Co grozi piratom telewizyjnym

Co grozi piratom telewizyjnym?

paragraf - specjalista Tipy.pl
Za sprawą internetu kradzież sygnału TV stała się popularnym procederem. Uczestniczą w nim też telewidzowie, często nieświadomie. Co grozi piratom? Stowarzyszenie Sygnał, do którego należą operatorzy i nadawcy TV, w 2012 r. złożyło 180 wniosków o ściganie piratów telewizyjnych, objęły one 300 osób. W tym roku ma na koncie 83 zawiadomienia dotyczące 600 osób. Tylko część takich spraw kończy się wyrokami karnymi, ale zwykle w zawieszeniu. Dlatego Sygnał domaga się zmian w prawie, które pozwolą skuteczniej walczyć z piratami.
1
Formy kradzieży sygnału TV

Kary dla piratów Za kradzież sygnału TV grozi grzywna, ograniczenie wolności lub więzienie: do 3 lat – osobom, które oferują nielegalnie sygnał TV, do roku – korzystającym z takiej usługi. Za bezprawne rozpowszechnianie utworów, np. programów czy filmów, prawo przewiduje karę grzywny i do 5 lat pozbawienia wolności.

Dawniej piractwo telewizyjne polegało na podpinaniu się do sieci kablowej, korzystaniu z podrabianych kart dostępowych i dekoderów. Zastąpił je tzw. sharing – uprawnienia z kart abonenckich platform cyfrowych oraz Telewizji na kartę są udostępniane przez internet wielu osobom.

Odbiorcy Ci – świadomie, bo potrzebują odpowiednich urządzeń – oglądają pełne pakiety TV, płacąc dużo mniej niż za legalny abonament.
2
Najczęstsza forma piractwa

Obecnie najczęstszą formą piractwa jest streaming kanałów TV, a także wybranych materiałów telewizyjnych – filmów, seriali, programów, a przede wszystkim transmisji sportowych, w tym zawodów pokazywanych w modelu pay-per-view (za dodatkową jednorazową opłatą), np. gali KSW.

Te ostatnie średnio mają dwa razy więcej bezprawnych odbiorców niż widzów, którzy kupili dostęp u operatora. Do korzystania ze streamingu wystarczy komputer i szybki internet. Problem w tym, że oferują go zarówno serwisy pirackie, jak i legalne.
3
Jak rozpoznać nielegalny serwis

Nikt nie publikuje „czarnych list”, choć np. wiadomo, że od czerwca do września 2013 roku pojawiły się w sieci 52 nowe pirackie serwisy TV, a zamknięto 20. To, że płacimy za dostęp do kanałów telewizyjnych lub transmisję w internecie, używając powszechnie stosowanych form, nie gwarantuje legalności oferty.

Warto sprawdzić, czy serwis deklaruje posiadanie licencji na dystrybucję programów, czy ponosi odpowiedzialność za treści, które można na nim znaleźć, czy też przerzuca ją na użytkowników.

Takie informacje znajdziemy w regulaminie i tzw. FAQ-ach (często zadawanych pytaniach).

Jeśli serwis unika odpowiedzialności, oznacza, że nie ma stosownych licencji, a dostępne w streamingu kanały „wstawiają” tam internauci. W razie wątpliwości, można przejrzeć listy zweryfikowanych serwisów na legalnakultura.pl lub oglądaj-legalne.pl. Ale nie są one kompletne.
4
Walka z piratami TV

W ostatnich latach zapadło kilkadziesiąt wyroków za piractwo telewizyjne, głównie sharing. Kary z zawieszeniem ich wykonania dotyczyły przede wszystkim dystrybutorów nielegalnych treści. Ale i odbiorców takich usług czekają nieprzyjemności, bo nie pozostają anonimowi.

Gdy policja zatrzymuje sprawcę piractwa, na podstawie zgromadzonych dowodów, np. wyciągów z konta, ustala nie tylko liczbę odbiorców usługi i okres korzystania z niej, ale też ich dane adresowe.

Konsekwencją może być wizyta policji i przeszukanie mieszkania oraz sprawa w sądzie – oprócz kary przewidzianej prawem dodatków operator może domagać się odszkodowania, a sąd obciążyć kosztami procesu. Oczywiście, sprawa może też zostać umorzona.
5
Filmy w sieci legalne

Znajdziesz w serwisach VOD (wideo na życzenie) operatorów TV i stacji telewizyjnych oraz niezależnych firm. Wszystkie filmy, a także seriale i transmisje, opisywane w to&owoTV na s. 92-93, pochodzą z legalnych serwisów. Bez obaw można korzystać z serwisów, do których wchodzimy przez Smart TV.
6
Filmy pirackie

Jeśli serwis udostępnia filmy równolegle z ich kinową premierą, z pewnością nie działa zgodnie z prawem. Przerywanie projekcji reklamami lub pobieranie opłaty, by się ich pozbyć, to tylko pozory legalności.
Strona 1 z 2

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane