Tutaj jesteś: Dziecko > Nastolatki > Młodzież i zagrożenia > Jak rozpoznać depresję młodzieńczą?

Jak rozpoznać depresję młodzieńczą?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.4/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Bardzo ciężko jest rozróżnić depresję od złego humoru, normalnego dla nastolatków. W młodym człowieku dokonuje się wiele zmian związanych z dojrzewaniem. Pytania "kim jestem" i "gdzie jest moje miejsce na tym świecie" są zupełnie normalne w wieku dojrzewania. Depresja u nastolatków nie zawsze objawia się smutkiem i wycofaniem z życia towarzyskiego.
1

Objawy depresji u młodzieży:

- Smutek i brak nadziei
- Rozdrażnienie, złość, wrogość
- Płacz
- Spadek zainteresowania swoim hobby
- Wycofanie się z życia towarzyskiego, społecznego (np. spotkania z przyjaciółmi) i rodzinnego
- Zmiana nawyków jedzenia
- Zmiana nawyków spania
- Niepokój i pobudzenie
- Poczucie bezwartościowości i winy
- Brak entuzjazmu
- Brak motywacji
- Zmęczenie i brak energii
- Trudności w koncentracji
- Myśli o śmierci i samobójstwie

2
Jeśli myślisz, że nastolatek może cierpieć na depresję, zastanów się jak długo objawy występują i jak są poważne. Czy zachowanie nastolatka nie jest po prostu zwykłym buntem? Czy jego zachowanie odchodzi od normy? Podczas, gdy niektóre zachowania mogą być wynikiem okresu dorastania, inne, takie jak zmiany osobowości, nastroju i zachowania mogą być już większym problemem.
3

Różnice między depresją nastolatków i dorosłych

Objawy depresji nastolatków mogą się bardzo różnić od depresji osób dorosłych. Poniżej częste objawy depresji u nastolatków i ich odpowiedniki u dorosłych:

- Drażliwy i zły nastrój. Jak wspomniano powyżej, drażliwość a nie smutek, który jest jego odpowiednikiem dla dorosłych. Drażliwość jest przeważającym nastrojem dla nastolatków cierpiących na depresję. Przygnębiony nastolatek jest często w złym humorze, zachowuje się wrogi, jest sfrustrowany, ma skłonność do wybuchów.

- Niewyjaśnione bóle. Nastolatki cierpiące na depresję często skarżą się na różne dolegliwości fizyczne jak np. ból głowy czy żołądka. Jeśli badania nie wykazują przyczyny medycznej, bóle te mogą wskazywać na depresję.

- Wysoka, ekstremalna wrażliwość na krytykę. Nastolatki z depresją mają uczucie nieprzydatności, co czyni je niezwykle wrażliwymi na krytykę, odrzucenie i porażkę.

- Spotykanie się z ludźmi, jednak nie ze wszystkimi. Podczas gdy dorośli mają tendencję do izolowania się, nastolatek może zachować niektóre przyjaźnie. Może jednak być mniej czynny towarzysko niż poprzednio, unikać rodziców, itp.

Jak leczyć depresję metodami naturalnymi?
Co się dzieje, gdy śpisz krócej, niż 8 godzin na dobę?
Jak przetrwać załamanie nerwowe?
5 objawów przewlekłego stanu zapalnego
4

Niepokojące sygnały

Coraz większa liczba młodzieży popełnia samobójstwo. Jest ono trzecią najczęstszą przyczyną śmierci 15-sto i 24-ro latków. W przeważającej części podstawową przyczynę samobójstwa odgrywa depresja lub inne zaburzenia psychiczne. W depresji nastolatków ryzyko samobójstwa jest wyższe w przypadku młodzieży nadużywającej alkoholu lub narkotyków. Ze względu na realne niebezpieczeństwo samobójstwa nastolatków z depresją, należy uważnie obserwować wszelkie oznaki zachowań samobójczych. Do sygnałów ostrzegawczych należą:

- Rozmowy lub żarty o samobójstwie.
- Mówienie takich rzeczy jak "Byłoby lepiej, jakbym umarł", "Chciałbym na zawsze zniknąć" czy "Nie ma sensu żyć".
- Pozytywne mówienie o śmierci ("Gdybym umarł, ludzie by w końcu mnie zauważyli", "Gdybym umarł z pewnością by za mną tęsknili" itp.)
- Pisanie opowiadań lub wierszy o śmierci lub samobójstwie.
- Lekkomyślne zachowanie, wiele wypadków powodujących szkody.
- Rozdawanie cennych przedmiotów.
- Żegnanie się z przyjaciółmi i rodziną, jakby to miało być ostatnie pożegnanie w życiu,
- Szukanie broni, tabletek lub innych sposobów zabicia się.

 3.4/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Kasia - 2013-01-08
Wszystko pasuje niestety moja matka urwala sie chyba ze sredniowiecza i dla niej tylko symuluje ból, niewidzi że jestem już wrakiem człowieka. Przez to wszystko niezdam a ona jak zwykle będzie mi wytykać...
tomek, - 2012-10-09
wszystkie prawie objawy pasują do mnie niestety stale jestem smutny płacze bo wciąż nieumyslnie sprawiam przykrosc dziewczynie.
 
Artykuł jest o zmianie nastroju dopadającej nas w czasie zimy. Amerykańscy naukowcy niejednokrotnie potwierdzali tą...
Zimowa depresja - prawda czy mit?
Artykuł jest o zmianie nastroju dopadającej nas w czasie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt