koszty kancelarii prawnych

Jak nie dać się oskubać prawnikowi?
LEXLEX - specjalista Tipy.pl

Duże kancelarie prawne i firmy prawnicze biorą pieniądze dosłownie za wszystko - także za rozmowę telefoniczną czy ksero dokumentów. Jeśli chcesz zaoszczędzić - lepiej napij się herbaty w domu. Poniżej przedstawiam kilka porad dotyczących unikania zbędnych kosztów za usługi prawne.
1
Stawki za usługi prawne

Za usługi prawne płacimy albo za godzinę pracy albo za sprawę jako całość (do końca pierwszej lub następnej instancji). Jeśli umawiasz się z prawnikiem na stawkę godzinową musisz pamiętać:

- Do prawnika przychodź wyłącznie wówczas, gdy jest to konieczne dla przebiegu sprawy.

- Zawsze miej przygotowane wszystkie dokumenty. Będą ci z reguły potrzebne trzy kopie każdego dokumentu

- dla sądu, dla strony przeciwnej i dla adwokata. - Sam sprawdzaj potrzebne informacje w urzędzie lub w sekretariacie.

- Sprawdzaj, czy pisma są pisane według jakiegoś gotowego wzoru i czy były już takie wcześniej składane.

- Postaraj się, aby prostsze pisma były przygotowywane przez prawników o niższej stawce godzinowej.

- Zawsze bądź zwięzły i konkretny u adwokata/prawnika. Nie rozgaduj się!

2
Płacenie w ratach

Podział na raty ustalonego wcześniej honorarium jest normalną sprawą.

- Opłata za pierwszy etap to tzw. pierwsza porada. W tym przypadku możesz zapłacić wyłącznie za napisanie pisma procesowego. Możesz zająć się sam jego wysłaniem lub dostarczeniem.

- Opłata za pierwszą instancję z doręczeniem ci uzasadnienia.

- Opłata za drugą instancję z doręczeniem ci uzasadnienia.

- Opłata za kasację, o ile taka przysługuje.

- Opłata po wygranej sprawie w momencie uzyskania zapłaty od przeciwnika.

3
Opłaty u notariusza

Notariuszowi nie płacimy zawsze tyle samo wg ustalonego cennika. Notariusz korzysta setki razy z tych samych wzorców np. w sprawie sporządzenia aktu notarialnego. Jednak podatek od czynności cywilnoprawnych notariusz pobiera według tabeli podatkowej.

4
Targuj się

Zawsze możesz się targować o wysokość honorarium prawnika czy radcy prawnego. Jednakże, im większa firma, tym będzie ci trudniej wynegocjować niższe stawki. Jeśli twoja sprawa dotyczy drobnej sprawy spadkowej, prostego rozwodu czy sprawy karnej z kolizji drogowej wybierz adwokata pracującego w skromnych warunkach.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane