krwotok z nosa

Jak zatrzymać krwotok z nosa?

ZdrowieZdrowie - specjalista Tipy.pl
Krwotok z nosa może być spowodowany uszkodzeniem naczyń krwionośnych. Szczególnie często występuje on u dzieci w wieku 2-10 lat. Krwawienie z nosa może być wywołane przez nadmierne wysuszenie błon śluzowych, uraz nosa lub często związane jest ze stanem chorobowym organizmu. Krwawienie z nosa zazwyczaj samo ustępuje, ale z naszą pomocą możemy zatrzymać je szybciej.
P

* Zimny okład
* Nawilżacz powietrza
* Odrobina odpoczynku

1
Chwyć nos pomiędzy kciuk i palec wskazujący, a następnie uciskaj delikatnie nozdrza do przegrody nosowej ze zmiennym naciskiem przez około 15 minut.
2
Przechyl głowę do przodu. Nigdy nie odchylaj jej do tyłu, tak żeby krew nie dotarła do gardła. Zapobiegniesz w ten sposób uczuciu dławienia się.
3
Oddychaj przez usta.
4
Zastosuj zimny i miękki kompres wokół nosa. Jeśli jest to możliwe nadal utrzymuj go miedzy palcami. Możesz wykorzystać do tego celu kostki lodu – zawiń je w ściereczkę i delikatnie przyłóż na kilka minut w okolicę nosa.
5
Kiedy krwawienie ustanie, połóż swoją głowę na wyższym poziomie niż twoje serce. Możesz to zrobić gdy leżysz w łóżku lub na kanapie. Pomaga to znaczne zmniejszyć ciśnienie krwi w naczyniach krwionośnych nosa.
6
Włącz nawilżacz powietrza. Pomoże to w nawilżeniu śluzówki nosa i zapobiegnie pękaniu naczynek krwionośnych, a tym samym ponownemu krwawieniu.
7
Delikatnie palcem nałóż niewielką ilość wazeliny na wewnętrzną stronę obu nozdrzy. Dzięki temu nawilżysz wnętrze nosa i zapobiegniesz nawrotowi krwawienia.
8
Unikaj wydmuchiwania nosa w ciągu 24 godzin od krwotoku. Jeśli jednak musisz to zrobić, dmuchaj bardzo delikatnie.
9
Unikaj podnoszenia ciężkich przedmiotów i wykonywania wyczerpujących ćwiczeń jeśli wystąpiło u ciebie krwawienie z nosa. Może to spowodować nagły wzrost ciśnienia tętniczego krwi, co może wywołać ponowny krwotok.
10
Unikaj produktów spożywczych, które zawierają w swoim składzie salicylany. Związek ten ma podobne działanie do aspiryny i zapobiega krzepnięciu krwi. Unikaj takich produktów, jak rodzynki, herbata, kawa, morele, papryka oraz pomidory.
?

Wskazówki
* Krwawienie może nastąpić z przedniej bądź tylnej części nosa.
* Krwawienie z tylnej części jest dużo trudniejsze do zahamowania. Występuje znacznie częściej u osób starszych.
* Krwotok z przedniej części nosa jest bardzo powszechny jesienią i zimą podczas infekcji górnych dróg oddechowych.
* Regularnie obcinaj swojemu dziecku paznokcie, zwłaszcza gdy lubi ono drapać się w okolicy nosa. Długie paznokcie mogą uszkodzić wrażliwy naskórek i wywołać krwawienie.
* Nigdy nie wkładaj do nosa gazy czy tamponów, aby zahamować krwawienie.
* Jeśli krwawienie z nosa nie ustępuje, jak najszybciej skontaktuj się lekarzem.

Powiązane porady

grzybica
angina
dysfagia przełykowa

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

coco
15.03.2018
Wazelina jest produkowana z petroleum oil 100% (z ropy naftowej). Wlozona do nosa, nie pozostaje tam a przemieszcza sie przez gardlo w glab ciala. Po uzyciu moze wywolac (lipoid pneumonia) zapalenie pluc, zagrazajace zyciu. Nie wspomne juz o bolu brzucha, czyszczeniu, podraznieniu skory, oczu.
alutka
07.10.2014
Przeciąć cebule na pół i wąchać przez chwilę.
Paulina
09.02.2012
Ja dzis mialam krwotok, lecialo mi jak pod czas okresu tylko ze z nosa.. akurat okres mi sie zblizal i nie wiem czy to mogl byc juz on ? prosze pomozcie mi bo nie wiem co mam zrobic, jak dlugo to bedzie trwalo, po 3-5 powinno byc okej ? czy jednak dluzej. czy jesli mialam ten okres bede miala jeszcze normalny ?
krokodyl
11.10.2010
Dawniej bardzo często miałam krwotoki z nosa,ale od kiedy zainwestowałam w dobry nawilżacz powietrza wszelkie tego typu sytuacje ustąpiły. Pamiętam jednak,że dawniej ratowały mnie zimne okłady