hodowla papużek falistych

Jak rozpoznać, że papuga falista jest chora?
prozaczek - specjalista Tipy.pl

Właściciele papużek falistych powinni zwracać uwagę na wszelkie nieprawidłowości w zachowaniu i wyglądzie swoich podopiecznych. To bardzo ważne, bowiem w wypadku niektórych chorób zbyt późna reakcja opiekuna papużki może doprowadzić nawet do śmierci ptaka. Oto najczęściej występujące schorzenia u papug falistych, ich objawy oraz zasady postępowania po ich rozpoznaniu.
1
Nieżyt jelit i żołądka

Objawy:
biegunka, brak apetytu, szybka utrata wagi, wzmożona ilość snu

Leczenie:
Podczas przebiegu choroby ptaka trzeba trzymać w pomieszczeniu o temperaturze 28-35°C. Najczęściej podawanym w tym przypadku lekiem jest aureomycyna. Jeśli chodzi o dietę, ptak powinien jeść jedynie płatki owsiane oraz nasiona prosa. Nie wolno podawać papużce piasku, skiełkowanych nasion, zielonek ani miękkiej karmy. W przypadku, gdy ptaszek cierpi jedynie na biegunkę, ma wodnisty kał, ale inne objawy nie występują, można leczyć go przegotowaną wodą z kilkoma kroplami czerwonego wina. Pamiętajmy o tym, że podczas trwania kuracji papuga może pić tylko wodę przegotowaną!
2
Choroby układu oddechowego

Do grupy schorzeń układu oddechowego u papug zaliczamy głównie nieżyt nosa lub tchawicy, a także zapalenie płuc. Wbrew pozorom chorób tych nie można bagatelizować, są one bowiem uleczalne jedynie we wczesnych stadiach. Jeśli nie zareagujemy odpowiednio szybko, może się to skończyć uśpieniem ptaka.

Objawy:
wydzielina z nosa, kichanie, kłopoty z oddychaniem, kaszel

Leczenie:
W początkowych stadiach choroby musimy umieścić papużkę w pomieszczeniu, w którym panuje temperatura 30-35°C. Do klatki wstawmy płaskie naczynie z wodą - dzięki temu zapewnimy utrzymanie odpowiedniej wilgotności powietrza. Lekiem stosowanym w tym przypadku jest aureomycyna.
3
Niedobór witamin

Z uwagi na sposób żywienia, polegający na podawaniu ptakom suchych nasion, są one wyjątkowo wrażliwe na niedobór witamin. Efektem tego będą np. zaburzenia w przemianie materii czy też szereg nieprawidłowości w przebiegu procesów życiowych papugi. Co istotne, nawet niedobór jednej witaminy może negatywnie wpłynąć na stan zdrowia ptaka, bo dodatkowo obniży przyswajalność innych witamin. Zaawansowana awitaminoza może doprowadzić nawet do śmierci papużki.

Niedobór witamin z grupy B

Objawy:
zaburzenia układu nerwowego takie jak sztywność chodu, skręcanie głowy, skurcze mięśni, kłopoty z koordynacją ruchu

Leczenie:
Środek leczniczy to koncentrat witaminowy dodany do miękkiej paszy albo rozpuszczony w wodzie. Jeśli stan papugi jest wyjątkowo ciężki, weterynarz może podjąć decyzję o wstrzyknięciu witaminy B1 w mięsień piersiowy. Po kilku takich zastrzykach stan ptaka powinien się znacznie poprawić.

Zapobieganie:
Podawajmy papużce drożdże w pokarmie miękkim.

Niedobór witaminy A

Objawy:
biegunka, zahamowanie wzrostu (u młodych ptaków), zmniejszenie czułości wzroku

Zapobieganie i leczenie:
Zarówno w ramach zapobiegania, jak i leczenia, podaje się ptakom preparaty typu divitol lub vigantol. Ich stosowanie zapobiega dodatkowo zniekształceniom kości i poprawia upierzenie. Preparaty należy stosować zgodnie z informacją na opakowaniu.
4
Złamania

Czasem może okazać się, że nasza papuga doznała bolesnego złamania nogi lub skrzydła. najczęściej jest to efektem zaczepienia o druty klatki czy też mocnego uderzenia podczas trzepotania skrzydłami.

Złamane skrzydło

Objawy:
papuga dziwnie “trzyma” skrzydło, unika ruszania nim, może pojawić się na nim też krew

Leczenie:
Ptak ze złamanym skrzydłem powinien mieć przede wszystkim zapewniony spokój. Jeśli posiadamy większą ilość papug, trzeba ptaka koniecznie odseparować i umieścić w osobnej klatce wyposażonej w kilka grządek. Uniemożliwią one papużce próby wspinania się usiłowanie fruwania. W przypadku gdy weterynarz uzna to za potrzebne, można stosować specjalne opatrunki usztywniające z leukoplastu lub opaski gipsowej. Papuga powinna być odseparowana tak długo, aż skrzydło nie zrośnie się całkowicie.

Złamana noga

Objawy:
problemy z chodzeniem i poruszaniem nogą, papuga kuleje i skacze na jednej nóżce

Leczenie:
W tym wypadku ptaka również należy odseparować. Najczęściej zachodzi konieczność unieruchomienia ptaka i założenia mu opatrunku usztywniającego.
5
Choroba papuzia

Choroba papuzia, zwana inaczej papuzicą lub ornitozą należy do tzw.chorób odzwierzęcych. Występuje ona nie tylko u papug, ale także u innych gatunków ptaków, a wywołuje ją chlamydia. Człowiek zaraża się od papugi drogą kropelkową lub pyłową. W celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się choroby na terenie Polski, istnieje nakaz, by każda papuga przywożona do naszego kraju odbyła kwarantannę. Papugi, które nabywamy u pewnego źródła pochodzą z polskich hodowli, dlatego też prawdopodobieństwo zapadnięcia papugi, a w efekcie nas, na tę chorobę jest niewielkie. Co ciekawe jednak mówi się, że nosicielami jej jest… przeważająca ilość gołębi.
Strona 1 z 3

Podobne porady

Komentarze (15)

* Pola wymagane

Mela
30.08.2020
Dzien dobry, od jakiegos czasu mam problem z papużką falistą. Wydaje mi się ze ma problemy z oddychaniem, bo glosno oddycha z otwartym dziobem i macha ogonem od gory do dolu. Jak wezmie sie ją do reki to mdleje, jest to dziewczynka i zawsze miala brazowy nos, nagle zrobil jej sie bialy z niebieskim.
Papuga1231
12.07.2020
Hej, mam problem z papużką falistą, bo moja papuga (Kuba ) ma wykrzywiony pazurek w prawej nodze i trzyma ją ciągle w górze i jak widzę bardzo ją to boli i leci jej z tego paluszka krew i ten palec był zawsze prosty, a teraz jest wykrzywiony w lewą stronę. Nadal trzyma się na palcu.
Arek
17.06.2020
Witam moja papuszka ostatnio dziwnie chodzi podobnie człapie do pingwina nie da rady ustać na nogach nic nie je nie pije wody i jak zasypia Io dziwnie podpiera głowe, co to może oznaczać liczę na szybką informację dziekuje i pozdrawiam
Filip
27.05.2020
Moja papuga się bardzo puszy dużo ćwierka i jest strasznie gruba nie wiem co mam robić i nie może latać powyżej metra niepokoje sie
Zuzanna
11.04.2020
Co zrobić jeśli papuga jest chora nie wiadomo na jaką chorobę,objawy:
-Papuga mało ćwierka
-Puszy się
-dużo wypadania piórek
Co to za choroba? i jak temu zapobiec ?
kuba
31.03.2020
moja papuga miała niby nosek brązowy a teraz biały. Mam się niepokoić?
Nikodem
23.09.2019
Moja papuga skrzeczy ciągle. Powie ktoś, co to znaczy?
Natalia Rudnik
01.02.2019
mam dwie papugi faliste,jedna lata po domu normalnie, a druga od 2 dni nie może latać wyżej niż pół metra, czasem może trochę więcej, martwię się, czy coś się jej nie stało, może ze skrzydłami, nie wiem, czy iść do lekarza, proszę pomóżcie!
patka
29.01.2019
ciekawie moja papużka kicha, ale nie kaszle i jak kicha to rzadko
Stachu
01.10.2018
Mojej papużce odstaje skóra na odnóżach