rozdzielność majątkowa

Jak przeprowadzić rozdzielność majątkową?

paragraf - specjalista Tipy.pl
Od dnia ślubu dorobek małżonków jest wspólny. Ale nie musi tak być. Majątek można rozdzielić w każdej chwili i z różnych powodów. Rozdzielność majątkową można przeprowadzić na dwa sposoby – u notariusza albo w sądzie. Jeżeli mąż i żona zgodnie postanowią, że chcą mieć rozdzielone majątki, załatwią to od ręki u notariusza. Na rozdzielność w formie aktu notarialnego decydują się zwykle małżonkowie, którzy prowadzą działalność gospodarczą i chcą w ten sposób chronić majątek rodziny przed zajęciem przez komornika, gdyby popadli w długi. A jeśli małżonkowie są w konflikcie (np. mąż nadużywa alkoholu, jest hazardzistą, wyprowadził się z domu), to jedno z nich może wystąpić do sądu z pozwem o przeprowadzenie przymusowej rozdzielności majątkowej. Taki krok jest konieczny, gdy istnieje zagrożenie, że czyjeś nierozsądne postępowanie może pozbawić rodzinę środków do życia.
1
Akt notarialny o rozdzielności majątkowej możecie sporządzić w dowolnym czasie małżeństwa. Wystarczy umówić się z notariuszem. O wyborze kancelarii sami decydujecie.
2
Jakie dokumenty są potrzebne? Do kancelarii notarialnej należy zabrać dowody osobiste (do wglądu) i odpis skrócony aktu małżeństwa.
3
Ile to kosztuje? Maksymalna opłata za sporządzenie aktu notarialnego o rozdzielności majątkowej wynosi 400 zł (plus 23 proc. VAT). Strona wypisu aktu kosztuje 6 zł plus 23 proc. VAT (tj. 7,38 zł). Maksymalna stawka oznacza, że notariusz może za spisanie aktu wziąć mniej niż 400 zł.
4
Konieczny warunek! Mąż i żona muszą zgodnie oświadczyć przed notariuszem, że chcą ustanowić rozdzielność majątkową.
5
Uwaga! Umowa obowiązuje od dnia sporządzenia aktu notarialnego. Od tej chwili każdy ma swój majątek osobisty. Wspólne jest to, czego dorobili się do czasu podpisania umowy.
6
Gdy małżonek odmawia pójścia do notariusza, a drugi chce ustanowić rozdzielność majątkową – można to zrobić tylko sądownie. Pozew (wzór poniżej) kieruje się do wydziału rodzinnego sądu rejonowego w miejscu zamieszkania męża lub żony.
7
Jakie dokumenty są potrzebne? Konieczny jest odpis aktu małżeństwa i metryka dziecka. Pozew trzeba przygotować w trzech egzemplarzach. Dwa zostają w sądzie (jeden sąd wyśle pozwanemu). Na trzecim powód otrzyma potwierdzenie złożenia w biurze podawczym.
8
Ile to kosztuje? W kasie sądu kupuje się znaki sądowe w cenie 200 zł i nakleja na pozew. Można jednak złożyć wniosek o zwolnienie od kosztów sądowych.
9
Uwaga! Sąd ustanawia, od kiedy obowiązuje rozdzielność majątkowa. Może to być data złożenia pozwu lub data ogłoszenia wyroku.

Powiązane porady

koszty rozwodu
długi

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane