Praca bez etatu - co ci się należy

Praca bez etatu - co ci się należy?
paragraf - specjalista Tipy.pl

Wykorzystując trudną sytuację na rynku, pracodawcy zamiast zatrudniać na etat, proponują pracę na tzw. umowy śmieciowe. Nie znaczy to jednak, że nie masz żadnych praw. jest jednak tak, że osoba świadcząca pracę na podstawie innej umowy niż umowa na czas nieokreślony w pełnym wymiarze (czyli na etacie)nie posiada żadnych uprawnień lub jest w bardzo niekorzystnej sytuacji. Taka forma zatrudnienia czyni pracownika konkurencyjnym z uwagi na niższe koszty pracodawcy, daje także większą mobilność osób świadczących pracę oraz możliwość pracy dla kilku pracodawców równocześnie(tzw. praca elastyczna).
1
Inspekcja pracy

Do Państwowej Inspekcji Pracy możesz zwrócić się bez względu na formę zatrudnienia, jeśli pracodawca nie przestrzega zasad BHP.

W innych sytuacjach naruszających Kodeks Pracy tylko wtedy, gdy wprawdzie pracujesz na umowę o dzieło lub zlecenie, ale na takich zasadach, jakbyś była na etacie, czyli w siedzibie firmy, przez 8 godzin dziennie.
2
ZUS

Składek na ubezpieczenie społeczne pracodawca nie płaci jedynie za osoby zatrudnione na umowę o dzieło. W przypadku pozostałych umów (jeśli są jedynym źródłem dochodu pracownika) firma musi opłacać składki emerytalne, rentowe i zdrowotne. Pytania dotyczące składek można zadać konsultantom ZUS na infolinii 801 400 987 lub w oddziale. Wątpliwości ści pracodawcy wo do ubezpieczenia powszechnym przekonaniem jest brak prawa do świadczeń osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych lub terminowych. W przypadku pozostałych umów pracodawcy z reguły mają obowiązek odprowadzania składek, zwłaszcza gdy umowa śmieciowa jest dla ciebie jedynym źródłem dochodu. W takiej sytuacji oże dodatkowo opłacać składki na ubezpieczenie chorobowe. Z każdą wątpliwością dotyczącą składek możesz zgłosić się do oddziału ZUS, lub skorzystać z pomocy Infolinii. 801 400 987 (dla telefonów stacjonarnych) 22 560 16 00 (dla telefonów komórkowych oraz stacjonarnych krajowych i zagranicznych).
3
Sądy

Wbrew powszechnemu przekonaniu na tzw. śmieciówce także możesz dochodzić swoich praw przed sądem – cywilnym (umowa o dzieło i zlecenie) lub gospodarczym – gdy pracę świadczysz jako firma.
4
Umowa firma-firma

To wybieg najczęściej stosowany przez pracodawców, który pozwala im na zaoszczędzenie na kosztach zatrudnienia. Zamiast umowy o pracę dostajesz propozycję założenia jednoosobowej działalności gospodarczej i świadczenia pracy jako firma. To nie jest najgorsze rozwiązanie. Wprawdzie „z urzędu” nie przysługują ci takie prawa jak etatowcom, ale prowadząc działalność jesteś chroniona przez przepisy prawa cywilnego. A jeśli mądrze będziesz negocjować z pracodawcą, możesz uzyskać warunki zatrudnienia porównywalne (a czasem lepsze) niż osoby pracujące na podstawie umowy o pracę.
5
To ci się należy według przepisów

Osoba samozatrudniona sama jest własnym pracodawcą. Oznacza to, że sama opłaca składki w ZUS (obowiązkowe) i dzięki temu ma prawo do korzystania z opieki publicznej służby zdrowia na zasadach identycznych jak pracownicy etatowi. Może też zgłosić do ubezpieczenia członków najbliższej rodziny, co nie wpływa na wysokość składki. Nieco inaczej wygląda twoje prawo do świadczenia chorobowego. W razie choroby dostaniesz świadczenie, jeśli wcześniej przez 90 dni opłacałaś dobrowolną składkę chorobową (czyli najwcześniej po 3 miesiącach od założenia firmy). Dzięki temu będziesz też dostawać zasiłek macierzyński, gdy urodzisz dziecko. Uwaga! Świadczenie wypłaci ZUS i jest ono zależne od wysokości tej składki. Jeżeli zatem planujesz powiększyć rodzinę, opłaci ci się podnieść składkę (patrz ramka).
6
To możesz negocjować

Jako firma podpisujesz z pracodawcą umowę cywilną, co oznacza, że możesz negocjować jej warunki. Zadbaj więc, by w umowie znalazł się zapis o prawie do płatnego urlopu, terminie wypowiedzenia lub dodatkowym wynagrodzeniu za usługi lub czas pracy powyżej ustalonego limitu. Jeżeli podczas pracy będziesz korzystać ze służbowego samochodu lub telefonu – także zadbaj o taki wpis w umowie. Jeśli masz używać własnego pojazdu lub komórki – nalegaj na zapis o zwrocie kosztów. Możesz też spróbować zagwarantować sobie podobny pakiet socjalny, jaki mają pracownicy na etacie, np. karnet na basen, pakiet zdrowotny itp.
7
Zasiłek macierzyński

Wysokość zasiłku macierzyńskiego dla przyszłej mamy, która prowadzi działalność gospodarczą zależy od wysokości składki chorobowej. Jeśli składka jest bardzo niska, a do rozwiązania pozostało więcej niż trzy miesiące, można wyrejestrować się na miesiąc z ubezpieczenia chorobowego i ponownie je zadeklarować w wyższej wysokości. Zwiększy to wysokość świadczenia. Jednak pamiętajmy, że deklarując wysoką podstawę naliczania ubezpieczenia chorobowego, podwyższymy również wysokość pozostałych składek społecznych, które trzeba opłacić.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane