Co zwiedzić w Muszynie?
Włóczykij - specjalista Tipy.pl

Od stu lat jest uzdrowiskiem, od niedawna popularnym ośrodkiem narciarskim. Ale prawa miejskie nadał jej już… Kazimierz Wielki. Gdy nadchodzi zima, mróz ziemię skuje, a śnieg ją przykryje białą pierzyną, ożywają doliny i góry Beskidu Sądeckiego. Do miast i miasteczek tego regionu zjeżdżają się amatorzy białego szaleństwa. Jednym z nich jest Muszyna, która ciągnie się malowniczo wzdłuż doliny Popradu, przy granicy ze Słowacją.

1

To, co w Muszynie najcenniejsze, to zdrowy górski klimat, czyste powietrze, malownicze krajobrazy, obfite źródła lecznicze i góry stworzone do sportów zimowych.

2

Muszyna to również wieki historii. Jej pojawienie się i rozwój związane były ze starym szlakiem handlowym wzdłuż doliny Popradu, zwanym "węgierskim".

3

Prawa miejskie otrzymała dzięki Kazimierzowi Wielkiemu, w 1356 r. W niespełna zaś 30 lat później król Władysław Jagiełło podarował tzw. klucz muszyński biskupstwu krakowskiemu.

4

Powstało wtedy Państwo Muszyńskie, co znaczyło, że rządy sprawowali tam starostowie. Mieli własną administrację, wojsko i sądy. Po tamtych czasach pozostały ruiny zamku na szczycie góry zwanej Basztą. Jedna z legend opowiada historię o rycerzach śpiących w ukrytej sali.

5

Ponoć budzą się oni na chwilę raz w roku, w Niedzielę Palmową. I ponoć przyjdzie czas, że kiedyś przebudzą się na dłużej, połączą swe siły ze śpiącymi rycerzami z Tatr i stoczą walkę z wrogami Rzeczpospolitej.

6

Gdy już zejdziemy stromą ścieżką do uroczego rynku, zachwycą nas malownicze drewniane domki z XIX i XX w., a nieco dalej kościół obronny z XVII w. z gotyckimi rzeźbami świętych. Można również zajrzeć do bogatego muzeum regionalnego i Parku Zdrojowego "Zapopradzie".

7

To dobre miejsce, by pobiegać, również na nartach biegowych, odwiedzić pijalnię wód mineralnych lub wzmocnić mięśnie na ogólnodostępnych przyrządach ustawionych w parku.

?

Wskazówki

Dojazd samochodem jest łatwy, np. z Warszawy krajową 7, w Jędrzejowie kierujemy się na Brzesko i dalej drogą nr 75 przez Nowy Sącz. W Tyliczu skręcamy w prawo w stronę Muszyny.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane