zwrot towaru zakupionego przez internet

Jak zwrócić towar zakupiony przez internet?

paragraf - specjalista Tipy.pl
Przy zakupach na odległość, czyli w sklepie internetowym, firmie wysyłkowej lub od akwizytora, przysługuje prawo do odstąpienie od umowy bez podania przyczyny i ponoszenia dodatkowych opłat. W praktyce oznacza to zwrot kupionej rzeczy oraz odzyskanie kwoty, jaką na nią wydaliśmy. Mamy prawo w ciągu 10 dni odstąpić od umowy kupna-sprzedaży i nie musimy się tłumaczyć, dlaczego chcemy zwrócić kupiony towar. Wystarczy, że złożymy w sklepie pismo, w którym odstępujemy od umowy. Wyjaśniamy, jak w praktyce to działa i co zrobić, gdy sklep nie chce nam zwrócić pieniędzy.
1
Wzór takiego oświadczenia ma obowiązek przesłać sprzedawca z kupionymi przez nas rzeczami. Pismo można dostarczyć do firmy osobiście (należy przygotować wcześniej jego kopię i poprosić pracownika o potwierdzenie na kopii, że pismo otrzymał) albo przesłać je listem poleconym (najlepiej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru). 10-dniowy termin liczony jest od dnia dostarczenia produktu (sprzedaż towarów) lub od daty zawarcia umowy (sprzedaż usług).
2
Jeżeli sklep nie poinformuje o naszym prawie do zwrotu towaru, termin ten wydłuża się do 3 miesięcy. Jeśli przesyłamy oświadczenie pocztą, terminy te liczone są według stempla pocztowego. Drugi krok to zwrot towaru. Mamy na to 14 dni od wysłania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Możemy zwrócić towar osobiście lub wysłać go na adres sprzedawcy. Koszty zwrotu ponosimy my.
3
W praktyce najczęściej odsyłamy daną rzecz razem z odstąpieniem od umowy. Co bardzo ważne, taki zwrot jest możliwy także, gdy kupioną rzecz rozpakowaliśmy a nawet sprawdziliśmy jak działa. Sprzedawcy, którzy w swoich regulaminach zastrzegają, że zwrot jest możliwy tylko wtedy, gdy nie zostało naruszone oryginalne opakowanie, łamią prawo. Oto przykład firmy, która tak robiła.
4
Sklep internetowy, w którym sprzedawane są elektroniczne papierosy, wbrew przepisom zastrzegł, że zwracany towar musi być kompletny, nie może nosić śladów użytkowania, oraz musi posiadać oryginalne opakowanie. Ponadto regulamin sklepu nakazywał konsumentom dołączenie oryginału dowodu sprzedaży do zwracanego towaru.
5
Nie jest to warunek wymagany przez prawo, a konsument może wysłać towar np. z kopią paragonu. Sklep w ciągu 14 dni od otrzymania naszego oświadczenia powinien nam zwrócić wszystkie pieniądze jakie wpłaciliśmy. Czyli i pieniądze za kupioną rzecz, i za opłacone przez nas koszty jej dostarczenia. Niestety, tego prawa nagminnie sklepy nie przestrzegają.
6
Co zrobić, gdy sklep łamie przepisy? Można zwrócić się o pomoc do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Wystąpi on do danej firmy w naszym imieniu. W przypadku, gdy sklep w ogóle nie zwraca gotówki, najskuteczniejszą i najszybszą metodą na jej odzyskanie jest złożenie na policji zawiadomienia o próbie wyłudzenia pieniędzy.
7
Warto wówczas mieć wydruki korespondencji ze sklepem oraz dowód wpłaty i potwierdzenie odesłania kupionych rzeczy. Gdy sklepy zostają poinformowane o zgłoszeniu sprawy na policję, bardzo szybko zwracają klientom wpłacone przez nich pieniądze.
8
Jakich zakupów nie można odesłać

Płyt z nagraniami dźwiękowymi i filmowymi oraz oprogramowania komputerowego, których oryginalne opakowanie zostało naruszone.

Gazet, periodyków i czasopism.

Rzeczy wyprodukowanych według życzenia konsumenta, wyraźnie dostosowanych indywidualnie do potrzeb klienta (np. mebli zrobionych na zamówienie).

Takich towarów, które z uwagi na swój charakter nie mogą być odesłane lub ulegają szybkiemu zepsuciu bądź mają krótki termin przydatności do użycia (dotyczy to głównie żywności).
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Allegro
allegro
Allegro

Komentarze (0)

* Pola wymagane