mleko dla niemowlaka

Kiedy zmienić mleko na inne?
szyszunia - specjalista Tipy.pl

Przygotowujesz mleko modyfikowane zgodnie z instrukcją na opakowaniu, podajesz je dziecku i... zaczynają się problemy. Okazuje się, że niemowlę zamiast tryskać zdrowiem i energią, ulewa, miewa kolki, pręży się albo ciągle jest głodne. Może być wiele przyczyn tych problemów. Zdarza się jednak, że odpowiada za nie źle dobrana mieszanka. W takiej sytuacji najlepiej od razu skonsultować się z pediatrą. Jeśli lekarz stwierdzi, że kłopoty zdrowotne u maluszka rzeczywiście wywołuje niewłaściwie dopasowane mleko, zapewne zaproponuje inne. Przeczytaj, jaka mieszanka modyfikowana może pomóc maluchowi w sytuacjach, które przedstawiamy poniżej.
1
Ciągle jest głodny

To oznacza, że dziecko potrzebuje bardziej sycącej mieszanki mlecznej. Upewnij się, czy ta, którą mu podajesz, jest właściwa dla wieku szkraba. Tę informację znajdziesz na opakowaniu. Dla maluszków do 6. miesiąca życia odpowiednie jest mleko początkowe (oznaczone cyfrą „1”), natomiast po 6. miesiącu życia – mleko następne (oznaczone cyfrą „2”).

Jeśli smyk dostaje mieszankę odpowiednią dla wieku, a mimo to ciągle jest głodny, powinien pić specjalny rodzaj mleka modyfikowanego wzbogaconego kleikiem ryżowym (oznaczone symbolem „R”), np. Nestlé NAN Pro 2R, Bebiko 2R.

Są one jednak przeznaczone dla dzieci dopiero po 6. miesiącu życia. Dlatego jeśli twój mały głodomorek jest młodszy, możesz sama zagęścić mieszankę nr 1 kleikiem ryżowym bezmlecznym (od 5. miesiąca) lub podać mu mleko dla maluszków z większym apetytem, zagęszczone skrobią, np. Humana 1 Plus.
2
Słabo przybiera na wadze

Słabe przybieranie na wadze może świadczyć o tym, że maluszek ma jakieś problemy ze zdrowiem, np. alergię pokarmową, przewlekłą infekcję czy anemię. Wówczas dziecko nie ma apetytu i je niechętnie. W rzadkich przypadkach przyczyną wolnego przybierania na wadze może być choroba zwana zespołem złego wchłaniania.

Objawia się ona m.in. słabym trawieniem i przyswajaniem tłuszczu. W takiej sytuacji maluch powinien dostawać specjalną mieszankę z zawartością MCT. Są to lekkostrawne tłuszcze, łatwo przyswajalne przez organizm.

Mleka z dodatkiem MCT, np. Humana z MCT, Bebilon Pepti MCT, są dostępne na receptę. Jeśli maluch słabo przybiera na wadze, powinnaś więc odwiedzić pediatrę, który dokładnie określi przyczynę tych kłopotów i zaleci odpowiednie dla smyka mleko. Może też się okazać, że brzdąc jest zdrowy jak rybka, a waży zbyt mało, bo podczas intensywnego rozwoju – odkrywania świata i raczkowania – zużywa więcej energii niż dotychczas.

Takim aktywnym starszym niemowlętom warto podawać mieszanki z dodatkiem kleiku ryżowego i kukurydzianego, np. Bebiko Smaczny sen, lub tylko ryżowego, np. Bebiko 2R, Nestlé NAN Pro 2R. Ich wartość kaloryczna jest wyższa niż mleka podstawowego, dlatego aktywny maluch dostaje odpowiedni zastrzyk energii.
3
Ma objawy alergii

Wprawdzie nie każda wysypka na ciele maluszka oznacza alergię, ale warto być czujnym, by nie dopuścić do rozwoju uczulenia. Jeżeli w waszej rodzinie są alergicy, pediatra może zaproponować dziecku profilaktycznie mleko modyfikowane typu „HA”, np. Bebilon HA, Enfamil HA Digest.

Cząstki białek mleka krowiego są w nim częściowo rozdrobnione, co sprawia, że ryzyko uczulenia staje się znacznie mniejsze, a posiłek jest łatwiej trawiony. Tego mleka nie wolno jednak proponować dziecku z już zdiagnozowaną alergią na białko mleka krowiego. Dla takich maluszków przeznaczone są preparaty mlekozastępcze, np. Bebilon Pepti, Nutramigen. Jednak są one dostępne w aptece wyłącznie na receptę. Ich bazą jest co prawda białko mleka krowiego, ale zostało ono zhydrolizowane, czyli tak mocno rozdrobnione na małe cząsteczki, że straciły one właściwości uczulające.
4
Pręży się i miewa kolki

Przyczyn tych problemów może być wiele. Jedną z nich bywa nietolerancja laktozy. Jest to naturalny cukier zawarty w mleku krowim i w mieszankach modyfikowanych. Niektóre niemowlęta nie tolerują tego cukru, bo ich organizm wytwarza jeszcze niewiele laktazy – enzymu niezbędnego do trawienia laktozy.

Z myślą o „kolkowych” dzieciach powstały mieszanki o obniżonej zawartości laktozy, np. Nestlé NAN Expert Sensitive, Humana Anticolic, Bebilon Comfort.
5
Często ulewa pokarm

Jeśli maluszek nie skończył jeszcze pół roku, nie powinnaś martwić się ulewaniem. U dzieci w tym wieku to zjawisko naturalne, wynikające z niedojrzałości układu pokarmowego. Jeśli jednak ilość zwracanego pokarmu jest tak duża, że maluch ciągle domaga się jedzenia, trzeba zmienić mu mieszankę na taką, która ma dodatek skrobi ziemniaczanej lub mączki chleba świętojańskiego. Te składniki zagęszczają pokarm, utrudniając jego ponowne cofnięcie się do jamy ustnej. Mleka ze skrobią są oznaczane literkami „AR”, np. Nestlé NAN Expert AR, Bebilon AR.
6
Należy do niejadków

Zdarza się, że niektórym starszym niemowlakom nie smakuje mleko modyfikowane w czystej postaci, dlatego niechętnie je piją. Na szczęście producenci mieszanek pomyśleli również o takich maluchach i specjalnie dla nich stworzyli mleka smakowe. Są one przeznaczone dla niemowląt po 10. miesiącu życia.

Jeśli twój smyk wkroczył już w ten wiek i odmawia picia zwykłej mieszanki, możesz zaproponować mu mleko o smaku bananowym, truskawkowym, gruszkowym, miodowym czy waniliowym, np. Humana 3R z bananami, Nestlé Junior o smaku miodowym. Mieszanki te mają wszystkie zalety mleka modyfikowanego plus dobry smak, więc na pewno skusi się na nie nawet niejadek.
7
Skończył już roczek

Ponadroczny brzdąc ma zupełnie inne potrzeby żywieniowe niż młodszy maluszek. Dlatego po 1. roku życia należy podać mu taką mieszankę, która w pełni będzie zaspokajać u niego zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze. Dla malucha w tym wieku najbardziej optymalne jest mleko typu Junior, np. Nestlé Junior, Humana Junior, Bebiko Junior.

Taka mieszanka dostarcza malcowi odpowiedniej ilości wszystkich witamin i składników mineralnych. Jest też bogata w wapń i witaminę D3, które są niezbędne do rozwoju kości i zębów. Mleko typu Junior możesz podawać dziecku zarówno do picia, jak i przygotowywać na jego bazie kleiki oraz kaszki.
8
Higieniczne przykazania

Jeśli chcesz zaoszczędzić dziecku problemów zdrowotnych przy karmieniu butelką, przestrzegaj kilku zasad.

● Zanim zaczniesz przygotowywać mieszankę, starannie umyj swoje ręce ciepłą wodą i mydłem.
● Gdy malec skończy posiłek, butelkę i smoczek dokładnie wyczyść płynem przeznaczonym do mycia akcesoriów kuchennych dla niemowląt (użyj specjalnej szczotki). Na koniec wysterylizuj butelkę i smoczek. Dopiero, gdy dziecko skończy pół roku, możesz zrezygnować ze sterylizacji na rzecz wyparzania.
● Jeśli malec nie wypije całej porcji mieszanki, wylej resztki, bo w niedopitym mleku szybko gromadzą się bakterie.
9
By smyk polubił mieszankę…

...warto stopniowo przyzwyczajać go do smaku nowego mleka. Jak to zrobić?
Pierwszego dnia przy każdym posiłku wymień jedną miarkę dotychczasowej mieszanki na nową.

Następnego dnia dodaj dwie miarki nowego mleka. Postępuj tak aż do momentu, gdy cały posiłek będzie już przygotowany wyłącznie z nowej mieszanki.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane