biuro adwokackie

Jak znaleźć dobrego adwokata?
LEXLEX - specjalista Tipy.pl

Ocena kompetencji adwokata jest niezwykle skomplikowana. Przychodzimy do biura adwokackiego, widzimy pięknie urządzone wnętrza i elegancką, poważną osobę siedzącą za wielkim biurkiem, która przemawia do nas w niezrozumiałym dla nas języku. Osoba ta, zaczyna nas o coś pytać, ale czasami mamy wrażenie, że mówi po chińsku, więc po prostu kiwamy głowami i myślimy sobie, jakiż to mądry człowiek z nami rozmawia.

W ocenie kompetencji prawnika powinna pomóc nam nasza intuicja oraz umiejętność rozpoznawania prawdziwych wartości drugiego człowieka. Nie powinieneś się zdziwić, że większość prawników znajdzie dla ciebie czas dopiero w momencie, gdy powierzysz w ich ręce swoją sprawę - wówczas, gdy prawnik chce zarobić. Nigdy nie bój się jednak zadawania pytań - musisz je zadać, zanim wybierzesz sobie adwokata. W końcu to od niego będzie zależało czy wygrasz sprawę czy nie. Nie daj się zwieść niezrozumiałym językiem, zarozumiałością ani nie pozwól się zdominować.

Poniżej przedstawiam listę pytań, które zadaj najpierw sobie a później prawnikowi. Pytania te pomogą ci w ocenie czy konkretny prawnik faktycznie pomoże Ci w danej sprawie.

1
Czy naprawdę potrzebny mi prawnik?
2
Może nie potrzebuję adwokata. Może poradzę sobie sam, a sąd mi da wskazówki co mam robić?
3
W jakiej dziedzinie prawa ten prawnik jest specjalistą?
4
Ile lat praktyki ma dany prawnik?
5
Czy ten prawnik prowadził już podobne sprawy do mojej?
6
Jeśli prowadził podobne sprawy to z jakim skutkiem? Czy je wygrał?
7
Jeśli sprawa posiada element zagraniczny to czy prawnik zna dobrze język obcy?
8
Co mi grozi jeśli przegram sprawę?
9
Jakie są całkowite koszty danego prawnika?
10
Ile wynoszą opłaty sądowe? Ile będę musiał w przypadku przegranej zwrócić stronie przeciwnej?
11
Czy istnieje szansa zawarcia ugody przed sprawą? Czy warto zawrzeć ugodę w tej sprawie?
12
Jaka jest szansa zawarcia ugody i ile będzie kosztować ugoda zawarta już w sądzie?
13
W jaki sposób prawnik będzie informował mnie o wnoszonych przez niego do sądu pismach, o pismach otrzymywanych z sądu i od przeciwnej strony, o terminach rozpraw i ogólnie o przebiegu całej sprawy?
14
Czy prawnik z którym rozmawiasz będzie się zajmował tą sprawą osobiście, czy przekaże ją do prowadzenia innemu prawnikowi (studentowi prawa, aplikantowi, młodszemu koledze)? Taka sytuacja się niezwykle często zdarza. Często nawet bywa, że sprawa jest ciągle przekazywana z rąk do rąk i tak naprawdę, nikt nie jest z nią dobrze zapoznany, przez co z prawdopodobieństwo wygranej maleje.
15
Ile wynosi honorarium prawnika? Jak je obliczamy? Czy honorarium naliczane jest za godziny czy od sprawy? (Jeśli na godziny, nawet najprostsza sprawa może się ciągnąć wiekami.)
16
Czy mogę zapłacić w ratach?
17
Z kim z pracowników kancelarii mogę rozmawiać w bieżących sprawach? Czy ma adres e-mail?
18
Kiedy mogę wypowiedzieć prawnikowi pełnomocnictwo? Czy wówczas dostanę zwrot części jego honorarium?
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (8)

* Pola wymagane

Ania
02.03.2020
Bardzo dobre pytania. Myślę, że każdy, kto szuka adwokata musi je sobie zadać. Znaleźć kogoś kompetentnego to nie lada gratka. Pozdrawiam :)
Ewelcia
26.11.2019
Poszukiwanie dobrego prawnika to nie lada sztuka. Jak nie masz nikogo z polecenia znajomych, albo rodziny, polecamy szukać opinii Sama tak szukałam prawnika.
Ktosia99
25.11.2019
Poszukiwanie dobrego prawnika to nie lada sztuka. Jak nie masz nikogo z polecenia znajomych, albo rodziny, polecamy szukać opinii w necie. Sama tam szukałam prawnika.
emu
09.03.2016
Nie jest to łatwe, ale da się.
krausus
21.10.2014
"Czy naprawdę potrzebny mi prawnik?" To chyba pierwsza myśl, która przychodzi, gdy przeciętny człowiek zderza się z jakimś problemem prawnym. Ale jeśli poradzimy się znajomych niekoniecznie bogatych w doświadczenia z prawem, lub gdy internauci na forach prawnych nie potrafią doradzić, to chyba jedynym sposobem, żeby się dowiedzieć czy potrzebujemy prawnika jest...porada prawnika. A jeśli już wiemy, że specjalista jest nam potrzebny, najlepiej go sprawdzić na "porównywarkach", np. gieldaporadprawnych.pl. Nie zapominajmy, że prawnicy idą nam i sobie na rękę, i oferują porady przez internet.
Hrabin
23.04.2014
Ja w poszukiwaniu dobrego adwokata, jeżeli taki już mi jest potrzebny sięgam do takich serwisów jak ten: http://ocen-prawnika.pl/ , przynajmniej mogę sprawdzić co o danym prawniku sądzą inni.

Pozdrawiam
sylwia4012
06.02.2014
Bardzo dziwna opinia. Raczej jest. Studiowałam prawo i coś mogę powiedzieć. Nie każdy kto kończy prawo i zrobi aplikację jest dobry. Wiem jakich miałam ludzi na studiach :) Niektórzy przez studia się tylko ślizgali, jakoś dostali się na aplikację ale niestety wiedza im umyka dość szybko. Jak ktoś się przykłada to na pewno będzie lepszy. Do tego dochodzi też doświadczenie, bo niestety sama wiedza nie wystarczy. Ja mogę polecić adwokat Rafał Goździewski . Ma też porady online
Wojciech
03.03.2010
nie ma czegoś takiego jak dobry adwokat