Jakie prawa ma ciężarna w pracy

Jakie prawa ma ciężarna w pracy?
paragraf - specjalista Tipy.pl

Wcześniej powiesz szefowi o swoim odmiennym stanie – szybciej skorzystasz z przywilejów dla kobiet w ciąży. Warto wiedzieć, że polskie prawo chroni prawa kobiet w ciąży. Jednak, aby z tego prawa skorzystać, powinna o ciąży poinformować pracodawcę. Najlepiej dostarczyć mu odpowiednie zaświadczenie od ginekologa. Informacją o ciąży będzie także zwolnienie od dowolnego lekarza z kodem B, który oznacza, że zatrudniona spodziewa się dziecka. M.in. uprawnia ono do otrzymywania w czasie zwolnienia lekarskiego 100, a nie 80 proc. pensji.
1
Przyszła mama ma szereg przywilejów

Jeśli ciąża jest już na tyle duża, że nie ma co do niej wątpliwości, szef sam powinien pracownicy zapewnić przywileje. Kobieta podczas ciąży musi przejść wiele badań. Jeśli konieczne jest, aby odbyły się one w godzinach pracy, to na czas ich trwania szef udziela pracownicy w pełni odpłatnego zwolnienia. Takimi badaniami mogą być np. analizy zlecone przez ginekologa, USG ciąży czy choćby sama wizyta u położnika. Nie będzie to jednak coroczny przegląd zębów.
2
Nie wolno zlecać nadgodzin ani zadań w porze nocnej

Zakaz ten jest bezwzględny, co oznacza, że pracodawca nie może go złamać, nawet jeśli pracownica wyrazi na to zgodę. Zatem szef nie ma prawa żądać od Pani wywiązania się z obietnicy pełnej dyspozycyjności, łączącej się z pracą w porze nocnej. Inaczej jest, gdy zatrudniona ma jechać w delegację. Jeśli się zgodzi, pracodawca może zlecić jej podróż. Ale gdy odmówi, nie poniesie żadnych konsekwencji. Jeśli normalnie kobieta pracuje w nocy, to na czas ciąży szef powinien zmienić jej grafik tak, aby przychodziła do pracy o innej porze, a gdyby to było niemożliwe – przenieść ją do innych zadań albo zwolnić z obowiązku świadczenia pracy (z zachowaniem prawa do wynagrodzenia). Pracownica spodziewająca się potomka nie powinna też pracować dłużej niż 4 godziny dziennie przy komputerze. Ponadto bezwzględnie nie wolno jej zatrudniać przy tzw. pracach wzbronionych (np. w wymuszonym rytmie, w wymuszonej pozycji ciała albo w warunkach narażenia na określone choroby). Wykonywania pewnych zadań może także zabronić ciężarnej lekarz, jeśli uzna, że są do tego przeciwwskazania.
3
Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę

Taka ochrona zatrudnienia nie działa jednak, jeśli istnieją przyczyny uzasadniające dyscyplinarne rozwiązanie umowy, a działające w firmie związki zawodowe zgodzą się na zwolnienie.

Rozwiązanie umowy z przyczyn niezależnych od pracownicy może nastąpić jedynie w razie ogłoszenia upadłości firmy. Pracownicy przysługuje urlop macierzyński w wymiarze od 20 do 37 tygodni (zależnie od liczby dzieci przychodzących na świat). Korzystanie z niego może zacząć już na 6 tygodni przed prognozowaną datą porodu. Pozostała część urlopu będzie przebiegała po porodzie.

Urlop może się także rozpocząć w dniu porodu. Pracującej mamie przysługują również inne urlopy (np. dodatkowy macierzyński, rodzicielski czy wychowawczy) i przywileje (przerwy na karmienie, prawo do skrócenia wymiaru czasu pracy zamiast urlopu wychowawczego, dni opieki nad dzieckiem).
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane