jak powinien zachować się świadek w sądzie

Jak powinien zachować się świadek w sądzie?
paragraf - specjalista Tipy.pl

5
Potem następuje tzw. swobodna faza wypowiedzi, czyli świadek jest pytany o to, co mu wiadomo w sprawie, i może w sposób swobodny wypowiedzieć się na ten temat.
6
Jego zeznania są protokołowane. Gdy świadek zakończy tę część wypowiedzi, sąd, prokurator i obrońca, czyli strony uczestniczące w postępowaniu, mogą zadawać mu pytania. Na pytania sędziego trzeba odpowiadać rzeczowo i zgodnie z prawdą.
7
Jeśli świadek nie rozumie pytania lub go nie dosłyszy, ma prawo i obowiązek o tym powiedzieć. Może też nie pamiętać szczegółów wydarzenia. Świadek powinien zawsze wstać, gdy zwraca się do sądu i kiedy sędzia zadaje mu pytania.
8
Jeśli świadek występujący przed sądem lub wezwany do prokuratury obawia się o swoje bezpieczeństwo, zdrowie, wolność albo mienie (swoje lub swojej rodziny), sąd, a w postępowaniu przygotowawczym prokurator, mogą wydać postanowienie o zachowaniu w tajemnicy tożsamości świadka, w tym danych osobowych, jak imię, nazwisko, adres, zawód. Postępowanie toczy się wtedy bez udziału stron i objęte jest tajemnicą państwową.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane