wyciszenie umysłu

Jak się nie denerwować?

ZenZen - specjalista Tipy.pl

Jak wiele razy się denerwowałeś ponieważ ktoś nie wykonał dobrze swojej pracy, ponieważ twoje dziecko się źle zachowywało, ponieważ twój partner czy przyjaciel nie postąpił tak jak wcześniej obiecywał? A ile razy byłeś poirytowany ponieważ coś poszło nie tak jak powinno? Albo kiedy sprawy potoczyły się inaczej niż to sobie zaplanowałeś?

Ten rodzaj złości i irytacji zdarza się każdemu z nas - jest częścią naszego życia. Przykładowo mnie bardzo denerwuje kiedy ludzie rozmawiają podczas filmu. Albo korki na ulicach. Albo, kiedy ktoś nie umyje za sobą naczyń po jedzeniu. Właściwie to denerwuje mnie wiele rzeczy - tak jak każdego innego człowieka. Nie zawsze jest prosto zapanować nad sobą w takich sytuacjach. Poniżej przedstawiam mały sekret jak uspokoić umysł - jak zobaczyć szklankę jako już rozbitą.

1
Przyczyną naszego stresu, złości i irytacji jest fakt, że rzeczy nie są takie jak być powinny, że nie są takie jakie oczekujemy i spodziewamy się, aby były. Pomyśl jak wiele razy to stwierdzenie okazało się być prawdziwym dla ciebie.

Rozwiązanie jest bardzo proste: Oczekuj, że rzeczy pójdą źle. Oczekuj, że wydarzy się coś czego nie planowałeś lub miałeś nadzieję, że się nie zdarzy. Oczekuj, że wydarzy się nieoczekiwane. I zaakceptuj to.
2
Jeden mały przykład. Podczas naszych poprzednich wakacji we Włoszech, powiedziałem swoim dzieciom, aby oczekiwały, że kilka rzeczy potoczy się nie tak jakbyśmy tego chcieli. Powiedziałem "traktujcie to jak przygodę".

Słowa te zadziałały jak zaklęcie. Kiedy wsiedliśmy do złego pociągu, czy kiedy padało cały dzień właśnie wtedy kiedy przyjechaliśmy nad morze, czy wówczas kiedy jechaliśmy trzema autobusami i szliśmy kilka ulic po to, aby dowiedzieć się, że muzeum jest w poniedziałki nieczynne - dzieci powiedziały "to część przygody"!. I zawsze było ok, nigdy nie dopuściliśmy, aby pech miał wpływ na nasz dobry humor.

Zatem, jeśli śliczny, porcelanowy kubeczek, który właśnie kupiłeś kiedyś upadnie i się stłucze możesz być zdenerwowany. Jednak nie będziesz się denerwować, jeśli od dnia zakupu będziesz wyobrażać sobie, że kubeczek ten już się stłukł. Zabaw się w wróżbitę - zobacz przyszłość kubka - od tego momentu aż do czasu, kiedy niechybnie się zbije.

I kiedy w końcu kubek się zbije nie będziesz zdenerwowany ani smutny - ponieważ był zbity już w dniu kiedy go kupiłeś. Dzięki temu zdasz sobie sprawę że czas kiedy kubek był jeszcze cały był bezcenny.

Oczekuj tego, że dzieci nabałaganią - wszystkie dzieci to robią. Dzięki temu nie będziesz się złościł, kiedy twoje dzieci nie zachowają się tak, jak "powinny" i zamienią swój pokój w Sodomę i Gomorę.
3
Oczekuj, że twój partner nie będzie perfekcyjny pod każdym względem.
Oczekuj, że twój przyjaciel kiedyś nie przyjdzie na umówione spotkanie.
Oczekuj, że pewne rzeczy nie pójdą z planem.
Oczekuj, że ludzie będą czasami niegrzeczni.
Oczekuj, że współpracownicy czasami nie będą wykonywać tego co do nich należy.
Oczekuj, że współlokator czasami nie umyje za sobą naczyń lub nie poskłada swoich ubrań.
Oczekuj, że szkło się zbije.
I zaakceptuj to.

Nie zmienisz pewnych faktów - pewne rzeczy prędzej czy później nastąpią. Jeśli będziesz się ich spodziewać - postrzegać je jako już dokonane, zanim takie będą - nie będziesz się denerwować ani złościć.

Dzięki wyobrażaniu sobie tego co prędzej czy później nastąpi unikniesz przesadnej złości. Zareagujesz stosownie do sytuacji, ale utrzymasz swoją złość na wodzy. Będziesz się uśmiechać i pomyślisz sobie "spodziewałem się tego". Szklanka była już rozbita. I akceptuję to."

Zachowasz spokój umysłu - a to moi przyjaciele, będzie miłą niespodzianką.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

konflikt
plotki w pracy
sposoby radzenia sobie ze stresem

Podobne porady

Komentarze (14)

* Pola wymagane

Mądrala
22.10.2017
te komentarze są świetne, jacy wszyscy oburzeni xD

ja też tak myślę, że nie należy się poddawać i że trzeba walczyć ;) niestety walka jest okupiona wlaśnie negatywnymi emocjami, nie da się mieć wszystkiego, jak sądzę.
Grzegrz
16.01.2017
Totalna beznadzieja. Sposób niedojrzałej emocjonalnie osoby, która boi się własnych emocji. Do miłości też tak podchodzisz, do dzieci, do zdrowia. W ogóle po co się starać skoro wszystko z góry jest skazane na porażkę. Kto w ogóle dopuszcza do publikacji takich artykułów.
Samospełniające się proroctwo
19.01.2016
Ponury i nieodpowiedzialny sposób na rozładowani emocji. Niech autor zapozna się z definicją:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Samospełniające_się_proroctwo i troszkę się opamięta.
i nie doradza ludziom w ten sposób, bo może to doprowadzić do czyjejś tragedii.
ja
02.10.2015
Jeszcze nigdy takich głupot nie czytałam. Ale ok od dziś oczekuję że każdy dziennikarz który pisze w internecie jest idiotą i pisze co popadnie.
dt6y5j1d5rjr
07.04.2014
"Trele" wiem ze minęło już kilka ładnych miesięcy ale nie mogę się powstrzymać, niby rozumiem o co Ci chodziło, ale twój post jest napisany jakby przez obcokrajowca albo pisząc go byłaś/eś pijany... a "no_name" mam nadzieje, że wciąż żyjesz i nie zachlałeś się na śmierć, bo w naszym sztywnym społeczeństwie potrzeba więcej ludzi myślących samodzielnie, też jestem synem alkusa, wiem co to znaczy, najważniejsze nie iść w ślady starych którzy pili, oni pokazują (w moim przypadku on) czego nie robić, stary mnie niczego nie nauczył, pokazał tylko czego mam nie robić, jest tego żywym przykładem, wiec jeśli jesteście z rodziny alkusów to musicie ograniczać chlanie, żeby nie skończyć jak oni, pozdro.
njjkn
19.03.2014
jakiś sens to ma, chociaż nie mozna stosowac tego do wszystkich przypadków
awea
27.01.2014
co za głupota! mamy sie godzic I akceptowac wszystko I robic z siebie niewolnikow,sprzatajac po wszystkich,oraz dawac sobie pluc w twarz?najgłupsza teoria jaka czytalam...
1stperspective
21.02.2013
a co,jesli twoj partner przychodzi do domu nacpany?Czy powinnam z gory zalozyc,ze w sumie jest to ,jak najbardziej przewidywalna sytuacja i sie nie DRENERWOWAC,czy sie denerwowac?Czy przez patologiczny oddzwiek tego tematu,sprocowac na znalezc odpowiedz na forach psychologii czlowieka?
czarna_oliwka
03.02.2013
mnie ostatnio denerwuje wszytko poniewaz ukrywam duzo emocji jestem zmuszona by grac i czasem to sie wylewa...
laska
22.11.2012
Bez sensu to jest. To co np. człowiek ma się godzić z tym, że posprząta, namęczy się,żeby było czysto, a ktoś przyjdzie nabałagani i co mam się nie przejmować, że cała robota na marne,ani na trochę czystość ma się nie utrzymać ? Mam posprzątać i wcale się z tego nie cieszyć tylko wyobrażać sobie bałagan ?