płyn do płukania ust

Jaki płyn do płukania jamy ustnej wybrać?

interion - specjalista Tipy.pl
Płyn do płukania ust to bardzo ważny element codziennej higieny jamy ustnej. Wbrew często panującym poglądom, jego działanie nie ogranicza się tylko do odświeżenia oddechu. Poszczególne płyny do jamy ustnej różnią się smakiem, kolorem, zapachem i są przeznaczone do odmiennych zadań. Warto więc najpierw zastanowić się, czego oczekujemy od takiego produktu, a dopiero później dokonać właściwego wyboru. Pomoże ci w tym ten poradnik.
1
Usuwają nieprzyjemny zapach

Płyny te odświeżają i hamują rozwój bakterii w jamie ustnej. Zawierają substancje bakteriobójcze oraz cynk i sodę, które eliminują związki siarki odpowiedzialne za brzydki zapach powstający podczas rozkładania się jedzenia.
Przykładowe produkty: Prokudent, 7 zł; Sachol Fresh, 16,50 zł.
2
Regenerują dziąsła

Dzięki wyższemu stężeniu odkażających związków płukanki te mają silne działanie bakteriobójcze. Znajdujące się w nich zioła łagodzą też podrażnienia.
Przykładowe produkty: Eludril, 18 zł; Meridol, 23 zł.
3
Chronią nadwrażliwe zęby

Mają w składzie substancje, które uśmierzają ból i przynoszą szybką ulgę. Zamykają również odsłonięte kanaliki i szyjki zębowe. Tworzą na nich warstwę chroniącą przed działaniem bodźców zewnętrznych. Dzięki temu drażniące czynniki nie docierają do nerwów.

Płyny mogą też zawierać wzmacniający zęby potas i spore stężenie fluoru, który odbudowuje osłabione szkliwo i uzupełnia powstające w nim ubytki.
Przykładowe produkty: Elmex Sensitive Plus, 22 zł; Elgydium, 6,90 zł.
4
Zmniejszają osad i kamień nazębny

Znajdujące się w płukankach składniki zapobiegają odkładaniu się płytki nazębnej. Zatrzymują fluor na powierzchni zębów, hamują przyleganie bakterii do szkliwa i tworzenie się kamienia nazębnego. Rozmiękczają już utworzony osad, więc warto je stosować przed myciem zębów. Ułatwia to usuwanie go podczas szczotkowania.
Przykładowe produkty: Listerine Tartar Control, 19 zł; Oral-B Pro-Expert, 15,99 zł.
5
Z domowej apteczki: płukanki z ziół

Kojąca z rumianku: garść kwiatów lub herbatkę rumiankową zalej wrzątkiem. Kiedy napar już naciągnie i nieco przestygnie, wypłucz dziąsła i zęby.

Odkażająca z szałwii: 2–3 g liści zalej pół szklanki wrzącej wody. Parz je pod przykryciem około 15 minut. Płucz jamę ustną kilka razy dziennie.

Regenerująca z nagietka: nalewkę z apteki rozcieńcz w świeżo przegotowanej wodzie. Wypłucz nią dziąsła i zęby 2 razy dziennie.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Przebarwienia na zębach
mięta na nieświeży oddech

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

dea
20.06.2014
ja próbowałam rożnych... ale mam tak wrażliwe zęby, że żaden nie wydaje się być dobry :(