Ankieta

Jak zrobić ankietę?
OliwierOliwier - specjalista Tipy.pl

Bardzo ważna rzeczą, o której powinieneś pamiętać podczas tworzenia ankiety to upewnienie się czy pytania są bezstronne i czy masz na tyle dużą i zróżnicowaną grupę osób, by wyniki ankiety były wiarygodne. Po zakończeniu badań, powinieneś wyciągnąć wnioski i opublikować je, by każdy miał do nich wgląd. Ankiety są przydatne do zbierania informacji na temat opinii i podejmowania świadomych decyzji dla grup, firm i organizacji.
P

* Temat ankiety
* Uczestników ankiety
* Papier
* Komputer
* Długopisy/ołówki

1
Wymyśl pytania do ankiety. Zastanów się, co jest tematem twojej ankiety? Jaką informacje próbujesz uzyskać przeprowadzając tą ankietę? Zastanów się, czy pytania odnoszą się konkretnie do informacji, jakie chcesz zdobyć? Dla przykładu – jeśli chcesz uzyskać informacje na temat nawyków żywieniowych wśród klas czwartych w twojej szkole, pytania muszą ściśle się z tym wiązać. Przykładowe dobre pytania to: ile dni w tygodniu jesz śniadanie? Co zazwyczaj jesz na śniadanie? Pytanie, które nie da ci oczekiwanych wyników to np.: jaka jest twoja ulubiona potrawa?
2
Wpisz swoje pytania do ankiety i przekaż ją wszystkim uczestnikom. Jeśli jest to możliwe, dostarcz ją do wszystkich ludzi, których ona dotyczy. W większości przypadków należy jednak wybrać reprezentacyjną grupę osób, którym należy zadać odpowiednie pytania. Na powyższym przykładzie możemy zauważyć, że nie damy rady przeprowadzić badań wśród wszystkich czwartoklasistów na całym świecie. Możemy jednak przeprowadzić badania dla twojej szkoły lub nawet miasta i wyciągnąć na podstawie zadanych pytań wnioski.
3
Poinformuj uczestników, w jaki sposób mają dostarczyć ankietę z powrotem do ciebie. Możesz również zatrudnić kogoś kto będzie nadzorował przebieg badań, dostarczy odpowiednim osobom ankiety, a następnie zbierze je z powrotem. Możesz również wraz z ankietą dostarczyć uczestnikom zaadresowaną kopertę z adresem zwrotnym. Cokolwiek postanowisz, uczestnicy badań muszą wiedzieć, jak dostarczyć wypełnioną ankietę organizatorowi.
4
Podlicz i zapisz wynik każdego pytania z ankiety. W przypadku pytań z możliwością wielokrotnego wyboru, pamiętaj, by podliczyć wszystkie i zapisać ile osób zaznaczyło każdą z możliwości. Jeśli w pytaniu należało wypełnić puste pole lub udzielić krótkiej odpowiedzi, musisz koniecznie uwzględnić odpowiedź każdego uczestnika.
5
Spójrz na wyniki badań. Jakie wnioski można wyciągnąć na podstawie uzyskanych wyników. Zapisz wnioski ogólne, przygotuj tabele i wykresy, które pomogą ci w ich prezentacji. (Wszystkie pytania i odpowiedzi zapisuj w programie Excel - dzięki temu obliczenia i interpretacja wyników będą niezwykle proste.)
?

Wskazówki
* Pamiętaj, że ankiety muszą być anonimowe. Aby dokładnie określić oczekiwania i poglądy danych grup ludzi, na początku ankiety umieść pytanie o wiek uczestnika, płeć i miejsce zamieszkania.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

RudaNie Wiem
01.04.2014
Dziękuje za pomoc, ale nie wiem jak ją zrobić czy zwykły słupek ???
Mysza88
02.06.2011
Witam, czy ktoś mógłby mi pomóc w stworzeniu ankiety do pracy magisterskiej na temat: "Subiektywna ocena jakości życia w aspekcie medycznym i społecznym osób w starszym wieku". Kompletnie nie wiem jak ją ułożyć, pomóżcie :((( z góry dziękuję za pomoc :) pozdrawiam .