ssanie kciuka

Czy pozwolić dziecku ssać palce?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Ssanie palców, szczególnie kciuka to dość częsty kłopot rodziców małych dzieci. Czynność ta ułatwia pociechom zasypianie, ponieważ maluszki w ten sposób wyciszają się i uspokajają. Jeśli i twoje dziecko lubi to robić, na pewno zastanawiasz się nad tym, co robić w tym wypadku. Czy pozwalać mu na to? Czy jednak je od tego powstrzymywać i np. wyjmować paluszek z buzi, odsuwać rączkę i sięgnąć po smoczek? A może to jest normalne i samo przejdzie z wiekiem?
1
Ssanie paluszków jest typowe dla małych dzieci. Pomaga im się wyciszyć, uspokaja, ułatwia zaśnięcie. Maluchy uczą się go przypadkowo, kojarząc czynność z przyjemnymi doznaniami. Po pewnym czasie nawyk ten sam zanika, nie pozostawiając trwałych następstw.
2
Można postarać się to przyspieszyć, np. dając niemowlęciu do ssania smoczek. Powinien być odpowiednio wyprofilowany, tzw. anatomiczny, najlepiej dość twardy (silikonowy). Kupisz go w aptece.
3
Może się jednak zdarzyć, że pociecha będzie wypluwała smoczek i nadal chciała ssać kciuk. Wtedy proszę spróbować odwrócić jej uwagę od niepożądanej czynności, dając do rączki grzechotkę, zajmując zabawą. Także po zaśnięciu dziecka należy delikatnie wysuwać paluszek z buzi.
4
Natomiast nie poleca się sposobów takich, jak smarowanie kciuka octem czy cytryną. To nieprzyjemne dla dziecka, a do tego często nieskuteczne.
5
Jeśli mimo prób oduczenia dziecko nie pozbędzie się nawyku ssania palca, dla pewności, że zgryz u dziecka rozwija się prawidłowo, warto skonsultować się z pedodontą (dziecięcym stomatologiem).

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane