Pożyczka z parabanku – zalety i wady

Pożyczka z parabanku – zalety i wady
paragraf - specjalista Tipy.pl

„Chwilówka” może być kołem ratunkowym albo pętlą założoną na rodzinny budżet. Jeśli chcesz podreperować swoje finanse, dowiedz się, jak bezpiecznie korzystać z usług firm, które udzielają szybkich pożyczek. Po świętach nasze kieszenie i konta świecą zwykle pustkami. Tymczasem zbliżają się ferie, chcemy wyjechać na narty, kupić dziecku kombinezon... Skąd wziąć pieniądze? Wiele osób decyduje się w takiej sytuacji na szybką pożyczkę w parabanku. Czy warto to zrobić? Czasem tak, ale by uniknąć problemów, trzeba wiedzieć, czego możemy się po takich firmach spodziewać.
1
Co to jest parabank?

To firma niebędąca bankiem, ale mimo to świadcząca usługi finansowe. Nie dotyczą jej przepisy prawa bankowego, nie ma zabezpieczenia finansowego, nie jest więc poddana tak ścisłej kontroli, jakiej podlegają prawdziwe banki. Oznacza to, że korzystanie z jej usług wiąże się z pewnym ryzykiem. Mimo to pożyczka od tego rodzaju firmy może być zupełnie dobrym sposobem na wyjście z trudnej sytuacji. Miejmy jednak świadomość, że takie rozwiązanie choć proste i szybkie, jest bardzo kosztowne.
2
Kto może pożyczyć?

Każdy – odpowiadają firmy udzielające tzw. chwilówek. Do ich zaciągnięcia nie jest potrzebna ani zdolność kredytowa, ani pozytywna historia zapisana w Biurze Informacji Kredytowej. To znaczy, że chwilówkę otrzyma nawet osoba, która wcześniej miała problemy z regulowaniem swoich zobowiązań. Chwilówka bywa więc dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy na kredyt w banku nie mają szans. A takich osób jest wiele, bo w ostatnich latach banki zaostrzyły przepisy dotyczące zdolności kredytowej i nawet ten, kto jest zatrudniony, ale zarabia na poziomie najniższej pensji krajowej, w banku może się spotkać z odmową udzielenia pożyczki.
3
Jakie są zalety chwilówek?

Żeby wziąć kredyt, nie musimy dostarczać dokumentów potwierdzających dochody. Zwykle wystarcza jedna wizyta w oddziale firmy oraz okazanie dowodu osobistego. Niekiedy pożyczkę można dostać po rozmowie telefonicznej albo zarejestrowaniu się na stronie internetowej parabanku. W takim przypadku klient potwierdza swoją tożsamość tzw. przelewem weryfikacyjnym: z własnego konta bankowego wysyła na konto pożyczkodawcy niewielką kwotę (kilka groszy lub kilka złotych). Już po chwili SMS-em lub e-mailem przychodzi informacja o decyzji pożyczkowej. Zazwyczaj jest ona pozytywna. Pieniądze na koncie pojawiają się bardzo szybko, nierzadko nawet w ciągu kilku minut. Są również firmy, które nie wymagają pofatygowania się do oddziału ani rejestrowania się w internecie, bo przedstawiciel pożyczkodawcy przychodzi do domu klienta.
4
Ile dostaniesz, a ile zwrócisz?

W wielu firmach tego typu za pierwszym razem można pożyczyć jedynie niewielką kwotę. Z reguły jest to 500-1200 zł. Jednak z każdą kolejną zwróconą w terminie pożyczką klient staje się dla parabanku bardziej wiarygodny. Rzetelny pożyczkobiorca może więc liczyć na dwu-, nawet trzykrotnie wyższe kwoty. Nie może się natomiast spodziewać obniżenia kosztów. A są one bardzo wysokie. Dwutygodniowa chwilówka może nas kosztować nawet 25 proc. pożyczonej kwoty – np. pożyczamy 500 zł, ale po 14 dniach oddać musimy już 625 zł. Dla porównania: oprocentowanie relatywnie drogiego kredytu konsumpcyjnego udzielonego przez zwykły bank może wynieść jedynie 15-20 proc. W dodatku nie w skali miesiąca, lecz roku. Załóżmy, że pożyczyliśmy 1000 zł w parabanku. Z umowy wynika, że po miesiącu musimy oddać pożyczkodawcy około 1170 zł. Zapisano w niej również, że jeśli chcemy przedłużyć okres spłaty o kolejny miesiąc, do sumy tej dopłacimy 230 zł. Po dwóch miesiącach będziemy więc musieli zwrócić 1400 zł, a po trzech – już 1600 zł. Jeśli taką samą sumę pożyczymy na trzy miesiące w zwykłym banku (np. weźmiemy kredyt ratalny albo odnawialny), po trzech miesiącach zwrócimy maksymalnie 1050 zł. Uwaga: Niektóre parabanki pierwszą, zazwyczaj niewielką pożyczkę (np. do 1000- -1200 zł) oferują w ramach promocji za darmo. Oznacza to, że po miesiącu oddajemy dokładnie tyle, ile pożyczyliśmy. Ale haczyk tkwi w tym, że kolejne pożyczki są już wy soko oprocentowane.
5
Sprawdź, zanim podpiszesz umowę

Przed podjęciem decyzji o pożyczeniu pieniędzy po winniśmy wiedzieć, jaki jest całkowity koszt pożyczki, czyli jaka jest różnica między kwotą, którą pożyczamy, a tą, którą będziemy musieli oddać. Biorąc chwilówkę w parabanku, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Trzeba zapytać o wysokość odsetek i kwotę prowizji za udzielenie pożyczki. A przede wszystkim dokładnie sprawdzić, jakie są opłaty dodatkowe, bo mogą one w istotny sposób zwiększyć koszty, jakie trzeba będzie ponieść. Zwykle są to opłaty za ubezpieczenie (takie ubezpieczenie jest wymagane przez firmę udzielającą pożyczki), możliwość udzielenia bądź spłaty pożyczki w domu, czyli wizyty przedstawiciela firmy. Koniecznie zażądaj także informacji o tym, jaką dok- ładnie kwotę musisz oddać. Upewnij się, czy będzie można przedłużyć czas kredytowania oraz z jakimi dodatkowymi kosztami będzie się to wiązać. Warto zawczasu dowiedzieć się również, jakie konsekwencje (kary finansowe) wiążą się w przypadku niedotrzymania przez ciebie terminu zwrotu pożyczki. Pamiętaj jednak, że wszystkie te informacje powinnaś otrzymać na piśmie, w postaci regulaminu, harmonogramu spłat, wzoru umowy pożyczkowej. Podpisuj ją dopiero po dokładnym przeczytaniu (najlepiej z taką umową zapoznać się wcześniej).
6
Oszukano cię? Tu znajdziesz pomoc

Jeżeli sądzisz, że firma finansowa cię oszukuje albo już oszukała, możesz zwrócić się o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumenta. Pomoc jest udzielana także pod numerem infolinii 0 800 007 707. Z bezpłatnych porad ekspertów można też skorzystać w Stowarzyszeniu Konsumentów Polskich i Federacji Konsumentów. Więcej informacji o tym, jak uzyskać pomoc, znajdziesz na stronie internetowej UOKiK: www.uokik.gov.pl.
7
O tym trzeba wiedzieć

Nie wszystkie firmy pożyczkowe są takie same. Niektóre próbują oszukiwać. Jak je rozpoznać? Jeśli pożyczkodawca żąda wniesienia jakiejś opłaty z góry (np. operacyjnej, przygotowawczej), lepiej poszukaj innego. Gdy zapłacisz, może się okazać, że by otrzymać pieniądze, musisz spełnić szereg kosztownych i trudnych do dotrzymania warunków (np. ustanowić wysokie zabezpieczenie pożyczki).
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane