stomatolog

Jakie zabiegi stomatologiczne refunduje NFZ?
interion - specjalista Tipy.pl

Wizyta u dentysty nigdy nie należy do przyjemnych. Jednak jeszcze bardziej bolesna jest wtedy, kiedy nasz stomatolog wystawia nam za swoją usługę rachunek. Na leczeniu zębów można jednak nieco zaoszczędzić, ponieważ część zabiegów jest refundowanych przez NFZ. Jakie to zabiegi? Kiedy mamy prawo do bezpłatnego leczenia stomatologicznego? Tego wszystkiego dowiesz się z dalszej lektury.
1
NFZ refunduje leczenie kanałowe zębów, ale tylko od trójki do trójki (w sumie 12). Za inne trzeba zapłacić z własnej kieszeni, ewentualnie wyrwać je na koszt NFZ. Nie dotyczy to kobiet w ciąży i do 42. dnia po porodzie – one mogą leczyć wszystkie zęby kanałowo bezpłatnie.
2
W placówkach mających podpisany kontrakt z NFZ można nieodpłatnie leczyć próchnicę, założyć do zęba lekarstwo i plomby. Te ostatnie będą białe tylko w zębach przednich od trójki do trójki, zaś w pozostałych – srebrne, amalgamatowe, które z czasem ciemnieją.
3
W razie potrzeby dostaniemy znieczulenie miejscowe, ale jedynie wtedy, gdy dany zabieg jest refundowany przez NFZ.
4
Bezpłatnie możemy też zrobić prześwietlenie zęba. Przysługuje ono dwa razy w roku.
5
Poza tym NFZ zapłaci za usuwanie zębów oraz niektóre zabiegi stomatologiczne, m.in. usuwanie torbieli. Bardziej skomplikowane zabiegi dostępne są tylko w wybranych placówkach, które mają kontrakt z NFZ.
6
Za darmo można leczyć także choroby błony śluzowej jamy ustnej oraz paradontozę. W tym ostatnim przypadku NFZ nie refunduje odtwarzania dziąseł i większości zabiegów mikrochirurgicznych.
7
Raz w roku możemy również usunąć kamień nazębny, ale bez ścierania resztek pastą polerską i bez piaskowania.
8
Nie możemy natomiast liczyć na zabiegi ortodontyczne, bo te refundowane są w ramach NFZ tylko dla dzieci. Fundusz nie sfinansuje więc stałego aparatu ortodontycznego ani implantów.
9
Nie ma też mowy o bezpłatnym wybielaniu zębów, bowiem zabieg ten uznawany jest za procedurę kosmetyczną.
10
Z kolei wykonanie protez (niezależnie od tego, czy wymieniane są w całości czy częściowo) przysługuje bezpłatnie raz na 5 lat.
?

Wskazówki
* Co 12 miesięcy pacjentowi przysługuje bezpłatne badanie kontrolne u stomatologa.
* Pacjenci z bólem zęba są przyjmowani w placówkach mających kontrakt z NFZ poza kolejnością. W innych przypadkach muszą czekać na wyznaczony termin wizyty.

Powiązane porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Estetka
05.07.2019
Nie polecam wybielania zębów sodą. Ja po takim upiększaniu starłam sobie szkliwo i po początkowej bieli zrobiły się szare, bo chłonęły kolory jedzenia np. kawa, czerwony barszcz. Zrobiły się też bardzo wrażliwe. Teraz stosuję pastę Proszkliwo i inne płyny, żeby jakoś odbudować to szkliwo.
Monika
23.03.2019
Witam, Co zrobić ? Byłam u dentysty na NFZ, jako że miałam do wyleczenia ósemkę (leczenie mikroskopijne kanałowe) dentysta skierował mnie drzwi obok do endodonty i powiedziała ze za takie leczenie zapłacę 100zl od jednego kanału. Zgodziłam się, po wyjściu od endodaty dostałam rachunek 900zl.
Grazyna
31.05.2018
Wybielać zęby można mieszając pastę do zębów z sodą oczyszczoną albo tylko sodą,ale uważać,by zbyt długo nie czyścić bo można uszkodzić szkliwo zębów.Ja tak robię-delikatnie i dość krótko je czyszczę i nawet stomatolog pochwaliła,że mam tak białe zęby. czytałam o mieszaniu sody z olejem kokosowym.
gedzia
20.06.2014
Wspaniały artykuł, bardzo pomocne informacje. Ja co prawda nie mam problemów z zębami.. ale trzeba dmuchać na zimne. Regularnie usuwam kamień, może to jest klucz to zdrowych zębów?