Listy polecone z sądu - co powinniśmy wiedzieć

Listy polecone z sądu - co powinniśmy wiedzieć?
paragraf - specjalista Tipy.pl

Pisma z sądu, z policji, prokuratury, od komornika już nie czekają na poczcie, lecz w... kiosku, sklepie. Sprawdź, dlaczego lepiej zgłosić się po takie przesyłki. Od początku stycznia trwa zamieszanie związane z doręczaniem i odbieraniem pism sądowych. Wynika to stąd, że takiej korespondencji nie roznoszą już listonosze, lecz doręczyciele Polskiej Grupy Pocztowej (Poczta Polska przegrała przetarg na dostarczanie tej korespondencji). Przeciwnicy tej zmiany twierdzą, że nie zawsze przesyłki są prawidłowo doręczane, a miejsca, w których można je odbierać (np. sklepy spożywcze, kwiaciarnie), nie są do tego przygotowane! Czasem nie odbieramy takiego pisma, bo zabraknie nam czasu, zapomnimy o nim, zlekceważymy je… To może mieć poważne konsekwencje!
1
Sprawa rozwodowa

Jeśli strona pozwana nie odbierze pisma z sądu zawiadamiającego o terminie rozprawy rozwodowej, to sprawa i tak może się toczyć. Sąd może nawet wydać wyrok zaoczny pod nieobecność pozwanej.
2
Wezwanie do zapłaty

Jeśli doręczyciel dostarczył dwa awiza, to zgodnie z przepisami wezwanie jest traktowane jak... odebrane. Do nadawcy jest przekazywana informacja, że adresat został prawidłowo powiadomiony o wezwaniu. Bank lub windykator ma ułatwioną sytuację. Bez problemu uzyska w sądzie korzystny wyrok w sprawie ściągnięcia długu!
3
Korespondencja od komornika

Pisma od komornika, tak samo jak te z policji i prokuratury, są dwukrotnie awizowane. Brak odbioru pisma skutkuje uznaniem, że zostało doręczone! Wtedy komornik podejmuje dalsze czynności – może zgodnie z prawem zająć rachunek bankowy i pensję.
4
Pismo z policji i prokuratury

Po otrzymaniu pierwszego awiza przesyłki z prokuratury lub policji jest 7 dni na jej odbiór, po drugim – kolejne 7 dni. Potem pismo wraca do nadawcy. Prokurator może umorzyć śledztwo!

Ale uwaga! Gdy pismo dotyczy wezwania na świadka, może zapukać do nas policjant i osobiście dostarczyć wezwanie.
5
Wezwanie na sprawę karną

Jeśli wezwanie dotyczy sprawy karnej, w której osoba wzywana jest oskarżonym, to nieodebranie przesyłki z sądu może spowodować rozpoczęcie procedury poszukiwania tej osoby przez organy ścigania, np. listem gończym.
6
Gdzie szukać przesyłki?

Niestety, zdarzały się i takie sytuacje, że doręczyciel w ogóle nie napisał na awizo, gdzie trzeba odebrać przesyłkę! Gdyby tak się stało, musisz sama ustalić, gdzie są punkty odbioru w twojej okolicy! Możesz to zrobić na trzy sposoby. Podpowiadamy, jak.

Pierwszy sposób: zadzwoń na infolinię operatora, który dostarcza przesyłki sądowe, czyli PGP S.A.: 801 911 888 lub (22) 397 42 08, albo (12) 444 26 62 i zapytaj o adres odbioru.

Drugi sposób: wejdź na stronę internetową PGP, www.pgpsa.pl następnie w zakładkę „punkty awizacji”, wpisz swój kod pocztowy, a pojawią się adresy odbioru w twojej okolicy.

Trzeci sposób: zapytaj listonosza lub pracowników twojej poczty. Może wiedzą, gdzie znajduje się najbliższy punkt odbioru przesyłek sądowych.
Strona 1 z 2

Komentarze (1)

* Pola wymagane

logo
14.12.2015
co za debilstwo zeby nie odebrane uwazac za odebrane to sie nadaje pod trybunal