weekendowy wyjazd z rodziną - Kamieniec Podolski

Kamieniec Podolski - przewodnik dla podróżnych
Włóczykij - specjalista Tipy.pl

Któż nie słyszał o miejscu bohaterskiej śmierci pułkownika Wołodyjowskiego? Kamieniec Podolski wzbudzał i nadal wzbudza w Polakach sentyment. Dziś to ukraińska aglomeracja, która niegdyś była przedmurzem chrześcijaństwa i najsławniejszą twierdzą Rzeczypospolitej. Jedną z najpotężniejszych w Europie. Kamieniec Podolski został zbudowany w miejscu idealnym dla obrony. A jej kluczowym elementem był zamek, który usytuowano na skalnym cyplu, wzmacniając jego mury dwunastoma basztami.
1
Katedra św. św. Piotra i Pawła

Świątynią szczególnie ważną jest katedra św. św. Piotra i Pawła, przy której rezyduje biskup. Po zajęciu miasta XVI-wieczny gmach katedry Turcy przekształcili w meczet. Pamiątką po tamtym okresie jest minaret stojący przy katedrze, który na znak zwycięstwa chrześcijaństwa nad islamem zwieńczony został później figurą Matki Bożej. Druga z ważnych polskich świątyń to kościół Dominikanów (obecnie Paulinów). W czasie okupacji tureckiej świątynia służyła jako meczet, po którym to okresie pozostał we wnętrzu kościoła tzw. minbar.
2
Pomnik Laury

W katedrze Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Kamieńcu Podolskim znajduje się bardzo interesujący pomnik Laury Przeździeckiej h. Pierzchała (1853–1874), który wykuty został w białym marmurze przez Wiktora Brodzkiego. Obok zmarłej dziewczyny stoi anioł, a nieopodal czuwa popiersie jej ojca. Pomnik został przeniesiony ze zniszczonej kaplicy rodowej z Kościoła Wniebowzięcia N.M.P. w Czarnym Ostrowie.
3
Pan Michał

Polska społeczność Kamieńca Podolskiego w ogrodzie przy katedrze św. św. Piotra i Pawła wystawiła Wołodyjowskiemu pomnik, czcząc pamięć o „małym rycerzu”. Henryk Sienkiewicz, tworząc bohatera trylogii, wzorował się na autentycznej postaci Jerzego Wołodyjowskiego (któremu w powieści dał imię Michał).
4
Tradycyjne potrawy

Bardzo popularne (jak na całej Ukrainie) są pielmieni, czyli małe uszka z nadzieniem z mielonego mięsa z dodatkiem surowej cebuli i czosnku, podawane z roztopionym masłem lub śmietaną. Na zakąskę podaje się kiszonki i sało, czyli wędzoną słoninę.
5
Wielki pożar

W 1993 r. w klasztorze dominikanów miał miejsce pożar, który zniszczył większą część skromnego, zachowanego wyposażenia świątyni. Do tej pory trwa rekonstrukcja na sklepieniu nawy głównej.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane