Co zrobić gdy zgubisz ważne dokumenty

Co zrobić gdy zgubisz ważne dokumenty?
paragraf - specjalista Tipy.pl

Zginęła ci torebka, ukradziono ci portfel? Zacznij działać od razu. Unikniesz kłopotów, gdyby papiery i karty trafiły w niepowołane ręce. Zgubienie, a tym bardziej kradzież dokumentów to nie tylko stres, ale i dużo spraw do załatwiania. Utratę dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy czy kart bankowych trzeba jak najszybciej zgłosić do odpowiednich instytucji. Należy to zrobić, zarówno gdy przydarzy nam się taka sytuacja w kraju, jak i za granicą. Po zgłoszeniu odpowiednie organy wydadzą zaświadczenie potwierdzające utratę dokumentów tożsamości. Takie zaświadczenie tymczasowo zastąpi utracony dokument i go unieważni. Będzie też obowiązywało do czasu wydania nowego. A to oznacza, że nikt niepowołany nie będzie mógł użyć np. twojego starego dowodu osobistego (gdyby chciał dajmy na to zaciągnąć na twoje nazwisko kredyt). Podpowiadamy więc, jakie należy podjąć kroki w razie kradzieży lub zagubienia dokumentów.
1
Zgłoszenie na policji

Gdy ktoś ukradnie ci ważne dokumenty czy karty bankowe, niezwłocznie zgłoś to zdarzenie na policji. Który komisariat Gdy zostaniesz okradziona, udaj się do komisariatu, który jest najbliżej miejsca zdarzenia (ale możesz zgłosić to do każdego komisariatu). Nie odkładaj wizyty na policji, bo w takiej sytuacji czas działa na twoją niekorzyść.

Procedura na policji: Przyjmując twoje zgłoszenie, policjant sporządzi protokół. Poproś, by wydał ci zaświadczenie o kradzieży. Przyda ci się ono np. w banku, gdyby złodziej dokonał bezprawnej transakcji twoją kartą. Natomiast gdyby skradziono ci prawo jazdy, to zaświadczenie z policji będzie przydatne podczas kontroli drogowej.

Policja ma 3 miesiące na wyjaśnienie sprawy (lub umorzenie), ale po około 14 dniach od zgłoszenia warto ponownie udać się na komisariat i poprosić o rozmowę z oficerem wydziału dochodzeniowego.

Po numerze zgłoszenia oficer poda ci numer sprawy, jaki został jej nadany, oraz poinformuje, kto ją prowadzi.

Umorzenie sprawy i co dalej? Nawet jeśli sprawa zostanie umorzona, kradzież jest wpisana do rejestru przestępstw, nie zostanie więc zapomniana. Postępowanie może być podjęte na nowo, gdy pojawią się jakieś informacje o sprawcy kradzieży.
2
Karty kredytowe oraz bankomatowe

O stracie karty kredytowej jak najszybciej powiadom swój bank. Jeżeli nie znasz numeru telefonu, pod którym zastrzega się karty, dzwoń do Pogotowia Kartowego, które jest czynne przez całą dobę: 703-703-303 (4 zł plus VAT za minutę połączenia). Zostaniesz natychmiast połączona z właściwym bankiem – od razu więc kartę zablokujesz.

Na twoją odpowiedzialność: Jeśli ktoś nieuprawniony dokona transakcji kartą przed jej zastrzeżeniem, ponosisz odpowiedzialność tylko do kwoty 150 euro, ok. 600 zł.

Odpowiedzialność banku: Natomiast gdy zgłosisz zaginięcie (kradzież) karty i ją zastrzeżesz – i po tym fakcie złodziej dokona bezprawnej transakcji – bank odpowiada za całość twojej straty. Potwierdź zastrzeżenie Pamiętaj, że niektóre banki wymagają, by potwierdzić na piśmie kradzież karty. Jeśli tak, musisz wysłać pismo w ciągu 7 dni roboczych. Bank powinien dać ci kopię zastrzeżenia, na którym znajdą się: dane przyjmującego zgłoszenie, data i godzina tego zgłoszenia oraz okoliczności utraty karty.

Bądź zapobiegliwa: Załóż na swoim koncie bankowym odpowiednie limity na wykorzystywanie karty, zarówno na transakcje bezgotówkowe i internetowe, jak i wypłaty w bankomatach. Złodziej po wykorzystaniu limitu nie ukradnie więcej twoich pieniędzy, bo nie zna PIN-u.
3
Umowy, zaświadczenia, postanowienia

Co zrobić, gdyby podczas włamania do mieszkania zginęły lub zostały zniszczone inne ważne dokumenty? Oto wskazówki.

Akt notarialny: Zgłoś się do notariusza, który spisywał ten akt. To, że akt notarialny zaginął, nie oznacza, że utracisz prawo własności, np. mieszkania. Kancelarie notarialne są zobowiązane do przechowywania oryginałów sporządzonych dokumentów, więc bez problemu powinnaś otrzymać wypis.

Należy jednak pamiętać, że jeżeli od sporządzenia aktu minęło 10 lat, musisz udać się po niego do archiwum sądu rejonowego.

Dokumenty pracownicze: Gdy zaginie świadectwo pracy czy inny dokument z pracy, udaj się po odpis do działu kadr firmy. Praco- dawca musi przechowywać kopie świadectw pracy w aktach osobowych. Jeśli firmę zlikwidowano, dokumentacji szukaj w państwowym archiwum. O adres archiwum pytaj w urzędzie marszałkowskim w twoim województwie.

Dokumenty sądowe: Gdy zaginął np. wyrok czy nakaz zapłaty, napisz wniosek do sądu o ponowne wydanie dokumentu. Odtworzenie go może nastąpić jedynie na mocy postanowienia sądu. Za wniosek płacisz 40 zł.
Strona 1 z 3

Komentarze (0)

* Pola wymagane