którym nie będzie zagrażało jej przemarznięcie.
2
Gleba

Gleba powinna być żyzna, wilgotna, dobrze przepuszczalna, która nie powoduje zastoin wody o pH 5,9-6,5. Pigwie nie służy również zbytnie przesuszenie. Ze względu na płytki system korzeni należy ją dość często podlewać - 3-4 razy w tygodniu (jest to szczególnie ważne, gdy przez kilka dni nie pada deszcz).
3
Sadzenie

Pigwę sadzimy wiosną, gdy miną wszystkie przymrozki. Po zasypaniu dołka z drzewkiem ziemią warto podsypać je z wierzchu obornikiem. Po posadzeniu należy przyciąć drzewko na wysokość około 80 cm.
4
Nawożenie

Jeśli gleba jest żyzna i bogata w składniki mineralne, wówczas nie należy jej często nawozić - wystarczy co około 2-3 lata nawozem potasowym i fosforowym lub kompostem. Nawóz należy rozsypywać pod całe drzewko, tam gdzie sięga system korzeniowy (u pigwy jego średnica jest większa od średnicy korony).
5
Przycinanie

Cięcie formujące koronę pigwy należy przeprowadzić w pierwszych latach po posadzeniu. W kolejnych latach wystarczy przycinać niektóre pędy korony, aby ją przerzedzić i lepiej doświetlić - dzięki temu owoce będą znacznie większe. Pigwę przycinamy zawsze na wiosnę po rozpoczęciu wegetacji (kwiaty i owoce pojawiają się na pędach jednorocznych).

Powiązane porady

morwa
uprawa roslin
Arbuzy

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

pigwowiec
05.05.2014
a z kolei owoce pigwowca można używać do herbaty tak jak cytryny.
minelka
24.04.2014
Polecam wszystkim przepyszną nalewkę z pigwy, jest cudowna aromatyczne i wręcz nie można się jej oprzeć :) Oto mój przepis: na 1 kg owoców potrzebujemy pół kg cukru i 2/3 litra spirytusu. Owoce pozbawiamy pestek i kroimy na cienkie plastry, następnie umieszczamy w słoju i zasypujemy cukrem, po 6 dniach (owoce muszą puścić sok) zalewamy spirytusem. Po dwóch miesiącach nalewkę należy przefiltrować przez gazę i przelać do butelek.