Obliczanie pensji podczas zwolnienia chorobowego

Jak obliczana jest pensja podczas zwolnienia lekarskiego?
paragraf - specjalista Tipy.pl

Zasadniczo, gdy jesteśmy na zwykłym zwolnieniu lekarskim, otrzymujemy 80 proc. wynagrodzenia (do obliczeń przyjmuje się przychód, który stanowi podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe po potrąceniu składek na ubezpieczenie społeczne). Przez pierwsze 33 dni choroby płaci nam pracodawca. Jeśli chorujemy dłużej, to ZUS zaczyna nam wypłacać tzw. zasiłek chorobowy. Jak obliczana jest pensja podczas zwolnienia lekarskiego?
1
Wynosi on 80 proc. wynagrodzenia. 70 proc. pensji otrzymywać będziemy za czas pobytu w szpitalu. W kilku przypadkach podczas choroby otrzymamy jednak 100 proc. wynagrodzenia.
2
Będzie tak, jeśli niezdolność do pracy przypada w okresie ciąży, powstała wskutek wypadku przy pracy, w drodze do pracy lub z pracy, została spowodowana chorobą zawodową.
3
100 proc. pensji dostaniemy również wtedy, gdy mamy zwolnienie z tytułu odbywania badań lekarskich przewidzianych dla kandydatów na dawców komórek, tkanek i narządów albo zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów.
4
Zasiłek chorobowy można otrzymywać nie dłużej niż przez 182 dni. Wyjątkiem jest zwolnienie w czasie ciąży lub zwolnienie z powodu gruźlicy. W takich przypadkach zasiłek jest wypłacany maksymalnie przez 270 dni.

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane