rozpoznanie i leczenie depresji

Jak rozpoznać depresję?
ZdrowieZdrowie - specjalista Tipy.pl

Złe samopoczucie psychiczne jest częścią naszego życia. Jednak kiedy pustka i rozpacz ogarnia nas na dłuższy okres czasu, może to oznaczać, że mamy do czynienia z depresją. Życie przestaje nas cieszyć, hobby i przyjaciele stają się dla nas mało interesujący, czujemy się wyczerpani a codziennie obowiązki nas przytłaczają. Kiedy depresja nas już dopadnie należy niezwłocznie szukać pomocy. Jednak, aby zacząć ją leczyć, należy ją najpierw zrozumieć. Nauka o depresji, w tym jej objawy, przyczyny oraz leczenie, to pierwszy krok do pokonania problemu.
1
Czym jest depresja?

Nasze samopoczucie nie jest jednakowe przez cały czas. Każdy ma wzloty i upadki. Smutek jest normalną reakcją na życiowe zmagania, niepowodzenia i rozczarowania. Wiele osób aby wyjaśnić tego rodzaju uczucia używa właśnie słowa "depresja", jednak depresja kliniczna jest czymś więcej niż tylko smutkiem. Niektórzy ludzie opisują depresję jako "czarną dziurę" lub jako poczucie zbliżającej się zagłady. Niektórzy również nie odczuwają smutku - zamiast niego czują się martwi, puści i są apatyczni.

2
Czy masz depresję kliniczną?

Jeśli przez dłuższy okres czasu cierpisz na kilka z poniższych objawów, może to oznaczać, że masz depresję kliniczną. W takim przypadku niezwłocznie udaj się do swojego lekarza w celu dodatkowej diagnozy i leczenia.

- Nie możesz spać, budzisz się w nocy lub możesz spać cały czas i niechętnie wychodzisz z łóżka.

- Masz problemy z koncentracją. Zadania, które kiedyś były dla ciebie proste teraz stały się trudne.

- Masz poczucie beznadziei i bezradności.

- Przestałeś dbać o siebie. Nie zwracasz uwagi na to jak wyglądasz i co na siebie zakładasz.

- Nie potrafisz kontrolować negatywnych myśli.

- Straciłeś apetyt lub nie możesz przestać jeść.

- Jesteś bardziej drażliwy i wybuchowy niż zwykle.

- Masz myśli, że życie nie jest nic warte (jeśli tak natychmiast zwróć się do lekarza!)

3
Objawy depresji

Symptomy depresji są dla każdego inne, jednak istnieją pewne oznaki i symptomy wspólne. Ważne jest, aby pamiętać, że objawy te mogą być częścią normalnego życia. Jednak im więcej objawów tym są one silniejsze. Jeśli trwają dłuższy okres czasu może to oznaczać depresję kliniczną. Jeśli objawy zaczynają przytłaczać należy szukać pomocy u lekarza.

- Poczucie bezradności i beznadziei. Ponura perspektywa, że nigdy nie będzie lepiej i nikt nic nie może zrobić, aby poprawić obecną sytuację.

- Utrata zainteresowania codziennymi zajęciami. Brak zdolności cieszenia się ze swoich zainteresowań, ulubionych rozrywek, utrata zainteresowania płcią przeciwną itp.

- Brak apetytu lub nadmierny apetyt. Znaczna utrata lub zwiększenie masy ciała w ciągu miesiąca (więcej niż 5%). - Zmiany związane ze snem. Bezsenność, budzenie się wcześnie rano lub nadmierna senność.

- Pobudzenie psychoruchowe lub umysłowe albo poczucie zupełnego wyczerpania fizycznego i spowolnienia.

- Straty energii. Uczucie zmęczenia. Nawet małe zadania są wyczerpujące.

- Wstręt do siebie. Silne poczucie winy lub braku wartości. Wysoka samokrytyka.

- Problemy z koncentracją. Problemy ze skupieniem, zapamiętywaniem czy podejmowaniem decyzji.

4
depresja
Rodzaje depresji

Depresja ma wiele rodzajów i form. Każdy rodzaj depresji ma swoje unikatowe objawy, przyczyny i skutki. Wiedząc, jaki masz rodzaj depresji możesz sobie pomóc w walce z jej objawami oraz pomożesz wybrać najskuteczniejszą formę leczenia.

Depresja kliniczna

Depresja lub depresja kliniczna charakteryzuje się niezdolnością do korzystania z przyjemności niesionych przez życie. Objawy są stałe. Mogą być umiarkowane lub ciężkie. Nieleczona depresja zwykle trwa około sześciu miesięcy. Niektórzy ludzie doświadczają depresji tylko raz w życiu, u innych jest ona cykliczna. Istnieje jednak wiele sposobów, aby poprawić swój nastrój i zmniejszyć ryzyko nawrotu.

Depresja Atypowa (nietypowa)

Depresja nietypowa określone objawy w tym tymczasowe polepszenie nastroju w odpowiedzi na pozytywne wydarzenia. Można poczuć się lepiej po otrzymaniu dobrych wiadomości lub gdy przebywa się z przyjaciółmi. Innymi objawami depresji nietypowej to przyrost masy ciała, zwiększenie apetytu, nadmierne zaburzenia snu, uczucie ciężkości w kończynach, wrażliwość na odrzucenie. Depresja nietypowa reaguje lepiej na niektóre leki i terapie zatem określenie tego podtypu może być szczególnie pomocne.

Dystymia

Dystymia jest typem przewlekłej depresji. Objawy są łagodne lub umiarkowane jednak istnieją również dni normalnego nastroju. Objawy dystymii nie są tak silne jak w przypadku depresji, jednak trwają znacznie dłużej - co najmniej przez dwa lata. Osoby cierpiące na dystymię mogą czuć się zawsze przygnębione. Czasami niski nastrój tłumaczy się, że "taki już jestem". Dystymia może być leczona nawet wówczas, gdy objawy trwają już kilka lat.

Choroba afektywna sezonowa (depresja sezonowa)

Istnieje powód, dla którego tak wiele filmów i książek, przedstawia deszczowe i wietrzne dni jako ponure. Niektórzy ludzie dostają depresji jesienią lub zimą, kiedy pochmurne dni są częste a ilość światła słonecznego jest mocno ograniczona. Typ tej depresji to sezonowe zaburzenie afektywne (nastroju). Depresja jesienna i zimowa, jest bardziej powszechna w północnych klimatach i dotyczy w większości młodzieży. Depresja sezonowa tak jak i inne rodzaje depresji, jest uleczalna. Łagodzić objawi pomaga chromoterapia.

Choroba afektywna dwubiegunowa (psychoza maniakalno-depresyjna)

Choroba ta charakteryzuje się zmianami nastroju. Epizody depresji przeplatają się z epizodami maniakalnymi, które mogą zawierać impulsywne zachowanie, nadpobudliwość, bezsenność. Zwykle przejście z jednego do drugiego nastroju przebiega stopniowo. Każdy z tych dwóch stanów może trwać co najmniej kilka tygodni. Leczenie afektywnej choroby dwubiegunowej jest różne. Leki przeciwdepresyjne mogą tylko pogorszyć stan chorego.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane