Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Rodzinne > Zdrowie Mężczyzny > Przerost prostaty - przyczyny, objawy, leczenie

Przerost prostaty - przyczyny, objawy, leczenie

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Każdy mężczyzna po 50. roku życia powinien przynajmniej raz na 4 lata badać prostatę (stercz). Najczęstszą dolegliwością związaną ze starzeniem się jest przerost tego gruczołu. Wpływa to nie tylko na życie intymne, ale również w uciążliwy sposób zaburza codzienne funkcjonowanie zmuszając nas do częstych (i bolesnych) wizyt w toalecie. Jakie są przyczyny przerostu prostaty, jakie daje to objawy oraz jakie są perspektywy leczenia tej przypadłości dowiesz się z dalszej lektury.
1
Jakie bywają objawy przerostu stercza?

Najwcześniejszym i najczęstszym objawem jest konieczność kilkukrotnego wstawania w ciągu nocy celem oddania moczu (nykturia). Często mimo parcia trudno jest zacząć oddawać mocz, a strumień jest słaby i przerywany. Zdarza się też, że potrzeba oddania moczu pojawia się nagle i jest przemożna, a w toalecie okazuje się, że z pęcherza wyciekło tylko kilka kropli, albo mocz wycieka z cewki bezwiednie, co wymaga częstej zmiany bielizny.
2
Co jest przyczyną problemu?

Podejrzewa się, że to po prostu efekt starzenia się organizmu. Wskazywałyby na to statystyki: po 50. kłopoty z prostatą ma mniej więcej co czwarty, po 60. już co drugi, a w 80. wiośnie życia — 80% mężczyzn. Z wiekiem dochodzi do przerostu komórek gruczołowych, co sprawia, że cały stercz (który normalnie jest wielkości orzecha) powiększa się i uciska przewód moczowy utrudniając oddawanie moczu.
3
Jak wygląda badanie stercza?

Po pierwsze, lekarz bada gruczoł manualnie, przez odbyt. Jeśli palcem wyczuwa nierówności lub stwardnienia, kieruje na kolejne testy: badanie moczu, krwi (m.in. na podwyższone stężenie antygenu PSA), USG, czasem biopsję.

Niestety, antygen PSA okazał się niezbyt wiarygodną metodą diagnozowania raka prostaty, bo jego poziom jest też podwyższony w innych schorzeniach (np. w zapaleniu gruczołu) oraz np. u mężczyzn z otyłością. Tylko u co czwartego pacjenta z podwyższonym PSA biopsja potwierdziła obecność guza. W zeszłym roku na rynek weszły testy genetyczne pozwalające dokładniej określić obecność i zaawansowanie nowotworu.
Jak czyścić uszy?
Jak udawać chorobę?
Jak założyć podpaskę?
Co jeść podczas miesiączki?
4
Jak leczymy problemy z prostatą?

W początkowym okresie choroby skuteczna jest farmakoterapia: głównie alfa-blokery (tamsulosyna, doksazosyna i podobne) oraz inhibitory enzymu 5-alfa-reduktazy (finasteryd, dutasteryd). Te pierwsze rozkurczają mięśnie gładkie, w tym szyi pęcherza moczowego, te drugie — na drodze hormonalnej spowalniają rozrost gruczołu krokowego. Ostatnio zarejestrowano też preparat łączący substancje z obu grup.

Jeśli zachowawcze leczenie nie przynosi efektu, a problemy się nasilają, pozostaje leczenie zabiegowe. Urolog może usunąć przerośnięty gruczoł tradycyjnie lub przez cewkę moczową.

Nowszą alternatywą są zabiegi z użyciem lasera, w tym tzw. fotoselektywna waporyzacja. W przypadku wykrycia nowotworu złośliwego konieczne jest całkowite usunięcie stercza.
5
Czy możemy sobie pomóc?

Utrzymaniu prostaty w dobrej kondycji sprzyja zrównoważona dieta, uboga w czerwone mięso i nasycone (zwierzęce) tłuszcze, a bogata w warzywa i owoce, regularny wysiłek fizyczny, unikanie gazowanych słodkich napojów i nadmiaru alkoholu. Jeśli chcemy zapobiegać rakowi stercza, dieta powinna być dodatkowo uboga w cholesterol (podroby, jaja) a bogata w cynk (pestki z dyni).
 2/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Powiększony gruczoł prostaty określa się także jako rozrost gruczołu krokowego lub BPH. Głównym objawem tego stanu są...
Sposoby na bezbolesne obkurczenie powiększonej prostaty
Powiększony gruczoł prostaty określa się także jako...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt