cesja książeczki mieszkaniowej

Cesja książeczki mieszkaniowej - jakie dokumenty?
paragraf - specjalista Tipy.pl

Masz starą książeczkę mieszkaniową i zastanawiasz się co trzeba zrobić, by uzyskać premię gwarancyjną oraz czy mogę dokonać cesji książeczki na kogoś z rodziny? Likwidacja książeczki mieszkaniowej jest zupełnie nieopłacalna, bo wówczas otrzymamy nominalną wartość zgromadzonych na niej pieniędzy, czyli kilka kilkanaście złotych. Ale już skorzystanie z premii gwarancyjnej to spore pieniądze – średnio 7 tys. zł. Może ją otrzymać ten, kto kupi mieszkanie lub dom, wpłaci pieniądze do TBS, wykupi mieszkanie komunalne lub lokatorskie albo wyremontuje posiadane już mieszkanie (wymieni okna albo/oraz instalację gazową i elektryczną).
1
Jeśli mamy książeczkę mieszkaniową a nie planujemy w najbliższym czasie ani zakupu, ani remontu domu lub mieszkania, możemy dokonać cesji książeczki. Czyli formalnie przekazać ją komuś bliskiemu, kto jest w stanie poczynić inwestycje niezbędne do premiowanej likwidacji starej książeczki mieszkaniowej.
2
Cesja jest możliwa tylko w bliskiej rodzinie: między małżonkami (nawet rozwiedzionymi), rodzicami i dziećmi (również między przysposobionym i przysposabiającym), dziadkami i wnukami, rodzeństwem (także przyrodnim), macochą i ojczymem oraz pasierbami.
3
Aby jej dokonać, zainteresowane osoby powinny stawić się w oddziale PKO BP prowadzącym rachunek wkładu do książeczki oraz mieć ze sobą dokumenty tożsamości, dokumenty potwierdzające stopień pokrewieństwa oraz książeczkę mieszkaniową. Cesja kosztuje 70 zł. Nie jest to darowizna, więc nie płaci się podatku.

Powiązane porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Anonim
15.04.2019
Mam pytanie odnośnie cesji książeczki. Czy premia gwarancyjna będzie przysługiwać, jeśli osoba, na którą ma być przepisania książeczka, już kupiła mieszkanie i część kwoty było skredytowana. Czy w takim wypadku pieniądze z książeczki poszłyby ewentualnie w poczet kredytu? Czy cesja ma tu sens?