długie rzęsy

Jak mieć dłuższe rzęsy?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Wygląd naszych rzęs w znacznej części zależy od genów, jakie odziedziczyliśmy. Jeśli nikt w rodzinie nie może się pochwalić firankami rzęs, to i my mamy na to niewielkie szanse. Na górnej powiece rzęsy rosną zwykle w dwóch – trzech rzędach, a ich liczba waha się między 100 a 150. Na dolnej jest ich mniej więcej o połowę mniej. Długość większości rzęs rzadko przekracza centymetr. W przeciwieństwie do włosów na głowie rzęsy nie siwieją, a ich wzrost nie zależy od androgenów (męskich hormonów). Do niedawna długich, ciemnych i podkręconych rzęs można było co najwyżej zazdrościć. Dziś można sobie takie wyhodować.
1
Czy rzęsy mogą się same zmieniać?

Wydłużanie i pogrubienie rzęs obserwowano np. u osób odchudzających się i niedożywionych, chorych na AIDS, leiszmaniozę (czarną febrę), a także na schorzenia autoimmunologiczne, jak toczeń czy zapalenie skórno-mięśniowe (w tych ostatnich przypadkach efekt był widoczny zwłaszcza u kobiet poniżej 30. roku życia).
2
Jak działają leki „na porost rzęs”?

Jedyny zarejestrowany lek „na porost rzęs” Latisse zawiera syntentyczną prostaglandynę, która powiększa brodawki i cebulki rzęs oraz sprawia, że w wybranym okresie większy odsetek rzęs jest w tzw. fazie anagenowej, czyli aktywnego wzrostu. Faza ta trwa też dłużej.

Aktywny składnik preparatu pobudza też melanogenezę, czyli proces tworzenia barwnika w cebulkach rzęs. Leki stosowane w jaskrze potrafią nie tylko wydłużać i zagęszczać rzęsy, ale nawet przekształcać szczątkowe włoski w kącikach oczu i w okolicach linii rzęs w „pełnowymiarowe” rzęsy.

Zdarza się również, że lek wywołuje odrastanie rzęs utraconych wcześniej, np. w wyniku choroby. Rzęsy rosną nie tylko po prostaglandynach, ale także i po kuracji niektórymi preparatami przeciwnowotworowymi, interferonami alfa-2a i -2b, niektórymi lekami przeciwpadaczkowymi, antybiotykami, a także po przeciwnadciśnieniowym minoksydylu. W tym ostatnim przypadku włosy rosną wszędzie.
3
Jak jeszcze można „poprawić” rzęsy?

Są preparaty, które ponoć pobudzają ich wzrost. W większości zawierają ekstrakty roślinne, witaminy i peptydy. Ich skuteczności nie dowiedziono w kontrolowanych badaniach. W wielu krajach kobiety poddają się transplantacji rzęs. Chirurg pobiera włosy z cebulką z okolicy potylicznej i wszczepia je w powieki. Przeszczepione rzęsy rosną jednak w tempie właściwym dla włosów na głowie i trzeba je w miarę regularnie... przycinać.
4
Jakie są efekty uboczne?

Preparaty stosowane wokół oka mogą wywoływać podrażnienie i przekrwienie spojówek oraz suchość oczu. U pacjentów, których rzęsy wydłużyły się i wzmocniły w związku z leczeniem jaskry, obserwowano niekiedy także przyciemnienie barwy tęczówki oka i skóry na brzegach powiek.
5
Bądźmy ostrożne!

Pamiętajmy, że większość leków, które powodują wydłużanie się rzęs, może być przepisana wyłącznie przez lekarza ze względu na to, że obniżają one ciśnienie w gałce ocznej. Stosowane w lekach przeciwjaskrowych prostaglandyny wpływają też na porost brwi. Przy długotrwałym leczeniu preparatami przeciwjaskrowymi obserwowano zanik tkanki tłuszczowej oczodołu, co sprawia wrażenie „zapadniętych oczu”.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

makijaż brązowych oczu
odświeżanie tuszu do rzęs
eyeliner w żelu

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane