Jak pielęgnować kwiaty cięte?
Amarant - specjalista Tipy.pl

Wiosna nareszcie nadeszła a z nią setki kwitnących dookoła kwiatów. Pachnące bzy, forsycje czy kwitnące gałązki wiśni, konwalie i hiacynty - warto je wszystkie włożyć do wazonów i cieszyć się ich pięknym zapachem oraz delikatnymi, pastelowymi kolorami. Jak jednak sprawić, aby zachowały świeżość nawet o tydzień dłużej? Niektóre kwiaty cięte mogą przetrwać nawet do 3 tygodni (lub dłużej), jeśli prawidłowo będziemy je pielęgnować.
1
Włóż kwiaty do wody tak szybko, jak to tylko możliwe

Jest to oczywiste, jednak jak tylko wrócisz do domu, to włóż kwiaty do wazonu z wodą. Zrób to jeszcze zanim się przebierzesz i rozpakujesz zakupy. Liczą się minuty!
2
Zanim włożysz kwiaty do wody to przytnij ich łodygi

Najprawdopodobniej i tak to zrobisz, aby kwiaty mieściły się w wazonie. Łodygi kwiatów ciętych są zwykle nieco przyschnięte przez co roślina ma problem z pobraniem wody. Dlatego warto je przyciąć kilka centymetrów wyżej oraz dodatkowo zrobić kilka pionowych nacięć.
3
Przycinaj łodygi pod kątem

Dzięki podcięciu łodygi pod kątem 45 stopni będzie ona pobierać wodę większą powierzchnią. 
4
Do podcinania łodyg używaj bardzo ostrego noża

Inne narzędzia jak np. nożyczki czy sekator mogą zmiażdżyć naczynka przewodzące wodę.
5
Usuń wszystkie lub większość liści 

Liście również bardzo ładnie wyglądają, jednak te znajdujące się poniżej powierzchni wody szybko gniją i psują wodę. Poza tym zabierają one kwiatom część wody z rośliny.
6
Dodaj do wody saszetkę z odżywką do kwiatów ciętych

Do wazonu z wodą dodaj saszetkę z odżywką. Dzięki niej kwiaty cięte będą dłużej świeże, pąki pięknie rozkwitną zaś zapach będzie bardziej intensywny.
7
Użyj ciepłej wody

Nie lej do flakonu wody gorącej ani lodowatej, aby nie uszkodzić kwiatów. Najlepsza jest woda delikatnie ciepła lub w temperaturze pokojowej.
8
Nie stawiaj wazonu z kwiatami w bezpośrednim słońcu

Pąki kwiatów potrzebują światła, aby w pełni rozkwitnąć, jednak bezpośrednie promienie słoneczne sprawią, że kwiaty szybko przekwitną.
9
Usuwaj zwiędłe kwiaty

 Jak tylko zauważysz, że niektóre kwiaty zwiędły, ale inne nadal wyglądają świeżo, to jak najszybciej je usuń z wazonu i wyrzuć. Rozkładające się kwiaty oraz zżółknięte liście wydzielają więcej etylenu, który mocno przyspiesza kwitnienie i starzenie się roślin.
10
Nie usuwaj kolców

Usunięcie kolców z łodyg spowoduje zahamowanie rozwoju pączków kwiatów oraz przyspieszy ich więdnięcie. Jeśli musisz już usunąć kolce to zrób to tylko z dolnej części łodyg i je wyłam ręcznie zamiast używać do tego noża czy sekatora.
11
Postaw wazon z kwiatami z dala od owoców

Etylen wytwarzany jest również przez owoce - w szczególności jabłka i banany. Upewnij się zatem, że koszyk z owocami stoi z dala od wazonu z kwiatami.
12
Dodaj do wody aspirynę

Aspiryna zawiera w swoim składnie środki odkażające, które zapobiegają rozmnażanie się w wodzie szkodliwych dla kwiatów mikroorganizmów i bakterii.
13
Dodaj miedź lub węgiel drzewny

Miedź zabija bakterie gnilne, zaś węgiel drzewny działa aseptycznie i antybakteryjnie. Bez względu na to, czy wrzucisz do wody kawałek miedzianego drucika czy węgielek, to kwiaty dłużej zachowają świeżość.
14
Podcinaj łodygi i wymieniaj wodę

Po kilku dniach lub nawet po tygodniu (w zależności od tego, jak kwiaty będą wyglądać) należy podciąć łodyżki kwiatów oraz wymienić wodę na świeżą. Stara woda zawiera mnóstwo bakterii, które nie służą żywotności kwiatów.
15
Dowiedz się więcej o określonych kwiatach

Co ciekawe, niektórym kwiatom należy opalić nad ogniem koniec łodygi, aby zahamować wydzielanie się mleczka uniemożliwiającego pobieranie wody przez roślinę. Do takich kwiatów należą maki, astry i chryzantemy. Jeśli masz cięte narcyzy, wówczas nie wkładaj ich do wazonu z innymi kwiatami, gdyż ich łodygi wydzielają szkodliwy dla innych roślin śluz.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

kryska
09.05.2014
dostalam od chlopaka bukiet tulipanow, ale nie wiedzialam, ze sa jakis sposoby na zachowanie ich swiezymi nieco dłużej i zwiedly po dwoch dniach ;(