prawa konsumenta

Nowe prawa konsumenta - co warto wiedzieć?
paragraf - specjalista Tipy.pl

Zmiana przepisów konsumenckich w połowie czerwca 2014 r. obejmie głównie zakupy w internecie, poza lokalem przedsiębiorcy (np. na prezentacjach), reklamacje w sklepach tradycyjnych. Będą obowiązywać takie jak w innych krajach UE. Wzrosną obowiązki informacyjne przedsiębiorców. Mają umieszczać więcej danych i o produktach, i o sobie, co ułatwi ewentualny zwrot towaru. Nierespektowanie tego jest zagrożone karą grzywny. Klientów dzwoniących na infolinię sprzedawcy nie mogą obciążać opłatami większymi niż za zwykłe połączenie.
1
Łatwiej będzie składać reklamację. Naprawa, wymiana, obniżenie ceny, zwrot pieniędzy – takie uprawnienia będą nam przysługiwać, jeśli zakupiony towar ma wadę. Obecnie konsumentowi wolno domagać się jedynie naprawy lub wymiany produktu na nowy. Sklep będzie mógł zaoferować nam naprawę, ale tylko raz, i to jeśli usterkę da się szybko usunąć. Uwaga, w tradycyjnym sklepie nadal nie będziemy mogli zwrócić towaru bez wady, tylko dlatego, że się rozmyśliliśmy – chyba że wcześniej tak się umówimy ze sprzedawcą.
2
Na reklamację nadal mamy dwa lata od daty zakupu, ale wydłuży się okres szczególnej ochrony konsumenta. Przyjmie się domniemanie, że towar był niepełnowartościowy w chwili sprzedaży, jeśli zareklamujemy go w ciągu 12 miesięcy. Teraz konsument ma na to 6 miesięcy, wiele skarg zgłaszanych po ich upływie sprzedawcy automatycznie odrzucają. Przy zakupach na odległość (przez internet, telefon, na prezentacjach, u akwizytora) na zwrot towaru bez podania przyczyny mamy dwa tygodnie, a nie, jak obecnie, dziesięć dni.
3
Jeśli np. internetowy sprzedawca nie poinformuje nas o prawie do odstąpienia od umowy, zyskamy na rezygnację z transakcji jeszcze więcej czasu, bo aż rok (obowiązujące teraz przepisy przewidują trzy miesiące). Umowy, które są zawierane na odległość, muszą zostać potwierdzone na papierze (lub na innym nośniku). Klient ma je otrzymać w rozsądnym terminie, czyli najpóźniej w chwili dostarczenia towaru lub w momencie rozpoczęcia świadczenia usługi. Za zwrot towaru zapłaci konsument, jeśli zostanie o tym wcześniej poinformowany. Obecnie przepisy nie precyzują, kto i kiedy płaci za odesłanie produktu, więc bywa to przedmiotem sporów.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane