rosiczka

Jak uprawiać rosiczkę w domu?

cedrus - specjalista Tipy.pl
Rosiczka jest niezwykle ciekawą rośliną, głównie z powodu swoich oryginalnych zdolności pozyskiwania pokarmu. Stanowi niebanalną dekorację pokoju i może być idealnym prezentem dla kogoś, kto lubi ogrodnicze osobliwości. Śmiało można ją zaliczyć do grona roślinnych drapieżników, a jej uprawa przyczyni się na pewno do zmniejszenia populacji much i komarów w naszym pokoju, co szczególnie docenią osoby lubiące spać przy otwartym w lecie oknie.
1
Stanowisko

Rosiczka najlepiej czuje się w pomieszczeniu o temperaturze 20° C latem i około 16-18° C w zimie. Jest rośliną światłolubną, dlatego najlepsze są dla niej południowe parapety, jednak i na bardziej ocienionych da sobie radę. Ważne, żeby liście nie stykały się bezpośrednio z szybą, ponieważ mogą doznać poparzenia. W czasie silnych upałów powinniśmy również rosiczkę odsunąć od okna.
2
Podlewanie

Jest to bardzo istotna kwestia w uprawie rosiczek. Przede wszystkim, woda którą podlewamy roślinę, musi być miękka, najlepiej używać do tego celu wody destylowanej albo deszczówki. Nie powinniśmy używać wody z kranu, ponieważ zawiera ona wiele minerałów, jeśli jednak nie mamy innej możliwości, to powinniśmy ją kilka razy przegotować, po czym pozostawić do odstania i ostygnięcia.

W naturalnych stanowiskach, rosiczka rośnie na terenach podmokłych, toteż powinniśmy jej zapewnić warunki do tych zbliżone. Jest bardzo wrażliwa na przesychanie i musi mieć stałą wilgoć w podłożu. Najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie doniczki z rosiczką w dość głębokiej podstawce i nalanie do niej 3-4 cm wody, dzięki temu, na kilka dni będziemy mieć problem podlewania z głowy.

Żeby zapewnić jej stałą wilgotność powietrza dobrym wyjściem jest zrobienie mini szklarni, poprzez nakrycie doniczki z rośliną dużym szklanym słojem. Raz w miesiącu powinniśmy też rosiczkę przesuszyć, tzn. gdy wody w podstawce zabraknie, przez 2-3 dni nie podlewamy rośliny.
3
Podłoże

Rosiczki naturalnie rosną na stanowiskach torfowych i w uprawie domowej również takiego podłoża wymagają. Najlepszy jest włóknisty torf, bez żadnych dodatków innych frakcji. Podłoże musi mieć odczyn lekko kwaśny.
4
Nawożenie

Właściwszym terminem jest „dokarmianie”, ponieważ rosiczki nie nawozimy żadnymi nawozami mineralnymi czy organicznymi. Potrzebne do rozwoju substancje, których nie wytwarza w procesie fotosyntezy, roślina zdobywa trawiąc owady, które przylepią się do jej liści. Dokarmianie nie jest niezbędne, rosiczka bez dodatkowego źródła pokarmu również będzie rosła, ale owady spełniają u niej funkcje nawozów azotowych a regularnie dokarmiana roślina stanie się zdrowsza i będzie bujniej rosnąć.

Muszki i komary, które usiądą na jej wilgotnych włoskach na liściach, przylepiają się do nich a roślina wyczuwając ich ruch wydziela kwas mrówkowy, którym trawi ofiarę (liście się wtedy zwijają do środka, zacieśniając się na ofierze).

Rosiczka szczególnie przydaje się w drugiej połowie lata, kiedy pojawiają się masowo muszki owocówki – wystarczy postawić rosiczkę w pobliżu owoców i problem wszędobylskich muszek z pewnością zostanie ograniczony!
5
Rozmnażanie

Rosiczkę najłatwiej rozmnożyć z nasion, które można tanio kupić na różnych aukcjach w internecie. Musimy postępować z nimi bardzo ostrożnie, ponieważ są niezwykle małe. Doniczkę wypełniamy torfem i wstawiamy do podstawki z wodą, kiedy już torf odpowiednio nasiąknie na jego powierzchni rozsypujemy nasiona rosiczki. Po 2-3 tygodniach nasionka powinny zacząć kiełkować. Kiedy wytworzą przynajmniej po dwa liście właściwe pikujemy siewki do osobnych doniczek.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Słonecznik
Lilie w ogrodzie
werbena

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

kiepskaogrodniczka
26.01.2017
A co zrobić, jak rosiczka marnieje? mi zaczęły usychać i gnić liście, aż w końcu wszystkie opadły. Ma zapewnione powyższe warunki, ale nie chce odrastać. Co robić???
anonim
22.05.2015
Przydatne