Jak tanio i bezpiecznie płacić rachunki?
paragraf - specjalista Tipy.pl

Możliwości, by uniknąć wysokich prowizji jest wiele! Warto się rozejrzeć, kto oferuje usługi tańsze niż poczta czy bank. Do niedawna wiele rachunków mogłaś zapłacić bez prowizji np. w kasie administracji czy biurze obsługi klienta. Obecnie wiele firm zrezygnowało z takich usług. Są jednak inne miejsca, gdzie możesz tanio lub za darmo opłacić rachunki i to bez obaw, czy przelew dotrze w terminie. Poniżej znajdziecie przydatne wskazówki, dzięki którym dowiecie się jak tanio płacić rachunki.
1
Biura usług płatniczych

To firmy, które są zarejestrowane w Komisji Nadzoru Finansowego i mają podpisane umowy z bankami. Na stronie internetowej www.knf.gov.pl znajdziesz pełen wykaz istniejących i rzetelnych biur. Ich wiarygodność możesz też sprawdzić bezpośrednio w punkcie opłat – poproś o okazanie gwarancji banku lub towarzystwa ubezpieczeniowego. Zapytaj dostawcę rachunku (np. za energię, wodę, czynsz), czy podpisał z jakąś firmą umowę, dzięki której masz szanse wnosić opłaty bez prowizji lub ze zniżką. Pytania możesz kierować do sekretariatu firmy, administracji, Biura Obsługi Klienta. Dowiedz się też, gdzie w pobliżu twojego miejsca zamieszkania znajdują się punkty poboru takich opłat. Informacji zasięgniesz osobiście, telefonicznie, pisemnie (wysyłając list, e-mail).
2
Bankowe propozycje

Wysokich prowizji często pobieranych przez banki za opłaty gotówkowe można uniknąć. Specjalne oferty przeznaczone są jednak głównie dla osób, które mają rachunek ROR w danym banku.
3
Polecenie zapłaty

W ten sposób możesz opłacić rachunki na zmienną kwotę. Taka usługa kosztuje od 0 zł do 1 zł. Aby zlecić polecenie zapłaty, musisz wypełnić formularz zgody w dwóch egzemplarzach (dostaniesz go od dostawcy rachunku). Jeden składasz w banku, drugi w biurze u dostawcy. Usługa jest zazwyczaj uruchamiana w ciągu 14 dni. Od tej pory dostawca będzie wysyłał faktury nie tylko do ciebie, ale i do banku. Ty nie będziesz musiała pamiętać o terminach płatności, bo to zadanie przejmie bank. Ureguluje opłaty z twojego konta, (jeśli będzie na nim dość pieniędzy).
4
Zlecenia stałe

Tak można opłacać rachunki abonamentowe, czyli te o stałej wysokości. Koszt takiej usługi (często nawet bezpłatnej) zależy np. od rodzaju rachunku, jaki masz w banku. Aby uruchomić zlecenie, musisz w swoim oddziale banku złożyć dyspozycje, w której określisz, jaką kwotę bank ma ściągnąć z twojego konta, na jaki numer rachunku. Ustalasz też dzień dokonywania transakcji. Uwaga! Jeżeli dostawca zmieni swoje dane, numer konta, termin zapłaty lub wysokość kwoty, sama musisz zgłosić te zmiany w banku.
5
Przelewy internetowe

W większości banków za przelewy internetowe nie zapłacisz żadnej prowizji. Konto internetowe możesz założyć przez internet lub bezpośrednio w oddziale banku.
6
Wygodnie i szybko w kasie sklepowej

W wielu marketach znajdują się kasy z napisem „Tu zapłacisz rachunki” lub z nazwą konkretnej usługi (patrz tabelka powyżej). Są objęte gwarancją banków, dzięki czemu masz pewność, że pieniądze trafią na konto wierzyciela. Prowizje są niższe niż na poczcie. Ich wysokość zależy od tego, czy twój dostawca rachunków podpisał umowę na daną usługę (sprawdzisz to, dzwoniąc do dostawcy). Sama płatność jest prosta. Fakturę podaj sprzedawcy. Dokument musi mieć czytelny kod kreskowy (inaczej nie będziesz mogła opłacić należności). Gdy ją uregulujesz, dostaniesz od sprzedawcy paragon, który jest potwierdzeniem dokonania wpłaty. Zachowaj go!
7
Gdy masz obawy, czy przelew doszedł

Zadzwoń do Biura Obsługi Klienta dostawcy rachunku. Jeżeli przelew nie został zrealizowany, poproś o zaświadczenie o braku wpłaty. Zaświadczenie będziesz musiała odebrać osobiście. Udaj się do pośrednika, u którego opłacałaś rachunek. Domagaj się zwrotu zapłaconej kwoty, przedstawiając dokumenty od dostawcy oraz paragon poświadczający dokonanie wpłaty. Jeżeli pośrednik ma gwarancję banku lub Towarzystwa Ubezpieczeniowego, nie powinno być trudności z odzyskaniem pieniędzy. Jeżeli jednak pojawią się kłopoty, poszukaj pomocy, dzwoniąc na bezpłatną infolinię przy urzędzie KNF (800 290 479). Wysokość prowizji może różnić się nawet w sklepach tej samej sieci. Sprawdzaj zawsze, czy nie przepłacasz!
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane