Jak zatrudnić nianię na umowę o pracę?

paragraf - specjalista Tipy.pl
Pozostawienie dziecka pod opieką niani dla wielu rodziców jest koniecznością. W takiej sytuacji trzeba jednak zadbać, by wszystko było zgodne z prawem. Choć wiele osób zatrudnia nianie „na czarno”, legalne wynajęcie opiekunki jest bezpieczniejszym rozwiązaniem. Po pierwsze, rodzice unikają w ten sposób bardzo przykrych skutków zatrudniania bez umowy. Warto bowiem wiedzieć, że w razie ujawnienia zatrudnienia niani bez zgłoszenia tego faktu ZUS-owi oraz fiskusowi poniosą oni dotkliwe konsekwencje karno-skarbowe. Jeśli sprawa trafi do sądu, możliwe jest zapłacenie nawet 30 tys. zł kary.
1
Zatrudnij nianię legalnie

Jeszcze gorsze są prawne skutki sytuacji, gdy dziecko pozostawione pod opieką nielegalnie zatrudnionej niani będzie miało wypadek. W skrajnym przypadku, gdyby opiekunka wyparła się opieki nad dzieckiem, sąd może skazać rodziców nawet na 3 lata więzienia za narażenie dziecka na groźbę utraty życia lub zdrowia! Poza tym, zatrudniając nianię legalnie, mamy większą pewność, że współpraca będzie dłuższa i że opiekunka nie zrezygnuje z pracy z dnia na dzień. Dzięki umowie niania ma bowiem zapewnioną opiekę emerytalno-rentową oraz zdrowotną. Co istotne, składki płaci państwo (po zmianie prawa w 2011 r.). Są to jednak składki odprowadzane od kwoty najniższego wynagrodzenia (od 1680 zł). Jeśli rodzice będą płacić opiekunce więcej, muszą od różnicy między jej płacą a pensją minimalną sami zapłacić składkę do ZUS.
2
Jakie warunki powinni spełniać rodzice?

Nianię do dzieci mogą zatrudniać tylko te małżeństwa, w których oboje małżonkowie są zatrudnieni, lub pracujący samotny rodzic. Konieczne jest zatrudnienie albo na podstawie umów o pracę albo umów zlecenia, albo prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej. W skrócie – chodzi o to, że oboje rodzice muszą mieć odprowadzane składki na ZUS. Prawa do legalnego zatrudnienia niani nie będą więc miały np. małżeństwa, w których choć jedno z rodziców pracuje na umowę o dzieło, nie pracuje w ogóle lub posiada własne gospodarstwo rolne.
3
Załatwiamy niezbędne formalności

Aby legalnie zatrudnić nianię, trzeba podpisać z nią tzw. umowę uaktywniającą. Powinna ona zawierać podstawowe informacje (tzn. imię i nazwisko niani oraz obojga rodziców, cel zawarcia umowy, wysokość wynagrodzenia).

Po zawarciu umowy jeden z rodziców musi zgłosić się do ZUS-u jako płatnik składek na formularzu ZUS ZFA (uwaga: nie musi tego robić rodzic, który prowadzi własną działalność gospodarczą!). Później zgłasza się do ubezpieczeń nianię na ZUS ZUA lub ZUS ZZA.

Oprócz umowy uaktywniającej trzeba przedstawić w ZUS-ie dokumenty potwierdzające fakt zatrudnienia obojga rodziców (lub samotnego rodzica).

Należy też niezwłocznie zgłaszać wszelkie zmiany w tym względzie. Jeśli np. jedno z rodziców straci pracę, ZUS nie zawiesi automatycznie dofinansowania składek niani, ale będzie je pokrywał jeszcze przez 3 miesiące od dnia, w którym rodzic został zwolniony.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

dom bezpieczny dla dziecka
przedszkole

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane