pigułki antykoncepcyjne

Jak używać pigułek antykoncepcyjnych?

interion - specjalista Tipy.pl
Tabletka antykoncepcyjna to jedna z najskuteczniejszych metod zapobiegania ciąży, dająca niemal 100- procentową gwarancję. By jednak pigułka była naprawdę skuteczna, pamiętaj o kilku ważnych zasadach i poproś lekarza o dobranie środka, który będzie dla Ciebie najbardziej odpowiedni. Kilka niezbędnych informacji na temat tej formy antykoncepcji znajdziesz natomiast poniżej.
1
Ważna dyscyplina

Pigułkę powinnaś zażywać codziennie, najlepiej o tej samej porze. Każde pominięcie dawki albo wydłużenie czasu pomiędzy kolejnymi opakowaniami może skutkować owulacją i nieplanowanym zajściem w ciążę. Pierwszą pigułkę powinnaś przyjąć w pierwszym dniu miesiączki. Potem co 24 godziny połykaj jedną dawkę, aż do końca opakowania. Następnie zrób 7-dniową przerwę – na czas krwawienia przypominającego miesiączkę.
2
Opcja dla zapominalskich

Firmy farmaceutyczne wychodzą naprzeciw kobietom, które mają skłonności do zapominania o połknięciu tabletki albo rozpoczęciu kolejnego opakowania. Na blistrach, przy każdej tabletce (nawet gdy są jednofazowe) oznaczone są dni tygodnia, co pomaga w kontroli stosowania. Niektóre opakowania, oprócz pigułek hormonalnych, zawierają również 7 tabletek neutralnych. Nie musisz wówczas robić 7-dniowej przerwy. Dzięki temu nigdy nie zapomnisz o rozpoczęciu kolejnych opakowań. Jeśli któregoś dnia nie weźmiesz pigułki o stałej porze, zażyj ją natychmiast, gdy sobie o niej przypomnisz. Nawet jeśli upłynęło już więcej niż 12 godzin, weź pominiętą tabletkę, a potem, o zwykłej porze, zażyj następną.
3
Gdy boisz się, że utyjesz

Wiele kobiet nie chce stosować doustnej antykoncepcji z obawy przed przybraniem na wadze. Niektóre pigułki mogą rzeczywiście sprzyjać zatrzymaniu wody w organizmie (waga może wzrosnąć o 2 kg). Zwróć się do ginekologa, by dobrał środek z jak najmniejszą zawartością hormonów np. Yasmin, Novynette, Cilest.
4
Kontroluj wątrobę

Przyjmowanie preparatów hormonalnych z estrogenami może obciążać wątrobę i zaburzać wydzielanie żółci przez jej komórki. Dlatego w czasie stosowania pigułki powinnaś co kilka miesięcy robić próby wątrobowe (oznaczaj poziom bilirubiny i enzymów: AspAT, AlAT, GGTP). W razie jakichkolwiek nieprawidłowości odstaw pigułkę i zastosuj inną formę antykoncepcji, którą zaleci Ci ginekolog (pierścień dopochwowy, wkładkę, plastry).
5
Uważaj na serce!

Antykoncepcja hormonalna zwiększa krzepliwość krwi. Poziom fibrynogenu (bierze udział w tworzeniu skrzepów) rośnie nawet o 20%, a zawarty w pigułkach progestagen może zwiększać stężenie lipidów. W efekcie wzrasta ryzyko choroby zakrzepowo-zatorowej i zawału serca. Szczególnie narażone są kobiety, które palą papierosy, panie otyłe oraz te, które wcześniej chorowały na chorobę zakrzepową. Dla nich pigułka jest niewskazana.
6
Jeśli odczuwasz spadek libido

To dość częsty objaw u kobiet stosujących pigułkę. Pomóc może zmiana na inną, a także zioła zwiększające ukrwienie w obrębie dróg rodnych, np. napar żeń-szenia. Możesz też przyprawiać dania imbirem, ewentualnie zażywać preparat z mniszkiem lekarskim.
7
Najlepsza pora na tabletkę

Pigułki najlepiej zażywać w godzinach wieczornych – dzięki temu nie odczujesz ewentualnych skutków ubocznych zażywania hormonów, np. nudności, bólu głowy. Kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną powinny być świadome, że są w grupie zwiększonego (nieznacznie) ryzyka raka piersi. Dlatego powinny regularnie robić zlecone przez ginekologa badania.
8
Co osłabia skuteczność tabletek

Grejpfruty – osłabiają wchłanianie leków. Z tego powodu nie powinnaś popijać pigułek sokiem grejpfrutowym, ani pałaszować dużej ilości owoców.

Dziurawiec – zawarta w nim hyperforyna zwiększa wydajność wątroby, sprawiając, że ta szybciej rozkłada (metabolizuje) syntetyczne hormony.

Środki przeczyszczające, niektóre antybiotyki, leki antydepresyjne, przeciwgruźlicze i nasenne – mogą wpływać na osłabienie działania pigułek.

Suplementy, np. chrom. Mogą utrudnić absorpcję hormonów. Uważaj! Chrom bywa składnikiem preparatów wspomagających odchudzanie.
9
Przesunięcie miesiączki

Jeśli chcesz zredukować liczbę miesiączek albo uniknąć krwawienia w czasie wakacji, pigułka daje taką możliwość.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

chlamydia
bezpieczny seks
antykoncepcja

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane