podpisanie zgody na operację

Podpisanie zgody na operację - co warto wiedzieć?

paragraf - specjalista Tipy.pl
Wyrażenie takiej zgody przez pacjenta na piśmie jest niezbędne, by lekarz mógł przeprowadzić zabieg. Jednak zanim pacjent złoży taki podpis, lekarz ma obowiązek poinformować go o jego stanie zdrowia, rozpoznaniu, rokowaniach i następstwach zaniechania operacji. W niektórych przypadkach jesteśmy zmuszeni do podpisania zgody na operację. Poniżej znajdziecie szczegółowe wskazówki, które pomogą wam rozwiązać ten problem i rozwieją wasze wątpliwości.
1
Gdy zabieg będzie miało dziecko, lekarz musi uzyskać na to zgodę rodzica lub opiekuna ustanowionego przez sąd rodzinny. Jeśli jednak pacjent ukończył już 16 lat, wymagana jest także jego pisemna zgoda. Kiedy potrzebna jest decyzja sądu: Jeżeli rodzic nie wyraża zgody na operację dziecka, potrzebna będzie zgoda sądu opiekuńczego na jej przeprowadzenie. Występuje o to szpital.
2
Jeśli jednak nie można czekać z operacją, bo życie dziecka jest zagrożone lub groziłoby to poważnym rozstrojem zdrowia, lekarz najpierw musi ratować dziecko.
3
Każdy szpital ma zazwyczaj gotowe druki do wypełnienia przez pacjentów przed różnymi zabiegami. Takie formularze powinny zawierać: rodzaj zabiegu, jakiemu ma się poddać pacjent ze wskazaniem wybranej metody oraz oświadczenie pacjenta, że wie o możliwych następstwach i powikłaniach zabiegu. To, że pacjent podpisuje zgodę na zabieg, nie zwalnia placówki medycznej od odpowiedzialności za ewentualny błąd lekarski.
4
Wniosek do wojewódzkiej komisji: Poszkodowany pacjent może żądać do 100 tys. zł. Składa wniosek do komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych w urzędzie wojewódzkim.
?

Wskazówki
Więcej dowiesz się na bezpłatnej infolinii Rzecznika Praw Pacjenta 800-190-590 (godz. 9.00-21.00).

Powiązane porady

oko
zrosty pooperacyjne
liposukcja

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Alex
01.02.2016
Czy zgoda na operację jest wymagana także przy małym zabiegu?