Jak pielęgnować narządy płciowe noworodka?
Amarant - specjalista Tipy.pl

Przewijanie i pielęgnacja narządów płciowych noworodków jest po części inna dla dziewczynek niż dla chłopców, jednak część zasad jest taka sama dla obydwu płci. Warto je zawczasu poznać, gdyż są to czynności rutynowe, które młodzi rodzice wykonują średnio 9-12 razy na dobę.
1
Obecne zaleca się, aby w ciągu pierwszych dwóch tygodni jak najrzadziej kąpać niemowlaki lub najlepiej wcale tego nie robić. Po dwóch tygodniach należy wprowadzić pierwsze kąpiele, jednak nie częściej niż 1-2 razy w tygodniu, zaś po 3 miesiącach - 2-3 razy w tygodniu. Jak już maluch zacznie raczkować i będzie mieć większą styczność z zanieczyszczonymi powierzchniami, wówczas wskazana jest codzienna kąpiel.
2
Podczas zmiany pieluszki nie należy podnosić malucha ciągnąc go za stópki czy nóżki. Pupę unosimy poprzez włożenie dłoni pod miednicę dziecka.
3
Narząd rodny oraz pupę należy przemywać przy każdej zmianie pieluszki (zmieniamy je wówczas, gdy wyczuwamy w nich nawet niewielką wilgoć i nie rzadziej niż co 3 godziny). Pupkę dziecka przemywamy nawilżanymi chusteczkami dla niemowląt lub wacikami zamoczonymi w ciepłej wodzie (są delikatniejsze od chusteczek). Należy ostrożnie wybrać chusteczki nawilżane, gdyż niektóre z nich mogą podrażnić delikatną skórę bobasa.
4
Należy pamiętać, aby pupę dziewczynek przemywać zawsze od przodu do tyłu (czyli od narządów rodnych do odbytu). Nigdy na boki ani w dwóch kierunkach (pocierać do przodu i do tyłu), gdyż w ten sposób można łatwo przenieść bakterie kału do cewki moczowej. Aby umyć narząd rodny dziewczynki należy delikatnie rozchylić jej wargi sromowe i przeciągnąć wacikiem od góry w dół usuwając większość białej wydzieliny. Nie trzeba jej całkowicie wymywać, gdyż stanowi ona warstwę ochronną. Wydzielina może czasami zawierać odrobinę krwi, jednak nie ma się czym martwić, gdyż jest to jeszcze skutek działania hormonów matki. Wnętrza warg sromowych nie należy smarować żadnymi maściami ani kremami.
5
U chłopców podczas mycia narządów rodnych nie należy odciągać napletka (nie robimy tego przynajmniej do 3 roku życia). Skóra na jądrach niemowląt jest bardzo delikatna i podatna na odparzenia, zatem należy się z nią obchodzić bardzo delikatnie.
6
Po umyciu pupy należy ją natłuścić. Nie jest wskazane robienie tego przy każdej zmianie pieluszki tylko około 2-3 razy dziennie.
7
Aby zapobiec odparzeniom i pieluszkowemu zapaleniu skóry często wietrz pupę niemowlęcia. Jeśli skóra jest zaczerwieniona to rób to przy każdej zmianie pieluszki po podmyciu pupy i jej natłuszczeniu. W celu wietrzenia kładź niemowlaka raz na jednym a raz na drugim boku.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane