koszty rozwodu

Jak obniżyć koszty rozwodu?
LEXLEX - specjalista Tipy.pl

Rozwód może cię kosztować nie tylko dużo zdrowia ale również sporo pieniędzy. Koszt rozwodu w sądzie to 600 zł (za to, że sąd przyjmie sprawę). Do tego musimy doliczyć dalsze koszty związane z opinią biegłych, opinią psychologów dziecięcych z ośrodka rodzinnego i przede wszystkim koszty adwokackie. Minimalne wynagrodzenie dla adwokata wynosi 360 zł. W praktyce jednak wydaje się niemal niemożliwe znalezienie jakiegoś prawnika, który podejmie się prowadzenia sprawy za taką kwotę. Rzeczywisty wydatek wynosi od 1 tyś zł (gdy sprawa jest prosta) do kilku tysięcy zł.
1
Zanim zdecydujesz się na rozwód postaraj się porozmawiać ze swoim małżonkiem o kwestiach majątkowych i opieki nad dziećmi. Jeśli trudno wam się porozumieć skorzystajcie z pomocy mediatora rodzinnego. Jest to zdecydowanie tańsza i szybsza opcja.
2
Po udanej mediacji zawrzyj ze współmałżonkiem ugodę mediacyjną na piśmie. Określi ona wzajemne zachowanie się oraz prawa i obowiązki. Taka ugoda musi określać wysokość alimentów płaconych dobrowolnie przez jedną ze stron. Również drogą ugody mogą być regulowane inne kwestie, takie jak przykładowo sposób kontaktu z dziećmi.
3
Zarówno w Internecie jak i w licznych poradnikach można znaleźć wszystkie wzory pism sądowych i to za darmo. Musisz jednak uważać, ponieważ właściwe dopasowanie ich do rodzaju sprawy jest dość trudne. Sprawę komplikuje fakt posiadania dzieci czy brak zgody małżonka na rozwód.
4
Jeśli chcesz zaoszczędzić powinieneś się podzielić majątkiem od razu na sprawie rozwodowej. Odrębna sprawa o podział majątku to kolejny wydatek 1 tyś zł plus dodatkowo koszty adwokackie (uzależnione od wartości dzielonego majątku wspólnego). Z tego powodu warto porozumieć się z małżonkiem i dokonać zgodnego podziału jeszcze w ramach sprawy rozwodowej (dodatkowy koszt 300zł) lub przed notariuszem.
5
Nigdy nie walcz do upadłego, aby podzielić majątek pół na pół. Podział majątku skłóca małżonków bardziej niż sam rozwód. Sprawa taka może ciągnąć się latami a wartość majątku (samochodu czy mieszkania) znacznie przez ten czas spadnie. Poza tym, proces ciągnący się latami będzie was kosztował nie lada pieniądze.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Pikuś
23.04.2012
Od lat nurtuje mnie pytanie dlaczego rozwód musi być przeprowadzony przed sądem? Jeżeli jest zgoda małżonków co do końca ich pożycia oraz nie ma konfliktu co do podziału majątku to rozwód powinien być przeprowadzony przed urzędnikiem, który był władny udzielić rejestracji małżeństwa.