Zwiedzanie Pojezierza Wałeckiego

Dlaczego warto wybrać się na Pojezierze Wałeckie?
Włóczykij - specjalista Tipy.pl

Na początek zagadka: jak to możliwe, by przedmioty toczyły się… pod górkę? Tego wciąż nie wiadomo, ale takie zjawisko zaobserwowano na „Magicznej Górce” znajdującej się w lasach między Strącznem a Rutwicą. To właśnie tutaj samochody same jeżdżą pod górę, a przedmioty, które powinny się staczać – zatrzymują się.
1
Wyjaśnienia można szukać w dawnych podaniach. A było to tak. Uboga Elżbieta z synkiem na rękach znalazła wejście do podziemnego skarbu. Weszła do środka, ale zaślepiła ją chciwość. Wyszła z kosztownościami, a zapomniała o dziecku.
2
Przeklęła skarby i cały rok czekała aż w noc świętojańską ponownie otworzy się tajemne wejście. Gdy odzyskała dziecko – swój największy skarb – z radości upuściła dzban z wodą. A ta popłynęła w górę, na powierzchnię. I odtąd w tym miejscu przedmioty wiedzione tajemniczą siłą przemieszczają się do góry.
3
A skąd wzięło się w okolicy tyle jezior? Wedle legendy Bóg skończył stworzenie świata i przyjrzał się swemu dziełu: w jednym miejscu widział strzeliste góry, w innym oceany. Lecz gdy spojrzał na okolice dzisiejszego Wałcza posmutniał, bo ten zakątek Ziemi wydał mu się mało urodziwy.
4
Zapłakał, a łzy, spadając na ziemię, zmieniły się w jeziora, stając się największym skarbem tej ziemi. By go lepiej poznać, trzeba wybrać się na spacer po lasach. Przy odrobinie szczęścia może uda się zobaczyć jelenia, łosia lub bobra.
5
Tego ostatniego najlepiej wypatrywać z kajaka. Szlak turystyczny „Wielka Pętla Wałecka” wiedzie nas przez 45 kilometrów i 6 malowniczych jezior.
6
Na koniec warto odwiedzić zamek w Tucznie, by posłuchać pięknej historii o miłości sokolnika i kasztelanowej. Ich duchy do dziś pojawiają się na murach i w świetle księżyca odnawiają przysięgę miłości.
7
Pojezierze Wałeckie znajduje się na terenach Pomorza Zachodniego. Jego największym miastem jest Wałcz położony na skrzyżowaniu dróg krajowych 22 i 10.
8
Pojezierze obejmuje 166 jezior, z których najważniejszymi są: Bytyń Wielki, jeziora Tuczno i Liptowskie (koło Tuczna), jeziora Raduń, Zamkowe i Dybrzno (koło Wałcza) oraz jezioro Zdbiczno (na północ od Wałcza).
?

Wskazówki
Ze Szczecina i Poznania dojedziemy też PKS lub pociągiem. Najwygodniej jest przyjechać tu własnym samochodem.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane