Kalwaria Pacławska co zwiedzać

Co warto zobaczyć w Kalwarii Pacławskiej?
Włóczykij - specjalista Tipy.pl

Wszystko zaczęło się tu w roku 1665, gdy ówczesny kasztelan lwowski i wojewoda podolski Andrzej Maksymilian Fredro wrócił z pielgrzymki do Jerozolimy. Wzorem znanej już wtedy tradycji tworzenia symbolicznych miejsc kultu Męki Pańskiej Fredro postanowił i na swojej ziemi wybudować klasztor dla ojców franciszkanów, a na wzgórzach wokół niego Kalwarię. Na początku klasztor i przyklasztorny kościół były drewniane, podobnie jak i część kaplic kalwaryjskich. W drugiej połowie XVIII wieku przystąpiono do budowy obiektów murowanych.
1
Ocalenie kościoła

Barokowa bazylika zbudowana na planie krzyża łacińskiego, z dwiema nawami bocznymi, wieńczy wzniesienie o wysokości 465 m n.p.m. Mimo kilku pożarów, które nawiedzały klasztor, wnętrze kościoła nigdy nie uległo uszkodzeniu. Ocalenie kościoła miejscowi zakonnicy przypisują znajdującemu się wewnątrz cudownemu obrazowi Matki Bożej. Pochodzi on z kościoła w Kamieńcu Podolskim. Nie do końca wiadomo jak dotarł na Pogórze Przemyskie do Kalwarii Pacławskiej. Przypuszcza się, że po zdobyciu twierdzy kamienieckiej przez Turków w 1672 r. Fredro obraz od nich wykupił. Zaaranżowane wokół klasztoru tzw. Dróżki Kalwaryjskie łączą 35 murowanych i 7 drewnianych kaplic.
2
Topografia Kalwarii

Topografię kalwarii cechuje duże podobieństwo z krajobrazem Jerozolimy. Wierni uczestniczący w Misterium Męki Pańskiej pokonują półtorakilometrową drogę między kaplicami odpowiadającymi biblijnym stacjom Drogi Krzyżowej. Jej przebieg koordynują franciszkanie, ale misterium pasyjne ma amatorski charakter. Biblijne postacie odtwarzają mieszkańcy okolicznych miejscowości. Dzieje się tak co roku w Wielki Piątek w samo południe.
3
Jak dojechać?

Dojazd (nie tylko) samochodem jest łatwy, chociaż Kalwaria Pacławska leży w południowo-wschodniej części Małopolski (zatem z pozostałej części kraju jest tam daleko). Jest ona oddalona o 24 km od Przemyśla w kierunku południowo-zachodnim, leży tuż przy granicy z Ukrainą. Z Przemyśla kursuje kilka razy dziennie komunikacja autobusowa.
4
Co jeszcze trzeba zobaczyć?

Z Przemyśla do Kalwarii Pacławskiej wytyczono specjalny szlak pieszy zwany Szlakiem Pątniczym im. Jana Pawła II. Początek 24-kilometrowej trasy jest przy Archikatedrze Przemyskiej. Następ- nie wiedzie przez Kruhel, Przełęcz pod Wapielnicą, Szybenicę, Huwniki i kończy się przy sanktuarium w Kalwarii Pacławskiej. Pokonanie trasy zajmuje ok. 6 godzin.
?

Wskazówki
Uroczystości Wielkiego Piątku Misterium Męki Pańskiej na Dróżkach Kalwaryjskich rozpoczyna się zawsze o godzinie 12.00 (wcześniej w Niedzielę Palmową odbywa się co roku nie mniej widowiskowa próba generalna).

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane