Jak ułatwić dziecku przyjście na świat

Jak ułatwić dziecku przyjście na świat?
babyboom - specjalista Tipy.pl

Przyjście na świat to dla maleństwa trudne zadanie.Oto, co możesz zrobić, aby mu je ułatwić. Nie tylko dla kobiety poród jest ciężkim, okupionym wysiłkiem i bólem, przeżyciem. Dla rodzącego się dziecka to też dramatyczne doświadczenie. W trakcie akcji porodowej jego doznania są bowiem skrajnie różne od tych, do których przyzwyczaiło się, przebywając w twoim brzuchu. Dlatego właśnie ty – jego mama – możesz zmniejszyć lęk maleństwa i znacznie ułatwić mu narodziny. Sprawdź, w jaki sposób.
1
Ostatnie dni ciąży

Na kilka, a nawet kilkanaście dni przed porodem pojawiają się tzw. skurcze przepowiadające, o silniejszym natężeniu i częstotliwości niż te, które towarzyszyły ci we wcześniejszym okresie ciąży. Chociaż nie powodują one rozwierania się szyjki macicy, to jednak stanowią swego rodzaju „rozgrzewkę” przed porodem. Co się teraz dzieje? Choć w ostatnich tygodniach ciąży brzuch jest już naprawdę sporych rozmiarów, to łatwiej ci oddychać, przestaje ci też dokuczać zgaga. Dzieje się tak na skutek tego, że maluch zaczyna swą podróż w kierunku miednicy i nie naciska już na przeponę. Pojawiające się skurcze przepowiadające odpowiedzialne są za trening
macicy przygotowujący ją do porodu.

Ty również poznasz dzięki nim przedsmak tego, co czeka cię już w
niedalekiej przyszłości. Warto wykorzystać te skurcze do wykonywania
ćwiczeń, dzięki którym nauczysz się oddychać przeponą.

Jeśli dobrze je opanujesz, łatwiej będzie ci zgrać swój oddech z rytmem
kurczącej się w trakcie porodu macicy.
2
Jak ćwiczyć?

Podczas wdechu nabieraj powietrza do brzucha (możesz powtarzać sobie w myślach: „Brzuch rośnie”). Zatrzymaj na chwilę oddech, rozluźniając przy tym mięśnie krocza. Następnie zrób wydech z lekkim cofnięciem brzucha (w myślach mów: „Brzuch wciągnięty”). Przy prawidłowo wykonanym ćwiczeniu wydech powinien trwać dwukrotnie dłużej niż wdech. Warto też pamiętać o ćwiczeniach mięśni Kegla, które wzmacniają mięśnie dna miednicy. W ciągu dnia staraj się jak najczęściej zaciskać i rozluźniać mięśnie krocza tak, jakbyś chciała powstrzymać mocz. Aby wzmocnić mięsień oraz szyjkę macicy, pod koniec ciąży popijaj herbatkę z liści malin (można ją stosować tylko pod warunkiem, że ciąża przebiega bez żadnych powikłań).
3
Początek finału

Nadeszła długo oczekiwana przez ciebie chwila. Pojawiają się prawdziwe skurcze porodowe! Występują w równych odstępach czasu: co 10, 5 minut albo jeszcze częściej i trwają 45 sekund lub dłużej. Skurcze porodowe są znacznie silniejsze od skurczów przepowiadających. Są one konieczne do tego, by wypchnąć maluszka na zewnątrz, pomagają w podciąganiu i rozwieraniu szyjki macicy. Jednocześnie ograniczają one dziecku swobodny dopływ tlenu. Podczas skurczu zwalnia bicie jego serca i wydziela się adrenalina, hormon stresu i walki.
4
Jak może pomóc mama?

Silne, regularne skurcze oznaczają, że poród właśnie się zaczął. Jeśli zamierzasz urodzić w szpitalu, to pora udać się już w drogę. Oprócz torby z potrzebnymi rzeczami możesz zabrać ze sobą termos z herbatą z liści malin, będziesz ją popijać w czasie porodu. Cały czas rozmawiaj ze swoim dzieckiem, ono teraz tego bardzo potrzebuje. W czasie skurczu oddychaj przeponą (czyli tak, jak trenowałaś wcześniej), a pomiędzy skurczami postaraj się zrelaksować.
5
Pierwsza faza

To okres porodu trwający od momentu pojawienia się skurczów aż do całkowitego rozwarcia ujścia zewnętrznego szyjki macicy. U kobiety, która rodzi pierwszy raz, ta faza porodu może trwać od kilku do nawet kilkunastu godzin.
6
Co się teraz dzieje?

Skurcze porodowe stają się nie tylko coraz częstsze, ale też znacznie bardziej dokuczliwe.
7
Jak może pomóc mama?

Bądź aktywna w czasie porodu, bo to znacznie ułatwi maluchowi wstawianie się do kanału rodnego. Wypróbuj różne pozycje ciała (stanie, siedzenie, klęczenie, kucanie), gdyż w miarę postępu porodu najwygodniejsza może okazać się raz jedna, raz druga. Kiedy przyjmujesz pozycje, w których kanał rodny jest skierowany ku dołowi, skurcze stają się silniejsze i bardziej regularne, a główka dziecka mocniej uciska na szyjkę macicy, co z kolei przyspiesza jej rozwieranie. Oprócz pozycji ważny jest też ruch: kręć biodrami, spaceruj, podskakuj na piłce. Zanurz się w wodzie lub weź ciepły prysznic. Cały czas pamiętaj o oddychaniu oraz o odpoczynku w przerwach między skurczami.
8
Druga faza

Z chwilą uzyskania pełnego rozwarcia szyjki macicy rozpoczyna się drugi okres porodu. Towarzyszą mu tzw. skurcze parte, które pojawiają się co 1-2 minuty. Są one mniej dokuczliwe i mobilizują kobietę do silniejszego parcia.
9
Co się teraz dzieje?

Dziecko przeciska się przez kanał rodny, obraca się w nim, by w końcu wydostać się na zewnątrz. Po ustaniu tętnienia pępowiny przecina się ją, a noworodek wykonuje swój pierwszy oddech.
10
Jak może pomóc mama?

Gdy rozpoczyna się skurcz party, weź głęboki wdech nosem i wydmuchuj powietrze ustami. W szczycie skurczu, gdy czujesz potrzebę parcia, zatrzymaj powietrze w płucach i mocno spychaj przeponę w dół w kierunku spojenia łonowego. Rób to tak długo, jak podpowiada ci ciało, a potem wypuść powietrze. Kiedy skurcz party się kończy, oddychaj wolno i spokojnie. Gdy w szparze sromowej ukaże się główka dziecka, słuchaj uważnie, co mówi położna. Ona pomoże ci kierować parciem w taki sposób, aby główka łagodnie pokonała opór krocza.
11
Nareszcie razem!

Tuż po urodzeniu noworodek powinien znaleźć się na twoim brzuchu lub piersiach. Zgodnie z nowymi standardami opieki okołoporodowej ocena w skali Apgar, wstępne badanie i przecięcie pępowiny odbywają się bez zabierania dziecka od mamy.
12
Co się teraz dzieje?

Położone na ciele mamy maleństwo już po kilkunastu minutach samo zaczyna powoli pełzać w kierunku piersi. Gdy dostrzeże ciemniejszą brodawkę, odruchowo odwróci główkę w jej kierunku i będzie próbowało ją ssać.
13
Jak może pomóc mama?

Nawet jeśli w szpitalu, w którym urodzisz, nie ma zwyczaju kładzenia noworodka na skórze mamy, poproś kogoś z personelu medycznego, by to zrobiono. Taka chwila bliskości będzie dla was obojga niepowtarzalną okazją do pięknego przywitania, tulenia, pocałunków i pierwszego spojrzenia sobie prosto w oczy.
?

Wskazówki
Jeśli dziecko ze środowiska wewnątrzmacicznego przejdzie wprost w twoje ramiona, łatwiej zaadaptuje się do nowych warunków: ureguluje oddech, temperaturę ciała i czynność serca. Dzięki kontaktowi „skóra do skóry" stres maluszka związany z porodem zmniejszy się do minimum.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane