Co rowerzystom wolno

Co rowerzystom wolno na drodze?
paragraf - specjalista Tipy.pl

Po drogach dla rowerów można jeździć z taką prędkością, jak po jezdni obok, tzn. w terenie zabudowanym 50 km/godz. (choć ze względu na środek lokomocji to raczej niemożliwe). Wolniej – jeśli stoi znak ograniczający prędkość. Tak samo jak na jezdni, trzeba się trzymać prawej strony ścieżki, a jeśli jest jednokierunkowa, nie wolno jeździć pod prąd. Oczywiście na dróżce rowerowej rowerzysta ma pierwszeństwo przed pieszymi, ale nie może go wymuszać z zagrożeniem bezpieczeństwa.
1
Kodeks wyraźnie zakazuje też jazdy rowerem po chodnikach. Od tej zasady są trzy wyjątki: gdy jedziemy z dzieckiem do lat 10; gdy jest zła pogoda, która zagraża naszemu bezpieczeństwu na jezdni lub gdy chodnik ma co najmniej 2 m szerokości, a na danej ulicy dopuszczona jest prędkość ponad 50 km/godz. i nie ma drogi ani pasa dla rowerów. Na chodniku zawsze trzeba jechać powoli i ze szczególną ostrożnością. Naruszenie tych zasad może kosztować 50 zł mandatu.
2
Rowerzysta powinien przeprowadzać rower przez przejście dla pieszych. Przejechać wolno wyłącznie, gdy obok pasów jest wyznaczone specjalne miejsce i gdy jest osobna sygnalizacja świetlna dla rowerzystów. Mandat za to wykroczenie może wynieść nawet 3 tys. zł! Poza tym rowerzysta musi przed każdym skrętem czy zmianą pasa zasygnalizować taki zamiar.
3
Rozmowa przez komórkę w czasie jazdy, może rowerzystę kosztować 200 zł. Rowerzystom wolno omijać i wyprzedzać pojazdy z obu stron. Dlatego „slalomy”, o który Pani pisze są dozwolone.
?

Wskazówki
Przepisy dotyczące ruchu drogowego Istotne zapisy dotyczące praw i obowiązków rowerzystów znajdziesz w Dzienniku Ustaw z 2013 r., poz. 1137 na stronie isap.sejm.gov.pl.

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane