mleko modyfikowane w butelce

Jak prawidłowo karmić dziecko butelką?

szyszunia - specjalista Tipy.pl
Choć podawanie butelki wydaje się mało skomplikowane, budzi wiele wątpliwości wśród młodych rodziców. To zupełnie naturalne. Chodzi przecież o zdrowie naszego kochanego malca. Jak często podawać butelkę? Który smoczek jest najlepszy? Jeśli chcesz uniknąć błędów w karmieniu, przeczytaj, o co najczęściej pytają rodzice. Gwarantujemy, że sporo twoich wątpliwości zostanie rozwianych!
1
Jak prawidłowo układać niemowlę do karmienia butelką? Czy jest jakaś specjalna pozycja?

Ułożenie dziecka przypomina to do karmienia piersią. Pupa niemowlęcia powinna opierać się na wewnętrznej stronie uda mamy, tułów malca trzeba otoczyć i podtrzymywać ramieniem. Głowa musi leżeć w zagłębieniu łokcia. Powinna być nieco wyżej, by maleństwo nie krztusiło się podczas ssania. Butelkę trzeba ułożyć prostopadle do twarzy dziecka i nieco pochylić, by mleko wypełniło smoczek. Wargi maluszka powinny swobodnie zassać smoczek. Podczas karmienia nie można popędzać smyka. Warto pozwolić mu zakończyć posiłek, kiedy sam zechce. Po karmieniu trzeba podnieść malca i przytrzymać go przez kilka minut w pozycji pionowej do odbicia.
2
Nieodpowiednie karmienie butelką może powodować wady zgryzu. Jak ich uniknąć?

Wystarczy wybrać anatomiczny smoczek i pamiętać o właściwej pozycji podczas karmienia. Smoczek powinien przypominać kształtem i budową brodawkę. Musi być miękki w części, którą maluch ma w buzi, a twardy w miejscu znajdującym się między wargami. Dzięki temu żuchwa i język malca pracują tak, jak podczas ssania piersi i maluch angażu- je w ssanie więcej mięśni twarzy. Podczas karmienia nie wolno opierać butelki na dolnej żuchwie smyka, bo może to spowodować jej cofnięcie.
3
Jak często sterylizować smoczki i butelki maluszka? Czy wystarczy robić to raz dziennie?

Smoczki i butelki niemowlęcia, które nie skończyło 6 miesięcy, trzeba sterylizować przed każdym użyciem. Po karmieniu butelkę i smoczek należy dokładnie wymyć w delikatnym płynie do mycia naczyń, a potem opłukać pod bieżącą wodą. Umyte akcesoria gotujemy we wrzącej wodzie przez minimum 5 minut. Do sterylizacji można także użyć sterylizatorów do kuchenki mikrofalowej lub elektrycznych. Jeśli maluch skończy pół roku, butelkę i smoczek wystarczy umyć po karmieniu i przelać wrzącą wodą, czyli wyparzyć.
4
Czy można przygotowywać mleko przed snem i trzymać je do czasu karmienia w podgrzewaczu?

Każdy posiłek dla dziecka powinien być przygotowany bezpośrednio przed podaniem. W słodkiej mieszance pozostawionej na noc w podgrzewaczu namnażają się bakterie, które mogą zaszkodzić zdrowiu dziecka. Do podgrzewacza można jednak wstawić butelkę z przegotowaną wodą. Aby nocą przygotować mieszankę, wystarczy wsypać do wody odmierzoną porcję proszku.
5
Kiedy zmienić smoczek na nowy? Czy można powiększyć w nim dziurkę, gdy mleko wypływa za wolno?

Smoczek trzeba wymienić raz w miesiącu, bo po okresie zalecanego stosowania może on się rozwarstwiać lub kruszyć. Dziurek nie wolno powiększać na własną rękę – jeśli mleko będzie wypływać za szybko, dziecko może się zakrztusić. Kiedy maluch podrośnie, najlepiej wymienić model smoczka na odpowiedni do jego wieku (np. wolny na średni).
Strona 1 z 2

Powiązane porady

karmienie noworodka
karmienie dziecka mlekiem modyfikowanym

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane