Jak wychować dziecko bez ojca

Jak wychować dziecko bez ojca?

babyboom - specjalista Tipy.pl
Życie tak ci się ułożyło, że sama wychowujesz swoje dziecko. Uwierz w to, że potrafisz mu zapewnić radosne, bezpieczne dzieciństwo. Samotne wychowanie dziecka potrafi skomplikować życie. Zdarza się, że wiele kobiet świadomie podejmuje taki wybór, jednak większość sytuacji po prostu nas do tego zmusza. Wbrew pozorom samotne mamy są o wiele bardziej samodzielne, zorganizowane i odpowiedzialne. Wychowywanie dziecka w pojedynkę nie jest łatwe, choć warto myśleć o tym jako o czymś pozytywnym. Poniżej znajdziecie porady, które ułatwią wam to zadanie.
1
Przedszkolak - potrzebuje czułej opieki

Takie małe dziecko jest zadowolone i dobrze się rozwija, gdy otacza je miłość bliskich i kiedy ma zapewnione poczucie bezpieczeństwa. A to możesz zapewnić maluchowi, bez względu na to czy wychowujesz go samodzielnie, czy nie. To, że na co dzień nie ma przy was jego taty, nie sprawia, że ty i twoja pociecha przestajecie tworzyć szczęśliwą rodzinę.

Zapewnij dziecku dobre relacje z tatą i dziadkami. Oczywiście, na ile to możliwe. Ale jeśli ojciec dziecka zabiega o kontakt z nim, nie utrudniaj mu tego, nawet jeśli masz do niego słuszny żal. Przedszkolak raczej nie będzie wnikał w to, dlaczego tata z wami nie mieszka, a jedynie was odwiedza. Natomiast będzie cieszył się z jego wizyt i wspólnie spędzanego czasu.

Postaraj się też, by dziecko nie wyczuwało napięcia w waszych relacjach ani ewentualnej wzajemnej wrogości. Na tłumaczenie przyczyn zaistniałej sytuacji przyjdzie czas, gdy będzie starsze. Warto też utrzymywać przyjacielskie stosunki z dziadkami ze strony męża. Dzięki temu ty możesz zyskać pomoc i wsparcie, a malec czułą opiekę najbliższej rodziny.

Ciesz się z tego, że macie siebie. Samotne macierzyństwo to wielkie wyzwanie i nikt nie przeczy, że jest ci naprawdę trudno. Jednak jeśli pragniesz widzieć pogodną buzię swojego malucha, ty również powinnaś pamiętać o uśmiechu i dobrym nastroju. Dzieci natychmiast wyczuwają złe samopoczucie mamy i jeśli widzą ją smutną, szukają winy w sobie. Wiecznie narzekająca i pełna goryczy matka łatwo zgasi wewnętrzną radość malucha.

Nie znaczy to, że masz udawać, postaraj się po prostu myśleć o tym, że mimo wszystkich trudności, jesteś szczęściarą. Jest przy tobie bowiem maleńka istotka, która cię kocha i dla której jesteś najważniejsza na świecie.

Poszukaj pomocy, by mieć więcej czasu dla smyka. Musisz sprostać obowiązkom, które zwykle dzieli między sobą dwoje ludzi: odebranie malca z przedszkola, zrobienie zakupów, przygotowanie posiłków. Po wykonaniu tego wszystkiego zostaje ci bardzo mało czasu na zabawę z dzieckiem, a jeszcze mniej dla siebie. Bywasz wykończona i zniechęcona. To zła droga.

Nie staraj się być dzielna za wszelką cenę, poszukaj pomocy. Poproś mamę, brata, przyjaciółkę o wyręczenie cię w różnych czynnościach. Zyskasz w ten sposób cenne godziny dla malucha.

Zapewnij malcowi towarzystwo. Nie spędzajcie wszystkich weekendów sami w domu. Zabieraj dziecko tam, gdzie będzie mogło pobawić się z rówieśnikami, np. do sali zabaw czy na basen. Umawiaj się też ze znajomymi, którzy mają dzieci w podobnym wieku. Takie spotkanie w miłym gronie doskonale zrobi również tobie.
2
Gdy ojciec malucha ma nowe dziecko...

Kiedy Tata zakłada nową rodzinę i pojawia się przyrodnie rodzeństwo, malec może czuć się o nie zazdrosny. Warto wcześniej go na to przygotować, by miał czas na oswojenie się z tą myślą. Nie należy przedstawiać tego faktu w negatywnym świetle, lecz jako radosną wiadomość, np. „Kochanie, będziesz miał brata, jak podrośnie możecie się razem bawić”.

Warto zawczasu porozmawiać z ojcem dziecka, jak ważne jest to, by nic się nie zmieniło w ich dotychczasowych relacjach. Dla jego dobra powinien dostawać od taty tyle samo czasu i zaangażowania, jak do tej pory.
3
Uczeń - wymaga jasnych granic

Samotne mamy często starają się usunąć z drogi swoich dzieci wszelkie przeszkody. Warto uniknąć tego błędu i nauczyć malca radzenia sobie z obowiązkami i przeciwnościami.

Ucz samodzielności. Dzieci trzymane pod kloszem często nie radzą sobie ze szkolną rzeczywistością. Dlatego postaraj się, by twój maluch był samodzielny. Unikaj wyręczania go we wszystkim i powoli, ale konsekwentnie włączaj w domowe obowiązki.

Już uczeń podstawówki może mieć swoje stałe zadania: wyrzucanie śmieci, odkurzenie mieszkania itp. Gdy pojawią się typowe szkolne problemy typu konflikt z kolegą czy jedynka z klasówki, daj dziecku szansę, by samo spróbowało naprawić sytuację. Przy tym przez cały czas umacniaj je w przekonaniu, że bardzo w nie wierzysz i że jesteś dumna z każdego, nawet najmniejszego sukcesu. To najlepsze wsparcie.

Nie traktuj pociechy jak swojego powiernika. Bywa, że osamotniona mama zaczyna się dzielić z dzieckiem swoimi kłopotami i i oczekuje od niego współczucia. Nie jest to dobry pomysł. Problemy dorosłych to zbyt wielkie obciążenie dla dziecięcej psychiki. Malec sobie z nimi nie potrafi poradzić i będzie czuł się winny, że nie udało mu się sprostać twoim oczekiwaniom.

Szukaj męskich wzorców. To istotne, gdy dziecko nie ma kontaktu z tatą, zarówno dla dziewczynek, jak i chłopców! Angażuj więc dziadków, wujów i znajomych! Spędzając z nimi czas, córka dowie się, jak mieć odpowiednie relacje z mężczyznami, a syn nauczy się być mężczyzną.
4
Nastolatek pragnie odrobiny swobody

Dojrzewanie to nie jest łatwy czas dla dziecka i rodziców. Czasem trudno zapanować na zmiennymi nastrojami i dziwnymi zachowaniami nastolatka. Mama, na której spoczywa cały ciężar wychowania, niekiedy ulega przymusowi zbytniego nadzoru.

Unikaj nadmiernej kontroli. To zrozumiałe, że martwisz się o swoje dziecko. Jednak jeśli będziesz niepotrzebnie ograniczać jego swobodę lub naruszać prywatność, możesz się spodziewać, że się zbuntuje. Lepiej starać się zbudować relację opartą na wzajemnym zaufaniu, wspólnie ustalić zasady, których oboje będziecie przestrzegać. Nastolatek potraktowany przez mamę jak odpowiedzialny partner, postara się nie sprawić jej zawodu.

Miej swoje życie. Jeśli pragniesz, by twoja nastoletnia pociecha była szczęśliwa, nie możesz uczynić jej jedynym sensem swojego życia. Dorastanie to taki okres, w którym dziecko najchętniej przebywa z rówieśnikami. Nie może mu wtedy towarzyszyć poczucie winy, że zostawia cię samą w domu. Ważne, byś miała swój krąg znajomych, zainteresowania, rozrywki.

Robiąc rzeczy, które sprawiają ci przyjemność, zyskasz pozytywną energię, którą przeniesiesz na wasze rodzinne życie. Jest głęboka prawda w powiedzeniu: „Szczęśliwa matka to szczęśliwe dziecko”.

Nie zaszczepiaj w dziecku swoich uraz. Bywa, że kobiety, które zostały samotnymi matkami nie z własnego wyboru, czują niechęć do mężczyzn. Jeśli masz takie odczucia, pamiętaj, by nie zarazić nimi córki. To mogłoby bardzo utrudnić jej zawarcie zdrowej relacji z partnerem. Pomyśl też, czy zamiast trwać w poczuciu krzywdy, nie lepiej spróbować na nowo ułożyć sobie życie uczuciowe.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

agresywne dziecko
rozmowa z dzieckiem
Dziecko bije

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane