drążenie dyni

Jak zrobić lampion z dyni?

Lukasz - specjalista Tipy.pl
drążenie dyni
1 z 7
Wszystkie wskazówki na temat tego, jak rzeźbić dynię znajdziesz poniżej. Przeczytaj je uważnie, a dowiesz się wszystkiego na ten temat tej niezwykłej sztuki. Każdy znajdzie tu coś dla siebie, zarówno osoba początkująca, jak i zaawansowany rzeźbiarz.
P

* Ostry nóż
* Kalka
* Taśma klejąca
* Piłka do wycinania dyni (do kupienia tutaj).
* Wykałaczki lub szpilki

1
wzór dyni (kliknij na zdjęcie aby powiększyć i wydrukuj)
Wybierz wzór.

Najlepiej będzie jeśli wybierzesz wzór, który chcesz wykonać, zanim wybierzesz dynię. Oczywiście możesz najpierw przygotować dynię, a następnie poszukać twarzy, która będzie do niej pasować, ale zazwyczaj wymaga to nieco więcej wysiłku. Jeśli więc masz już jakiś pomysł na uwadze, rozglądnij się za dynią odpowiedniego rozmiaru i kształtu. Wzoru możesz poszukać w Internecie lub wykonać go własnoręcznie, według swojego pomysłu.

Rozejrzyj się za dynią, która będzie pasowała do twojego projektu. Na przykład jeśli chcesz zrobić złoczyńcę ze strasznych filmów, najlepsza będzie dynia wysoka. Okrągłe płaskie dynie będą doskonałe do projektów wesołych i zabawnych. Upewnij się, że dynia ma odpowiedni jasny, pomarańczowy kolor i nie ma oznak pleśni. Sprawdź również czy skórka nie jest uszkodzona, drobne nacięcia mogą przyczynić się później do szybszego psucia i gnicia.

2
Czyszczenie dynik krok po kroku (kliknij na zdjęcie aby powiększyć)
Czyszczenie dyni.

Na stole i wokół niego rozłóż stare gazety. Połóż dynię i przystąp do wycinania otworu. Możesz wyciąć otwór na jej spodzie, jednak zdecydowana większość robi to w tradycyjny sposób – od góry wokół łodygi. Do tego celu przygotuj ostry ząbkowany nóż. Włóż go ostrożnie w dynię, a następnie delikatnie wytnij okrąg wokół łodygi.

Po wycięciu koła, włóż w miejsce cięcia mocne, płaskie narzędzie (nóż do masła lub do otwierania listów) i podważ wieko. Przygotuj się, że nie pójdzie to tak łatwo. Bowiem wszystkie włókna wewnątrz dyni połączone są z pokrywą.

Następnie weź ostry nóż i postaraj się odkroić całe wnętrze dyni od skórki. Cięcia rób w odległości paru centymetrów od brzegu. Postaraj się, by dynia wewnątrz była czysta i ładna.

Teraz wyczyść jej wnętrze. Włóż rękę do wnętrza dyni i wyciągaj pestki dyni, zeskrobując je dłonią z wewnętrznych ścianek. Jeśli chcesz je zachować, wyjmuj je na durszlak lub sitko. Jest to najłatwiejszy sposób na usuniecie pestek, ale musisz liczyć się z tym, że będziesz mieć brudne ręce.

Teraz ostatecznie wyczyść wnętrze dyni. Zeskrob miąższ z wewnętrznych ścianek przy pomocy metalowej łyżki lub łopatki do lodów. Dzięki temu uzyskasz gładką powierzchnię wewnątrz bez włókien, które są lepkie, ponadto gdy oświetlisz dynię, zyska ona niepowtarzalny kolor. Pamiętaj, by pozostawić około 2 centymetry grubości skórki.

3
Przeniesienie wzoru na dynię (kliknij na zdjęcia w celu powiększenia)
Przeniesienie wzoru na dynię.

Istnieje wiele sposobów na przeniesienie wzoru na dynię. Możesz to zrobić za pomocą małego ostrego narzędzia – nakłuwasz dynię według szablonu. Jest jednak bardzo czasochłonne. Ponadto podczas wycinania skomplikowanych wzorów, gdzie nakłucia są blisko siebie trzeba zachować szczególną ostrożność - nie trudno wówczas o pomyłkę. Najprostszym sposobem jest przeniesienie wzoru za pomocą kalki – można ją kupić w sklepach papierniczych. Podłóż kalkę pod spód kartki z wzorem. Taśmą klejącą przymocuj wzór i kalkę do dyni. Pamiętaj, że dynia jest okrągła i w niektórych miejscach będziesz musieć zrobić zagięcia. Teraz przy użyciu specjalnego narzędzia do kreślenia lub po prostu ołówka, obrysuj dokładnie wzór.

Moja rada – dobrze dociskaj ołówek do kartki. Kalka niestety nie przenosi się tak łatwo na skórę dyni. Powtórz więc obrysowywanie kilka razy. Po zakończeniu usuń wzór i spójrz na to co znajduje się na twojej dyni – czasem odbicie może być bardzo jasne. Możesz go poprawić cienkim markerem lub długopisem.

4
Wycinanie dyni (kliknij na zdjęcia w celu powiększenia)
Wycinanie dyni.

Tutaj warto zainwestować w specjalne piłki do cięcia dyni. Ułatwia to znacznie pracę, a ty z pewnością będziesz jej używać co roku. Z ich pomocą nawet skomplikowane wzory nie będą stanowiły dla ciebie problemu. Wbij piłkę w jedną z linii szablonu, a następnie piłuj tam i z powrotem, aż zakończysz wycinanie danego elementu.

Do wycinania małych dziurek, może przydać się wiertło. Przygotuj ponadto ręczniki papierowe lub chusteczki, aby zetrzeć sok, który będzie się pojawiał podczas pracy. Pamiętaj, by zacząć rzeźbienie od najmniejszych części.

Ważne jest także, by spojrzeć na wzór i ustalić, które obszary nie będą wspierać się na skórce dyni, należy je wyciąć jako pierwsze. Zacznij od wykrawana drobnych rys i pozostaw duże obszary na koniec. Aby usunąć wycięte fragmenty, delikatnie naciśnij je kciukiem i wepchnij do wnętrza dyni. Jeśli kawałek jest zbyt mały, użyj innego narzędzia. Ważne tylko by miało tępe zakończenie. Jeśli któryś z elementów nie chce wyjść, nie rób nic na siłę. Wykonaj ponowne cięcie wzdłuż konturu, by upewnić się, że wszystko jest w porządku i spróbuj usunąć go ponownie. Jeśli fragmenty są zbyt duże, przedziel je na mniejsze części i usuwaj po kawałku.

5
zraszanie dyni
Konserwowanie wyrzeźbionej dyni.

Niestety twoja dynia nie przetrwa wiecznie. Jest jednak kilka zabiegów, które możesz zrobić, by przedłużyć jej trwałość. Po pierwsze, gdy dynia jest już gotowa, wypłucz ją dokładnie z zewnątrz i wewnątrz. Płucz dopóki woda nie będzie czysta, a dynia nawilżona. Nadmiar wody usuń za pomocą papierowego ręcznika. Utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgotności jest kluczem do trwałości, wysuszenie może spowodować zniszczenie naszej pracy.

  • Codziennie nawilżaj dynię poprzez zraszanie jej wodą.

  • Przechowuj swoja dynię w lodówce.

  • Jeśli na dworze jest zimno, możesz trzymać ją w garażu lub piwnicy.

  • Możesz owinąć ją folią, zapobiegniesz w ten sposób utracie wilgoci.

  • Nie zostawiaj dyni na zewnątrz – zwierzęta ją uwielbiają.

  • Możesz również namoczyć dynię w wiadrze z wodą przez dzień lub nawet dwa. Jeśli masz wystarczająco duże naczynie, zanurz ja całkowicie. W ten sposób możesz również odświeżyć nieco zniszczoną już dynię.

  • Możesz również natrzeć całą powierzchnię dyni wazeliną, co pomoże zatrzymać wilgoć. Rób to jednak w rękawiczkach, gdyż na rekach powstaną trudne do usunięcia plamy.

6
gotowy lampion z dyni
Zrób zdjęcie swojego dzieła.

Postaraj się zrobić je zaraz po wykonaniu rzeźby, są one wówczas najlepsze. Staraj się podświetlić dynię przy pomocy białych świec, uzyskasz w ten sposób najlepszy efekt. Umieść dynię w ciemnym pokoju i zrób zdjęcie.

?

Wskazówki
* Jeśli przypadkowo źle wyciąłeś ząb lub niektóre fragmenty nie trzymają się mocno na skórce, możesz to jeszcze naprawić. Wbij wykałaczkę lub szpilkę w dynię w odpowiednie uszkodzone miejsce, a następnie we fragment, który chcesz przykleić. W ten sposób połączysz obie części.

Strona 1 z 7

Powiązane porady

Dekoracje na Halloween
Wycinanie dyni
Duch z chusteczki

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Najarana żelkami *.*
07.11.2012
Ślicznie *___________*