kąpiel borowinowa

Zabiegi z użyciem borowiny - wskazania, przepisy
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Borowina to rodzaj leczniczego torfu. Bogata w kwasy organiczne i sole mineralne ma silne działanie bakteriostatyczne (hamuje rozwój szkodliwych mikroorganizmów) i bakteriobójcze, a także rozgrzewające, oczyszczające i przeciwzapalne. Zabiegi z borowiny są polecane przy: trądziku, łojotoku, przebarwieniach, łuszczycy, skórce pomarańczowej, rozstępach, urazach, zwyrodnieniach, przewlekłych stanach zapalnych stawów. pomocne są w chorobach reumatycznych oraz kręgosłupa. Zmniejszają obrzęki po stłuczeniach, złamaniach, zwichnięciach. Łagodzą dolegliwości towarzyszące rwie kulszowej, likwidują porażenia mięśni, niedowłady kończyn, uszkodzenia nerwów obwodowych. Zabiegi borowinowe zalecane są w leczeniu stanów zapalnych pochwy, jajników i nadżerek.
1
Kąpiele, półkąpiele czy okłady?

Osoby o zdrowym sercu, cierpiące na te schorzenia mogą przygotować kąpiel w domu. Wystarczy rozpuścić w wodzie 100 ml emulsji borowinowej i wlać ją do wanny. Po 10-15 minutach kąpieli osuszyć ciało. Po 10 zabiegach stosuje się 10 dniową przerwę. Dla osób o słabszym sercu wskazane są półkąpiele (woda z borowiną sięga do pasa pacjenta).

Wygodniejsze w domu są okłady z borowiny. Folię ze zdrowym błotem rozgrzewa się w wodzie, przykłada do chorego miejsca i ciepło otula. Kompres trwa 30-40 min. Doskonałe są także maseczki z borowiny, które ujędrniają i nawilżają skórę, wygładzają zmarszczki. Szampony z jej dodatkiem wzmacniają włosy. Oba preparaty są do kupienia w aptekach.
2
Pielęgnacyjna maseczka na twarz i dekolt

Możesz kupić gotową w aptece (ok. 12 zł) lub wykorzystać dermokosmetyczną pastę borowinową (do nakładania na całe ciało). Pojemnik ogrzej w ciepłej wodzie. Na oczyszczonej skórze rozprowadź cienką warstwę pasty, przykryj gazą i ręcznikiem frotté. Po 20 min przemyj twarz wodą. Stosuj raz w tygodniu przez miesiąc. Potem zrób miesięczną przerwę.
3
Leczniczy okład np. na bolące kolano

Borowinową kostkę rozdrobnij i ugniataj z ciepłą wodą do uzyskania jednolitej masy. Podgrzej nad gotującą się wodą do temperatury zaleconej przez lekarza (na początku to zwykle 42–43 st. C, przy kolejnych zabiegach o 1–2 stopnie więcej, aż do 46 st. C). Nałóż warstwę ok. 3 cm na chore miejsce, owiń płótnem, folią i ceratką oraz ręcznikiem lub kocem (aby do minimum ograniczyć utratę ciepła). Trzymaj okład przez 15–30 min. Po zabiegu odpocznij przez godzinę w łóżku. Możesz stosować go codziennie lub co drugi dzień, w sumie 15–30 razy. Po serii zabiegów zaleca się przerwę 14–20 dni. Potem możesz zabiegi powtórzyć.
4
Inhalacje i płukanki solne

Pomogą ci przy katarze, zapaleniu oskrzeli i płuc (inhalacje), bólu gardła, dolegliwościach przyzębia i aftach (płukanki). Możesz wykorzystać tę samą sól leczniczą, co do kąpieli albo użyć specjalnej mgiełki solankowej.

Najlepsze proporcje w inhalacjach: 1–4 łyżeczki leczniczej soli jodowo-bromowej rozpuść w 250–1000 ml wody o temperaturze 37–39 st. C (w zależności od informacji na ulotce). Wdychaj opary nosem przez 5–10 min, codziennie przez 15–20 dni.

Płukanka: 1 miarkę mgiełki wymieszaj z 2 miarkami przegotowanej, ciepłej wody. Płucz jamę ustną i gardło kilka razy dziennie, do ustąpienia dolegliwości. Możesz też stosować płukankę profilaktycznie (przy skłonnościach do infekcji), np. raz w tygodniu.
5
Chcesz kontynuować kurację w uzdrowisku?

Zauważyłaś, że domowe zabiegi pomogły ci na twoje dolegliwości... Możesz poprosić swojego lekarza, by skierował cię na dalszą terapię do sanatorium. Po skierowanie możesz się wybrać do lekarza rodzinnego lub specjalisty. Lekarz wypełni druk skierowania (opisze przebieg choroby, aktualne wyniki badań). Dołączy oryginały dokumentacji medycznej. Lekarz wyśle komplet dokumentów do oddziału wojewódzkiego NFZ. w NFZ potwierdzi skierowanie (jeśli je zaakceptuje). Otrzymasz je, z informacją o zasadach odpłatności, nie później niż 14 dni przed rozpoczęciem leczenia. Uwaga! Do sanatorium możesz wyjechać na 21 dni (raz w ciągu 18 miesięcy).

Od 1 października 2013 r. obowiązują nowe stawki za pobyt. Opłata zależy od sezonu i standardu pokoju. w Mniej zapłacisz w sezonie jesienno-zimowym (1 października–30 kwietnia). Przykładowo: pokój wieloosobowy z łazienką 10,90 zł za dobę, jednoosobowy 28,50 zł); w więcej – od 1 maja do 30 września, np. doba w pokoju wieloosobowym z łazienką 13 zł, w jednoosobowym – 35,80 zł.
!

Uwaga!
*Nie każdy może stosować zabiegi z borowiną, solankami i solami. Przeciwwskazaniem do kuracji mogą być m.in.: ciąża i karmienie piersią, nadciśnienie tętnicze, niewydolność krążenia, choroby naczyń wieńcowych, wady serca, żylaki, alergia na jod, nadczynność tarczycy, ostre stany zapalne stawów i żył, gruźlica, zaawansowana astma, choroby nowotworowe i psychiczne.

*Zabieg trzeba przerwać, jeśli pojawiają się jakiekolwiek niepokojące objawy, np. uczucie osłabienia, nasilenie dolegliwości. W takim przypadku powinnaś skonsultować się z lekarzem.

*Stosowanie tego rodzaju kuracji u dzieci trzeba wcześniej ustalić z pediatrą. Niektóre zabiegi nie są zalecane maluchom poniżej 7. r.ż. (ze względu na zbyt silne działanie).

*Produkty powinno się przechowywać w szczelnie zamkniętych opakowaniach. Zapobiega to utracie cennych składników, np. jodu, który ulatnia się z soli.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane