Kiedy dziadkowie zapłacą alimenty

Kiedy dziadkowie zapłacą alimenty?
paragraf - specjalista Tipy.pl

Jeśli były mąż nie płaci alimentów na dzieci, możesz domagać się ich od dziadków. Wyjaśniamy, w jakich sytuacjach jest to możliwe i co zrobić, by alimenty otrzymać. Według kodeksu rodzinnego i opiekuńczego przede wszystkim na rodzicach ciąży obowiązek utrzymania i wychowania dzieci. W sytuacji, gdy jedno z rodziców nie żyje bądź nie jest w stanie lub nie chce łożyć na dziecko, drugie z rodziców w całości przejmuje jego obowiązki. Często zdarza się jednak, że samotna matka nie jest w stanie sama utrzymać i siebie, i dzieci. W takiej sytuacji może wystąpić o zasądzenie alimentów od dziadków – najczęściej są to rodzice byłego męża lub partnera. W tym celu trzeba złożyć pozew do sądu rejonowego właściwego dla miejsca zamieszkania dziadków lub dziecka. Trzeba do niego dołączyć zaświadczenie od komornika stwierdzające, że egzekucja jest nieskuteczna.
1
Czyli to dziecko jest powodem i wnosi o zasądzenie alimentów

Jeśli dziecko nie ukończyło 18 lat, przed sądem będzie je reprezentować przedstawiciel ustawowy – zazwyczaj matka. O alimenty od dziadków mogą wystąpić nie tylko rodzice (w imieniu dzieci) ale także gmina.

Jeśli ojciec lub matka nie płaci alimentów, gmina, która w takiej sytuacji wypłaca świadczenie alimentacyjne, ma kilka możliwości, by odzyskać te pieniądze. I sprawić, by w przyszłości wypełniali swoje zobowiązania finansowe wobec dziecka.
2
Może skierować do starosty wniosek o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika

Gmina ma również prawo przekazać do biura informacji gospodarczej informacje o zobowiązaniu dłużnika Jednak według danych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej najskuteczniejszym sposobem zmuszenia do płacenia na dziecko, jest wystąpienie do sądu o zasądzenie alimentów na rzecz wnuka od dziadków.

Prawo do złożenia takiego pozwu daje gminom art. 7 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. z 2007 r., nr 192, poz. 1378). W praktyce wygląda to tak, że gdy dziadkowie dowiadują się, iż z własnej kieszeni będą musieli pokrywać zobowiązania syna lub córki, przekonują swoje niesolidne dziecko, aby samo zaczęło płacić alimenty.
3
Dziecko musi być w niedostatku

Aby sąd przyznał pieniądze od dziadków, nie wystarczy, że nie można wyegzekwować zasądzonych alimentów od ojca dziecka. Podstawowym warunkiem jest to, że dziecko żyje w niedostatku, czyli nie mamy pieniędzy na jego utrzymanie – na jedzenie, lekarstwa czy ubrania.

Dowodzi tego głośna ostatnio sprawa emerytowanej znanej lekarki. Małżeństwo jej syna rozpadło się. Synowa domagała się 5,5 tys. zł alimentów od dziadków na rzecz dwojga ich wnuków. Miały one zasądzone bardzo wysokie (6,5 tys. zł) alimenty od ojca. Gdy jednak stracił on pracę, nie był w stanie tyle płacić. Synowa wystąpiła o alimenty od dziadków, bo uważała, że nie są zabezpieczone podstawowe potrzeby dzieci.

Dziadkowie dowiedli jednak, że nie chodzi tylko o pieniądze na utrzymanie wnuków, ale także na naukę w prywatnej szkole, lekcje jazdy konnej czy wyjazdy na narty w Alpy. Sąd uznał, że takie roszczenia są bezpodstawne i pozew oddalił. Tylko rodzice powinni dbać o rozrywki i atrakcje dla dzieci. Dziadkowie nie mają takiego obowiązku.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane