korzonki

Jakie są objawy zapalenia korzonków?

interion - specjalista Tipy.pl
Jedną z najbardziej uciążliwych dolegliwości, jeśli chodzi o bóle pleców, jest zapalenie korzonków, czyli włókien nerwowych odchodzących od rdzenia kręgowego po jego obu stronach. Korzonki są bardzo wrażliwe na wszelkie zmiany stanu zdrowia zarówno samego kręgosłupa, jak i otaczających go mięśni. Nawet niewielki ucisk na nerwy może spowodować przeszywający, ostry ból uniemożliwiający poruszanie się. Aby poczuć ulgę i zapobiec kolejnym atakom, warto umieć w porę rozpoznać przyczynę dolegliwości i pamiętać o kilku prostych zasadach.
1
Charakterystyczne objawy

Skutek przeziębienia

Zapalenie korzonków często towarzyszy infekcji, której objawy to: bóle mięśni, stawów, głowy, gardła, a także katar i gorączka. Często dochodzi do niego na skutek wychłodzenia.

Skutek uszkodzenia dysku

Oprócz wychłodzenia, najczęstszą przyczyną ataku korzonków jest uszkodzenie dysku. Może on przesunąć się (np. podczas dźwigania z podłogi ciężkiego przedmiotu) i w efekcie uciskać nerwy.

Objawy, które nam wówczas dokuczają to:

  • Silny, przeszywający ból. Zwykle pojawia się w dole pleców, w lędźwiowym odcinku kręgosłupa i promieniuje na górną część pleców lub pośladki, rzadziej występuje w klatce piersiowej lub szyi. Często określa się go, jako paraliżujący, bo utrudnia wyprostowanie się. Zmusza także do przyjęcia pozycji ciała, która przynosi ulgę, ale jednocześnie może prowadzić do przykurczów mięśni.

  • Ból nóg utrudniający poruszanie się. Ta dolegliwość pojawia się na skutek ucisku na nerw kulszowy i jest nazywana rwą kulszową. Odczuwamy wtedy ból pleców poniżej talii, promieniujący do biodra i nóg.

  • Zaburzenia neurologiczne.Mogą to być takie objawy jak: zmniejszone czucie na skórze, osłabienie lub paraliż mięśni itp.
2
A może to jajniki?

Jeśli dolegliwościom w dolnej części pleców towarzyszą: ból podbrzusza, zaburzenia miesiączkowania, ból podczas stosunku i gorączka – być może przyczyną dolegliwości jest zapalenie jajników. Wówczas jak najszybciej trzeba iść do ginekologa.
3
Domowe sposoby na korzonki

Atak korzonków zwykle zmusza nas do wizyty u lekarza. Aby szybciej odczuć ulgę, zacznij działać natychmiast, jeszcze w domu.

Leki przeciwzapalne. Najlepiej, by przepisał je lekarz (np. w postaci domięśniowych zastrzyków). W domu zastosuj leki przeciwbólowe (np. naproksen, diklofenak, ketoprofen).

Okłady na ciepło. Aby poczuć się lepiej, możesz sięgnąć po termofor z ciepłą wodą lub rozgrzewające plastry. Możesz też wypróbować spray przeciwbólowy (np. Traumon).

Pachnący zabieg. Na ok. 15 minut zanurz się w kąpieli z dodatkiem rozgrzewającego olejku: np. imbirowego, cynamonowego. Do wanny z ciepłą (nie gorącą!) wodą dodaj 10–15 kropli pachnącego preparatu i rozluźnij się.

Pasy na kręgosłup. Są wykonane z naturalnych materiałów, np. lnu, dodatkowo ocieplone wełnianym wkładem. Zawierają np. gorczycę, która ma działanie przeciwbólowe. Pasy zakłada się na lędźwiowy odcinek kręgosłupa. Kupisz je w sklepach z artykułami zdrowotnymi (ok. 40 zł). Ale uwaga! Ściśle stosuj się do instrukcji, aby nie podrażnić skóry.
4
Proste zasady pozwolą uniknąć nawrotów

Stany zapalne korzonków mają tendencję do... powrotów. Na szczęście możesz im zapobiec i cieszyć się dobrą kondycją.

Unikaj wychłodzenia. Pamiętaj o odpowiednim ubiorze. Nawet w chłodne dni postaraj się ubierać na tyle lekko, by po szybkim spacerze lub pogoni za autobusem pot nie spływał ci po plecach, a jednocześnie wystarczająco ciepło, by wiatr nie przewiewał cię do kości. Szczególnie zadbaj o plecy – gdy jest zimno zrezygnuj ze spodni biodrówek, załóż dłuższą kurtkę.

Zainwestuj w dobry materac. Powinien być dość twardy – leżenie płasko na stabilnej powierzchni odciąża kręgosłup i tym samym zmniejsza ucisk na nerwy.

Odpowiednio się odżywiaj. Jedz warzywa i owoce bogate w witaminę C (np. paprykę, pomidory, kiwi, grejpfrut). Bogata w nie dieta zapobiega stanom zapalnym.

Wykonaj badania. Jeśli często dokuczają ci bóle mięśni oraz stawów, koniecznie skonsultuj się z lekarzem, aby wykluczyć inne choroby, np. reumatoidalne zapalenie stawów. Internista zleci ci zestaw niezbędnych badań.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

ganglion
ścięgno achillesa ból
dyskopatia szyjna

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

marianna.kozub89
29.01.2016
Z korzonkami bardzo często zmagali sie moi rodzice. Mówili, że jak raz się złapie korzonki to będą już dokuczały przez całe życie. Wystarczył nawet lekki wiaterek, który owiał plecy i odczuwali ból. Z dolegliwościami radzili sobie za pomocą specjalnych pasów, które zakładali na plecy oraz używali maści przeciwbólowe. Często nie przynosiły szybko pożądanych efektów i przez kilka dni rodzice byli wykluczeni z wykonywania jakichkolwiek obowiązków bo wiązało się z to bólem. Dzięki ich ostrzeżeniom do tej pory nie odczuwałam tego bólu i mam nadzieję, że nie szybko mnie to spotka.