jak przystosować mieszkanie dla osoby niepełnosprawnej

Jak przystosować mieszkanie dla osoby niepełnosprawnej?
paragraf - specjalista Tipy.pl

Podpowiadam, jak zapewnić właściwą rehabilitację osobom niepełnosprawnym i uzyskać na nią fundusze z NFZ, a także jak przystosować mieszkanie do potrzeb osoby niepełnosprawnej. Chodzi o to, żeby taka osoba miała poczucie bycia potrzebną, przydatną, co pozytywnie wpływa na psychikę i pozwala utrzymać mięśnie w dobrej kondycji. Aby to było możliwe, ważne jest odpowiednie przystosowanie mieszkania do możliwości i wymagań osoby poruszającej się na wózku, tak, by w czasie gdy zdrowi członkowie rodziny są w pracy czy w szkole, mogła sama o siebie zadbać.
1
mieszkanie dla osoby niepełnosprawnej - łazienka
JAK PRZYSTOSOWAĆ MIESZKANIE?

Łazienka

Przede wszystkim należy zlikwidować progi i na odpowiedniej wysokości zamontować poręcze, których można się uchwycić i się podnieść. Jeśli chodzi o łazienkę, należy zamontować umywalkę (bez postumentów) na takiej wysokości, by dało się podjechać wózkiem inwalidzkim i swobodnie z niej korzystać. Wygodniejsze w użyciu są baterie z mieszaczem, a jeśli niepełnosprawny ma zaburzenia czucia, także z termostatem. Niezbędne są poręcze i specjalne uchwyty, np. przy muszli klozetowej, by można się było na nią przemieścić z wózka przy użyciu rąk. Deska musi być solidnie zamocowana, ponieważ osoba niepełnosprawna siada na niej z większą siłą. Lepiej też zamontować brodzik, a nie wannę i powinien się on znajdować na tym poziomie co podłoga. Do przeprowadzenia toalety niezbędne jest krzesełko lub siedzisko prysznicowe. Na dnie wanny i brodzika powinny leżeć maty antypoślizgowe, podobnie na podłodze. Przydatny może się okazać specjalny materac, pozwalający na umycie chorego w łóżku.
2
mieszkanie dla osoby niepełnosprawnej - kuchnia
Kuchnia

W kuchni, niepełnosprawny musi mieć swobodny dostęp do szafek i urządzeń. Jeżeli kuchnia jest zamknięta i mała, warto pomyśleć o wymianie drzwi na przesuwne, co pozwoli zyskać więcej miejsca. Najbliżej wejścia powinna się znajdować lodówka, za nią zlewozmywak, a dalej kuchenka, najlepiej elektryczna. Ciąg powinien być pozbawiony załamań czy występów, a blaty zaokrąglone, bez ostrych krawędzi. Szafki znajdujące się pod blatami uniemożliwią niepełnosprawnemu podjazd wózkiem, dlatego niektóre dolne szafki powinny być na kółkach, żeby można je było wysunąć. Innym rozwiązaniem jest zastosowanie szafek węższych przynajmniej o 15 cm niż blat, by można było podjechać wózkiem. Kontakty elektryczne powinny być zamontowane na ścianie, 10 cm wyżej od krawędzi blatu. Zlewozmywak warto wyposażyć w baterię z mieszaczem i rączką prysznicową, która ułatwia zmywanie. Najlepiej, by osoba niepełnosprawna miała oddzielny pokój. Jeśli to niemożliwe, należy wydzielić zasłoną lub parawanem jej część pomieszczenia. W oknach warto zainstalować rolety lub żaluzje, bo silne światło słoneczne może jej w ciągu dnia przeszkadzać. Przy sprzątaniu najlepiej używać wilgotnych ściereczek, by w powietrze nie wzbijał się kurz.
3
mieszkanie dla osoby niepełnosprawnej - sypialnia
Sypialnia

Najpraktyczniejsze będzie łóżko rehabilitacyjne, podobne do tych, w które są wyposażone szpitale, czyli z możliwością regulacji wysokości, zagłówka, podpórek nóg z barierkami zabezpieczającymi oraz wysięgnikiem z trójkątem, tak by niepełnosprawny mógł się podciągnąć i usiąść o własnych siłach. Można też próbować przystosować normalne łóżko, np. montując drabinkę, na której chory może się podciągać lub wykonywać proste ćwiczenia. Najlepiej, by dostęp do łóżka był możliwy z obu stron. Jeśli chodzi o wózki, to są dostępne różne ich modele (ręczne i elektryczne), których ceny wahają się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Są też wózki toaletowe, czyli takie, które pod siedziskiem mają wycięty otwór, a pod spodem zamontowany pojemnik sanitarny, a także przeznaczone do toaletowo-prysznicowych czynności.
4
Refundacje dla niepełnosprawnych
Refundacje dla niepełnosprawnych

Refundacją objęte są niezbędne sprzęty: ortezy, gorsety, balkoniki, białe laski, trójnogi, czwórnogi, cewniki, epiprotezy, worki stomijne, soczewki, materace i poduszki przeciwodleżynowe, kule, protezy kończyn i piersi, szkła okularowe i pomoce optyczne dla niedowidzących. Nie wszystkie produkty są refundowane w całości przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Pełna refundacja do określonej kwoty występuje, gdy kupujemy tańszy produkt. Jeśli zdecydujemy się na droższy odpowiednik, sami musimy pokryć różnicę w cenie. W takim przypadku oraz gdy produkt jest refundowany przez NFZ tylko częściowo, możemy wystąpić o dofinansowanie do PFRON lub do opieki społecznej. Refundowane są m.in.: w całości wózek inwalidzki ręczny do 800 zł raz na
5 lat, balkonik, podpórka ułatwiająca chodzenie - 30% pełnej kwoty raz
na 5 lat, laska inwalidzka - 30% kwoty raz na 3 lata, kula łokciowa z
regulacją - 30% kwoty raz na 3 lata; pieluchomajtki czy wkłady
anatomiczne - 60 sztuk raz na miesiąc, materac przeciwodleżynowy - 30%
kwoty raz na 3 lata. Narodowy Fundusz Zdrowia zwraca 80% sumy kosztów
likwidacji barier architektonicznych w mieszkaniu lub domu chorego,
m.in. dostosowanie łazienki, zamontowanie podjazdu dla wózków czy
zlikwidowanie progów. Formalności należy załatwiać w ośrodku pomocy
społecznej lub w centrum pomocy rodzinie najbliższym miejscu
zamieszkania. Raz na 2 lata osoba niepełnosprawna może nieodpłatnie
uczestniczyć w turnusie rehabilitacyjnym. Narodowy Fundusz Zdrowia
finansuje rehabilitację leczniczą, która może być realizowana również w
warunkach domowych, jeśli pacjent nie porusza się samodzielnie i nie ma
możliwości dotarcia do placówki rehabilitacyjnej. Każda poradnia
rehabilitacyjna, mająca podpisany kontrakt z NFZ w zakresie fizjoterapii
ambulatoryjnej, ma obowiązek świadczyć opiekę domową w zakresie 80 dni
zabiegowych w roku kalendarzowym.
Ze skierowaniem na rehabilitację leczniczą, które wypisuje lekarz
ubezpieczenia zdrowotnego, należy się zgłosić do zakładu
rehabilitacyjnego, który ma podpisaną umowę z NFZ. Tu ustalamy termin
wizyty fizjoterapeutycznej w domu osoby niepełnosprawnej. Trzeba
zarejestrować skierowanie w zakładzie rehabilitacji w ciągu 30 dni od
daty wystawienia, w przeciwnym razie skierowanie straci ważność.
5
przydatne przedmioty dla osób niepełnosprawnych
PRZYDATNE PRZEDMIOTY

Wykonywanie codziennych czynności ułatwi stosowanie specjalnych przyrządów, które kupimy w internecie lub sklepach medycznych.

Do nakładania rajstop - to wygodny uchwyt ułatwiający pociągnięcie rajstop czy pończoch do góry. Dzięki tej drucianej konstrukcji, wystarczy rozciągnąć pończochę na jej środkowej części, a następnie włożyć stopę i podciągnąć przyrząd ciągłym ruchem w górę. Jego stosowanie poleca się osobom, które mają problem ze schylaniem się, zwłaszcza po urazach kręgosłupa (ok. 100 zł).

Do picia - takie uchwyty do napojów są przystosowane dla osób o osłabionym czuciu w rękach lub osób, u których występuje ogólna słaba koordynacja ruchów. Podstawka z uchwytami jest oddzielnym elementem, umożliwia wymianę kubków. Jej uszy służą do podtrzymania kubka obiema rękami. Duża podstawa zapewnia stabilność. Pokrywka ma dziubek do picia (ok. 40 zł).

Do zapinania guzików - uchwyt ten został zaprojektowany z myślą o osobach, które mają trudności w zapinaniu i rozpinaniu guzików ze względu na ograniczoną ruchomość dłoni i palców. Przy zastosowaniu tego urządzenia podstawowe czynności wykonywane są naprawdę bardzo szybko, sprawnie i co najważniejsze bez większego wysiłku i bólu (ok. 18 zł).
?

Wskazówki
Przydatne telefony: infolinia - tel. 801801015; www.niepelnosprawni.pl; Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) telefon (22) 50 55 276; (22) 50 55 670 www.pfron.pl.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane