Jak nauczyć się skakać konno?
olkamil22olkamil22 - specjalista Tipy.pl

Kiedy już opanujemy podstawy ujeżdżenia, to możemy wziąć się za skoki. To jednak nie będzie takie proste jakby mogło nam się wydawać. Aby dobrze skakać nie wystarczy sama praktyka - wiedza teoretyczna jest w tym przypadku również bardzo ważna.
1
ROZGRZEWKA

Przed skokami należy dobrze rozgrzać konia. Na zawodach rozgrzewa się konia na rozprężalni - czyli w specjalnie wyznaczonym miejscu, gdzie konie i jeźdźcy rozgrzewają konie czekając na start. Konia należy rozgrzewać minimum 30 min. Zaczynamy od 10 min stępa, potem 20 - 25 min żywego kłusa, następnie dopiero możemy zacząć galopować na obie nogi a następnie przejść do skoków. Proponuję długą rozgrzewkę, żeby mieć pewność, że koń nic sobie nie naciągnie podczas treningu.
2
SKOKI 

Skoki składają się z kilu etapów, które po kolei omówię. W każdym z nich należy zwracać uwagę na coś innego: najazd, wyskok, moment zawieszenia, lądowanie.
3
NAJAZD 

Na zawodach przeszkody należy przeskakiwać z galopu, ale w warunkach domowych można ćwiczyć skakanie z kłusa. Kiedy wjeżdżamy na zakręt już patrzymy się na przeszkodę i staramy się najechać na jej środek. Jedziemy cały czas w pełnym siadzie, odliczamy 3 foulee od przeszkody i kiedy już je odliczymy możemy zrobić półsiad - w tym momencie, w którym sobie odliczyliśmy koń powinien się wybić.
4
WYBICIE

Aby koń się wybił w odpowiednim momencie należy dać mu łydkę - można mu także pomóc sygnałem "HOP!". W momencie kiedy koń się odbija jeździec musi zrobić półsiad i oddać wodze (wyciągnąć rękę trochę bardziej do przodu, aby nie ciągnąć konia za pysk), pomocą do wyczucia odpowiedniego momentu może być właśnie odliczanie 3 fulee do przeszkody. Jeśli jeździec zrobi półsiad zbyt wcześnie koń zostanie bardziej przeciążony na przód, jeśli za późno może to spowodować zrzucenie przeszkody, gdyż koń będzie miał obciążone tylne nogi.
5
FAZA LOTU

Tutaj jeździec utrzymuje półsiad i oddane wodze i czeka na moment lądowania. Powinien też patrzeć przed siebie, a nie pod nogi konia.
6
LĄDOWANIE

Podczas lądowania jeździec utrzymuje pozycję dopóki koń nie dotknie nogami ziemi. Dopiero wówczas jeździec może usiąść w siodle i pozbierać wodze. Należy pilnować żeby nie usiąść zbyt wcześnie. Jeżeli skaczemy kilka przeszkód należy po wylądowaniu dać pomoce popędzające, aby koń nie przeszedł do niższego chodu. Po przeszkodzie należy jechać kawałek prosto, nie można od razu skręcać.
7
LOTNE ZMIANY NOGI NA PRZESZKODZIE 

Jeśli chcemy zmienić nogę na przeszkodzie należy ustawić łydki tak jak do zagalopowania i przenieść ciężar ciała na stronę w którą będziemy jechać - wtedy koń spadnie na odpowiednią nogę.
?

Wskazówki
* Pamiętaj aby po przeszkodzie jechać prosto, a nie od razu skręcać.
* Odliczanie nie jest konieczne, jeżeli wiesz gdzie się koń wybije.
* Nie należy zbierać konia przy skokach, koń musi mieć lekko wyciągniętą szyję, żeby móc ocenić dystans.

!

Uwaga!
* Koń nie może skakać jeśli np. dzień wcześniej nie był rozruszany - to się może źle skończyć.
* Zaczynamy od niskich przeszkód a potem stopniowo je podwyższamy.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

my_little_pony
14.05.2014
Dziękuje za odpowiedź :) Moja koleżanka zaczęła skakać po trzech miesiącach, a ja chyba tego nie czuję... chociaż kiedyś na pewno spróbuje :)
olkamil22
13.05.2014
To zależy jak często jeździłaś i czy opanowałaś wszystkie elementy - kłus i galop ,dobry półsiad, podstawy ujeżdzenia ;)
my_little_pony
13.05.2014
Zaczęłam jeździć konno na ubiegłych wakacjach, mogę uczyć się skakać?