operacja by-passy

Na czym polega wszczepienie bajpasów?

interion - specjalista Tipy.pl
Przyczyną niedokrwienia serca jest zwykle miażdżyca, która uszkadza ścianki naczyń wieńcowych. Zwęża je i zmniejsza dopływ krwi do serca. Objawy to ból, uczucie dławienia, ucisk za mostkiem po wysiłku i podczas stresu. Ból promieniuje do lewego ramienia, całej ręki, żuchwy, gardła, szyi. Gdy badanie koronarograficzne wykazuje duże zwężenie tętnic (ponad 50 proc.), wszczepia się tzw. by-passy (robi tzw. pomostowanie tętnic). Omija się zwężone naczynie wieńcowe i łączy pomostem dwa drożne fragmenty naczyń wieńcowych. Zatkany odcinek będzie wyłączony z użytku.
1
Naczynia krwionośne, które wykorzystuje się na by-passy, pobiera się przed zabiegiem z żył podudzia pacjenta lub jego tętnicy piersiowej z okolic mostka. Dzięki temu poprawia się ukrwienie mięśnia sercowego.
2
Przed zabiegiem trzeba odstawić leki przeciwzakrzepowe. Operacja odbywa się pod narkozą, przy zatrzymaniu akcji serca, rzadziej przy bijącym sercu.
3
Chociaż jest to jeden z najczęściej wykonywanych zabiegów kardiologicznych, uniemożliwia go zwężenie całej tętnicy, znaczne upośledzenie wydolności serca i niewydolność oddechowa.
4
Po operacji pacjent pozostaje 1-2 dni na intensywnej terapii, a w 2-3 dobie powoli staje na nogi. Po 7-10 dniach chory wraca już do domu, gdzie przyjmuje leki i rozpoczyna rehabilitację. Całkowite zagojenie następuje po 2-3 miesiącach.
5
Zdarza się, że po kilku latach ścianki by-passów pokrywają się blaszkami miażdżycowymi i dolegliwości powracają. Kardiolog może wtedy podjąć decyzję o kolejnej operacji. Aby jej uniknąć, ważna jest lekkostrawna dieta i aktywny sposób życia. Pacjent musi być pod kontrolą kardiologiczną, aby zapobiec nawrotom choroby.
6
Jeśli dolegliwości się nasilają lub pojawiają się na nowo, trzeba natychmiast zgłosić się do lekarza na wizytę kontrolną. Wykonuje się wówczas EKG, a w sytuacjach wątpliwych – test wysiłkowy i być może powtórną koronarografię.

Komentarze (1)

* Pola wymagane

viola
12.10.2015
Witam!! moja Mama miala we wtorek operacje wstaienia trzech bajpasow, dzisiaj jest znowu na oiomie z powodu niewydolnosci nerek, bardzo sie o nia boje , czy da sie to wyleczyc ????